Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsstøy, fra hvor?


Affen

Anbefalte innlegg

Så har man fått jordingsstøy igjen. Det kommer fra alle gitarene, uansett hvilke kabler jeg bruker og uansett om jeg kjører gjennom pedaler eller rett i amp.
Whyyy? Har ikke hatt problemer her tidligere. Forsvinner med en gang jeg tar på strenger/metall på gitarene.

Endret av Affen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et multimeter?
Men når jeg tenker meg om, hvis det stopper når du tar på gitaren så er det nok ikke noe galt med forsterker.
Hvor mange gitarerer har du sjekket med? Det må nesten være noe med gitarene hvis det blir borte når du tar på den.

Har du endret noe annet i det siste i lokalet du spiller? Lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AlphaBeta said:

Har du et multimeter?
Men når jeg tenker meg om, hvis det stopper når du tar på gitaren så er det nok ikke noe galt med forsterker.
Hvor mange gitarerer har du sjekket med? Det må nesten være noe med gitarene hvis det blir borte når du tar på den.

Har du endret noe annet i det siste i lokalet du spiller? Lys?

Har sjekka med tre forskjellige gitarer. Har ikke endret noe på rommet nei, og har ikke pc eller skjermer av noe slag i nærheten heller-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AlphaBeta said:

Da tipper jeg at input på amp ikke er jordet skikkelig. Har du et multimeter tilgjengelig?

 

PS: Jeg jobber egentlig med mikroelektronikk så beklager om jeg er helt på jordet her nå...

Jeg har det, men vet ikke hvordan jeg måler jording med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei!

 

Du trenger å finne innstillingen hvor den piper når du tar sort og rød mot hverandre.

Deretter slår du av ampen, og drar ut kabel fra gitar.

SLÅ AV AMPEN :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Prøv nå å ta sort eller rød på en metalldel bak på ampen, og så den andre på den lange biten av jacken. Markert Sleeve her:

maxresdefault.jpg

 

Hvis du er usikker kan du laste opp et bilde av multimeteret ditt. 

 

EDIT: Piper det ikke, prøve å ta den du hadde på ampen rett på stikkontaktens jording (ikke de to som stikker ut, men den på siden). Beklager om jeg sier ting du vet, aldri lett å vite men mener ikke noe med det :)

Endret av AlphaBeta
la til ekstra SLÅ AV AMP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, AlphaBeta said:

Den er grei!

 

Du trenger å finne innstillingen hvor den piper når du tar sort og rød mot hverandre.

Deretter slår du av ampen, og drar ut kabel fra gitar.

SLÅ AV AMPEN :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Prøv nå å ta sort eller rød på en metalldel bak på ampen, og så den andre på den lange biten av jacken. Markert Sleeve her:

maxresdefault.jpg

 

Hvis du er usikker kan du laste opp et bilde av multimeteret ditt. 

 

EDIT: Piper det ikke, prøve å ta den du hadde på ampen rett på stikkontaktens jording (ikke de to som stikker ut, men den på siden). Beklager om jeg sier ting du vet, aldri lett å vite men mener ikke noe med det :)

Regner med du mener slik instilling jeg bruker for å måle strøm/kontinuitet? Og er det god jord så skal det altså pipe?
Takk for tålmodighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.