Web Analytics
Jump to content

NAD Fender Super Reverb (restaureringsobjekt?)

Audun
 Share

Recommended Posts

I går ringte en kamerat av meg og sa at han hadde en Fender Super Reverb stående, som han ville bli kvitt. Hvis jeg kunne komme og hente den rimelig kjapt, skulle jeg få den, "men den ser ikke ut, og jeg vet ikke om den virker" sa han. Tenkte jeg i hvert fall kunne dra og se på den, i tilfelle det kunne være noe å dra med hjem hvis han likevel skulle kaste den.

Dro den med hjem, og etter å ha fått gravd vekk den aller verste dritten, er det kanskje ikke et helt håpløst prosjekt, selv om jeg nok må koste på den noen kroner hos en proff ampdoktor. Mer om det etter hvert Her er et bilde av fronten:

23886794098_307479674e_b.jpg

Som dere ser er chassisfestene tatt av, men de fulgte med, dog en del rust!

Så kommer serienr. som er A 44152:

23886785968_72fb48687c_b.jpg

I følge det jeg har kunnet finne ut, så sier det at ampen er produsert i 1969. Kan det stemme?

Bilder av høyttalere:

23886787908_ba106d0e02_b.jpg

23886787268_515d99a2fd_b.jpg

23886784928_41847997f2_b.jpg

23886785688_d7c449966e_b.jpg

Hvis noen kan si noe ut i fra bildene her, blir jeg takknemlig for all info! @GunnarpåMo ?

På den ene høyttaleren var kabelørene løsnet, men fikk loddet de på igjen, og testet høyttalerne på en annen amp. Alle fungerte.

Så kommer vi til selve ampen. For det første er det en gang i tiden gjort noe med av og på knapp:

23886788978_3cd61fda94_b.jpg

Med bange anelser, satte jeg i kontakten, og hørte til min store forbløffelse en lav brumming fra høyttalerne. Jøss, den virker, tenkte jeg. Plugget i en gitar, og prøvde alle inputs, og skrudde på alle pots. Ingen lyd. Kikket på rørene, svakt lys i alle, men oppdaget at der det skal være et likeretterrør stod det et vanlig utgangsrør. Ettersom jeg hadde et likeretterrør liggende, byttet jeg og slo på igjen. Etter en liten stund begynte det å komme lyd, men så kom det hissing fra bak ampen, og jeg registrerte såvidt at det var kraftig gløding i likeretter-røret før jeg fikk nappet ut strømmen. Vel, her er det vel det må en doktor inn i bildet for å få ryddet opp i dette.

23886784178_baecf41b36_b.jpg

Noe er kuttet her, og det er tydeligvis noe som er bypasset eller ett eller annet. Mulig det har funka en gang i tiden, men det gjør det altså ikke nå. Noen som ser hva som er gjort og hvorfor? Regner med at jeg må inn med en ny trafo.

Et par bilder til:

23886786558_86eb81a9ef_b.jpg

23886789998_9fd91f551a_b.jpg

23886788418_f9f0e9b2d0_b.jpg

23886794898_afbf23369d_b.jpgDSC_0018

Forresten er alle rørkoppene også med, selv om de ikke er på her.

Ja vel, det ble en lang post dette, man hva anbefaler folket meg å gjøre her? Eller rettere sagt; Hvor mye ville dere kosta på for å få den i stand, og hva ville dere ha gjort med den ellers? Min tanke er å få reparert selve ampen og la resten være som det er, kanskje med unntak av nye chassis-fester, og kanskje støtteben da de også er ganske rustne. Muligens også plukke ut høyttalerne og få pussa av det verste av dritt / rust.

Edited by Audun
  • Like 1

En '69 SR er jo en latterlig fet amp, og er verdt å bruke litt på å få denne 100% spillbar. En full-on "blackfacing" vil nok passere 10' hos en kyndig ampmann, men du bør komme langt med halvparten. Jeg husker ikke helt, men mener forøvrig at disse tidlige Silverfacene deler mye (eller all?) innmat med Blackfaceversjonen. Gi gass:).

Regner med at den sikkert må ha ny trafo + brytere som mangler, og hvis det ikke er mye mer enn det før den funker som den skal, blir det sikkert ikke så ille, nei. Jeg tenker også at i og med at jeg ikke har betalt noe for ampen, er det jo verdt å legge i noen kroner hvis man kan få den til å funke som den skal uten at alt må byttes. Footswitchen er forresten også med, men begge pluggene mangler. Den er også preget av noe rust, så jeg tipper ampen har stått i en garasje e.l. i mange mange år.

Hva tror dere ekspertene at denne kan være verdt i nåværende kosmetiske tilstand, men fullt fungerende da? Det kan jo være interessant ifht. hvor mye jeg evt. må og vil koste på.

Edit: Ser det ligger en '72 med flight til 10 lapper på finn. Det betyr vel at min i hvert fall ikke er verdt mer enn det i brukbar stand. Vel, da får vi levere til ampdoktor etter hvert, og få et kostnadsoverslag på rep.

Edited by Audun

AB763 kretsen er den ettertraktede Blackface kretsen på denne. Kom ikke med på bildet av "tube chart".

Er heller ikke sikkert det er den kretsen, selv om det står der. Etter serienummer skal ampen være fra siste halvdel av '69.

Vanligvis bytta man til Silverface krets midt i '68, men for eksporterte amper som denne, er det mye avvik fra den regelen.

Hagstrøm satt også inn egne nett-trafoer på en del importerte amper, og da er det ikke synd å bytte trafo.

Høyttalerne er CTS Alnico høytalere. Hvis du får med nummerne på siden av høyttalerne kan jeg også datere dem.

Mitt tips er å skru hele ampen fra hverandre. Fjern rust, sjekk høyttalere, og få alt til å se så bra ut som det går. Det gjør du sjøl.

Chassis sender du til en amptekniker, og ber om å få den tilbake som en Blackface, hvis den ikke allerede er det.

• Like 1

Tusen takk for utfyllende svar GPM. Skal få sjekket mangelfull info / bilder etter jobb i dag.

Bjørnebo vet jeg ikke hvem er, skela, men har mr. Ellingsen i Tr.heim som er guru på gamle røramper her i distriktet.

edit: Ja, nettopp TC. Ellingsen har hatt rep og servicer på alle røramper jeg har hatt samt. de jeg vet om rundtomkring hos venner og bekjente. ?

Edited by Audun

Hans Bjørnebo holder til i Asker ett sted og har vel vært en slags go-to-fyr om man har hatt en gammel Fender med rusk i forgasseren. Både Bjørnebo og Nærø har etter hvert fått lang fartstid som ampteknikkere i Oslo/Akershus vest. Mener at Bjørnebo var fast servicemann på amper for gamle Myhrbraaten og Jonny Musikk i Drammen. Ble i hvert fall sendt til han de gangene jeg brukte nevnte sjapper. Begynner å bli noen 'fiklere' på Østlandet som gjør bra jobber. Godt fornøyd med både Øystein Rønning og Sylvain, en franskmann på Frogner. Sistnevnte driver bare på fritiden, men gjorde veldig bra jobb på Bassman-toppen min. Gedigent pluss i margen når man får tilsendt femsifret PDF-fil med detaljerte bilder og detaljer av jobben som ble gjort, både før og etter inngrepet. Slik burde flere ta seg tid til. 

Nå sporer vi av. Ellingsen skal være bra!

Antagelig er av/på bryteren helt original. Helt vanlig at den andre av/på bryteren og standby bryteren blir fjernet sammen med spenningsvelgeren på disse.

Nye av/på brytere ble satt på av ampteknikere som jobbet i butikkene der ampene ble solgt. Det finns mange amatørmessige varianter av dette.

• Like 1

34 minutes ago, GunnarpåMo said:

Antagelig er av/på bryteren helt original. Helt vanlig at den andre av/på bryteren og standby bryteren blir fjernet sammen med spenningsvelgeren på disse.

Nye av/på brytere ble satt på av ampteknikere som jobbet i butikkene der ampene ble solgt. Det finns mange amatørmessige varianter av dette.

Modifisering av denne ampen for norske forhold er sannsynligvis gjort av Bjørnebo den tid han jobbet for Hagstrøm. Og han har visstnok alle koblingsskjemaene i hodet ennå. 

Edited by skela
  • Like 1

Serienr. høyttalere . Alle fire har samme nr:

37046341034_9c64b7ff75_b.jpgIMG_E0863

Og på rørkortet står det AB763:

37085092323_7b3652afea_b.jpgIMG_0857

Hadde også en telefonsamtale med Lasse Ellingsen nå nyss, og han sa -Jeg vet akkurat hva jeg skal gjøre med den, Audun. Jeg har gjort det samme på hundrevis av de der opp gjennom åra, og det kommer til å ta toppen et par timers arbeid og noen smådeler. Han snakket om at kretsen måtte gjøres om til Blackface hvis det ikke allerede var det, og det ville ikke bli mange tusen for jobben, så da stemmer det veldig bra med det som er sagt her. :)

• Like 5

137 er koden for CTS, 69 er året, og 10 er uke.

Det betyr originale høyttalere, og at det er en  '69.

064121 er en Fender kode for type høyttaler. Tror dette betyr 25w 10".

Disse låter fantastisk bra i en Super Reverb.

Skal du fikse litt kan jo denne gjøre seg også:

http://www.ebay.com/itm/Replacement-Face-Plate-for-Blackface-Fender-Super-Reverb-4-10-Combo-Amp-/352178122038?hash=item51ff73ad36:g:kVUAAOSwtpZYSHTy

Edited by GunnarpåMo
  • Like 1