Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Digitale trommer for en 10-årig nybegynner


kodax

Anbefalte innlegg

Dattera mi på 10 har begynt på trommer i korps. (Hun har heldigvis en lærer som også lar henne få spille litt på trommesett:)

Jeg syns hun burde få et trommesett hjemme (det må være digitalt), men i tillegg til pris så er størrelse en viktig faktor.

Særlig Roland TD-1 og TD4 ser aktuelle ut ift størrelse. Siden dette er lavpris-segmentet, regner jeg med at både lyd og kvalitet er deretter, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe ræl.
Jeg vet lite om trommer, så jeg prøver meg med noen nybegynner-spørsmål.

Er det feks veldig stor forskjell på vanlig gummipads: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1k

og Mesh-head: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1kv

Og holder det i så fall med at skarp-en er mesh, eller "må" resten også være det: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1kpx Her ser det forøvrig ut som både pedaler, cymbaler og stativ er av en annen kvalitet. Er feks cymbaler og pedaler på dette mye bedre? (Edit: pedaler følger vel kansje ikke med i dette?)

Og hva med lydmodulen; er TD-4 mye bedre enn TD1: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-4kp-portable (Edit: pedaler følger vel kanskje heller ikke med i dette?)

Endret av kodax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er hvis du har muligheten til å dra på en 4sound butikk å prøve deg litt frem :) 

Jeg har lite erfaring med digitale trommer bortsett fra Roland TD30KV. Men vil tro at du ikke trenger å bruke så mye penger i starten. Til å begynne med er motorikken som må "øves inn" når man begynner å spille trommer. Blir hun å fortsette med dette og vil utvikle seg videre kan hun ønske seg et skikkelig sett senere som TD11, 15 osv. Trur alt det der som du har linket til er MER en godt nok for ei 10års ung dame :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til noen av de settene egentlig, så kan ikke si noe om hjernen på de osv., men prøvde i sin tid det første av denne typen sett ut, og det jeg syntes var det største minuset med de var pedalene. Disse ga en lite reell følelse av å spille på en basstrommepedal. Ser at de to siste du linket til har skikkelig basstrommepedal, og jeg tror jeg ville vektet det og mesh i hvert fall på skarpen høyere enn en veldig fancy hjerne. 

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en trommediskusjon? Har ikke snakket så mye trommer siden trommeportalen.no avgikk en stille død for noen år siden :) 

Jeg har hatt 3-4 el-trommesett gjennom årene, så jeg har i alle fall litt erfaring med dette.

For å ta det siste først: Lydmodulene til stort sett alle el-trommer er forferdelig dårlige. Når vi i dag vet hvordan trommesamples kan låte når vi laster inn f.eks. EzDrummer på en PC så er det eksepsjonelt skuffende å høre at Roland og Yamaha stort sett fortsatt har den samme jalla-lyden som de hadde for 20 år siden. Spesielt når vi ser på prisen på de dyreste modulene så hadde det vært billigere om de leverte et helt grunnleggende trigger-to-MIDI interface og en halvgrei laptop med EzDrummer installert, og lyden hadde vært hundre ganger bedre enn det de leverer nå. Det er rett og slett ikke det minste inspirerende å spille på disse modulene hvis man er vant til vanlige trommer.

Så lydmessig ville jeg på det sterkeste vurdert å kjøpe en modul med MIDI-utgang og plugge den i en PC med en oppegående frittstående trommeplugin (EzDrummer e.l.). USB funker også hvis du ikke finner en trommemodul med MIDI eller ikke har eller vil investere i mulighet for MIDI-input på PCen, men med USB vil du oppleve en del mer latency mellom slag og lyd.

Så til mesh vs. gummi: Den største forskjellen er følelsen av slaget. Sensitiviteten er stort sett like god/dårlig på begge, men det føles marginalt mer naturlig å slå på mesh heads. Fortsatt ikke i nærheten av ekte trommer, men bedre. Gummi bråker også en god del mer, så det kan jo være noe å ta hensyn til for resten av husholdningen.

Når det gjelder bråk så er det mange som kjøper el-trommer og forventer at de kan plassere det hvor som helst i huset og ikke plage resten av familien... Dessverre er det ikke tilfelle. Man slår fortsatt på relativt harde overflater med tykke trepinner, så den støyen kommer man ikke utenom, men den største synderen er pedalene som kjører vibrasjonene rett i gulvet og derfra gjennom vegger og tak. Så hvis du skal ha settet stående på noe annet enn et bunnsolid murgulv og håper på å unngå støy så må settet opp på en eller annen vibrasjonsdempende plattform. Der finnes det tonnevis av info på nettet, så Google er din venn :) 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nøyd meg selv med at skarpen hadde vært mesh. Alt dette kan kjøpes separat for oppgradering uansett.

Angående lydmoduler står det masse her:

https://www.rolandcorp.com.au/blog/each-v-drums-range-explained

Har du tenkt på å kanskje kjøpe brukt? Dukker ofte fine sett som ikke er helt herjet med til greie priser. Viktig å teste at alle pads funker og at kablene ikke er dårlige med tanke på vakkel/dårlig kontakt.

 

EDIT: TAKK. Kom på nå at skarpen på mitt sett ikke er mesh................... Nå må jeg handle.

Endret av RalphDarwin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, kodax skrev:

Dattera mi på 10 har begynt på trommer i korps. (Hun har heldigvis en lærer som også lar henne få spille litt på trommesett:)

Jeg syns hun burde få et trommesett hjemme (det må være digitalt), men i tillegg til pris så er størrelse en viktig faktor.

Særlig Roland TD-1 og TD4 ser aktuelle ut ift størrelse. Siden dette er lavpris-segmentet, regner jeg med at både lyd og kvalitet er deretter, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe ræl.
Jeg vet lite om trommer, så jeg prøver meg med noen nybegynner-spørsmål.

Er det feks veldig stor forskjell på vanlig gummipads: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1k

og Mesh-head: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1kv

Og holder det i så fall med at skarp-en er mesh, eller "må" resten også være det: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-1kpx Her ser det forøvrig ut som både pedaler, cymbaler og stativ er av en annen kvalitet. Er feks cymbaler og pedaler på dette mye bedre? (Edit: pedaler følger vel kansje ikke med i dette?)

Og hva med lydmodulen; er TD-4 mye bedre enn TD1: https://www.4sound.no/trommer/digitaletrommer/roland-td-4kp-portable (Edit: pedaler følger vel kanskje heller ikke med i dette?)

Lyd og kvalitet er viktig, særlig for en nybegynner. De settene du linker til er jeg redd kan ta motivasjonen fra en nybegynner. Selv om hun bare er 10 år kan hun fint spille på et fullsize sett, det er bare snakk om å justere riktig. Kjøp heller et brukt Roland TD 6, 9, 11 eller 12 de koster mellom ca. 4 og 12 tusen.

 

EDIT: Det er et TD-6 sett til salgs her på Nesodden til 4300,-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105908163

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Naigewron skrev:

Enda en trommediskusjon? Har ikke snakket så mye trommer siden trommeportalen.no avgikk en stille død for noen år siden :) 

Jeg har hatt 3-4 el-trommesett gjennom årene, så jeg har i alle fall litt erfaring med dette.

For å ta det siste først: Lydmodulene til stort sett alle el-trommer er forferdelig dårlige. Når vi i dag vet hvordan trommesamples kan låte når vi laster inn f.eks. EzDrummer på en PC så er det eksepsjonelt skuffende å høre at Roland og Yamaha stort sett fortsatt har den samme jalla-lyden som de hadde for 20 år siden. Spesielt når vi ser på prisen på de dyreste modulene så hadde det vært billigere om de leverte et helt grunnleggende trigger-to-MIDI interface og en halvgrei laptop med EzDrummer installert, og lyden hadde vært hundre ganger bedre enn det de leverer nå. Det er rett og slett ikke det minste inspirerende å spille på disse modulene hvis man er vant til vanlige trommer.

Så lydmessig ville jeg på det sterkeste vurdert å kjøpe en modul med MIDI-utgang og plugge den i en PC med en oppegående frittstående trommeplugin (EzDrummer e.l.). USB funker også hvis du ikke finner en trommemodul med MIDI eller ikke har eller vil investere i mulighet for MIDI-input på PCen, men med USB vil du oppleve en del mer latency mellom slag og lyd.

Så til mesh vs. gummi: Den største forskjellen er følelsen av slaget. Sensitiviteten er stort sett like god/dårlig på begge, men det føles marginalt mer naturlig å slå på mesh heads. Fortsatt ikke i nærheten av ekte trommer, men bedre. Gummi bråker også en god del mer, så det kan jo være noe å ta hensyn til for resten av husholdningen.

Når det gjelder bråk så er det mange som kjøper el-trommer og forventer at de kan plassere det hvor som helst i huset og ikke plage resten av familien... Dessverre er det ikke tilfelle. Man slår fortsatt på relativt harde overflater med tykke trepinner, så den støyen kommer man ikke utenom, men den største synderen er pedalene som kjører vibrasjonene rett i gulvet og derfra gjennom vegger og tak. Så hvis du skal ha settet stående på noe annet enn et bunnsolid murgulv og håper på å unngå støy så må settet opp på en eller annen vibrasjonsdempende plattform. Der finnes det tonnevis av info på nettet, så Google er din venn :) 

Er ett veldig godt poeng at det faktisk bråker en del selv om det er elektrisk. Da kommer spørsmålet om det faktisk er bedre å kjøpe et brukt akustisk sett til samme pris,  kaste noen gamle pledd i trommene for dempingens skyld og heller leve med at det kanskje bråker bitte litt mer? Og skulle det vise seg at hun ikke ønsker å spille mer om ett par år, så får du faktisk solgt det til en ok pris. Elektriske slagverk har dårlig gjenkjøpsverdi i forhold til akustisk.

Husker vi målte hvor stor plass TD-11 tok i forhold til ett akustisk sett, og det viste seg at det egentlig var liten forskjell der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Som sagt er størrelse viktig da rommet det skal stå på ikek er stort, så det er derfor jeg har tenkt på TD-1/TD-4.

Skjønner at jeg nok må ta meg en tur og prøve litt både ift lydkvalitet, feeling og støy, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy kommer spesielt fra basstrommepedalen, om du har sett med standard trommepedal. Jeg kunne ikke bruke mitt td11 etter sengetid, selv om det sto i en annen etasje. 

Jeg ville nok også hatt mesh skarptromme. Tamene er ikke kritisk synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har spilt trommer og gått lei. Jeg tror at feel er viktigere enn lyd.  Men enda viktigere tror jeg det er at man får variasjon og at det blir noe sosialt.  Trommer er kult, men vanvittig mye kulere når man spiller sammen med andre. Sønnen min gikk ikke lei fordi han hadde el-trommer, men fordi det ble litt ensformig og ensomt.

Det viktigste er at det er gøy.  

Pedalene bør føles så realistiske som mulig, og spesielt bør basstrommepedalen slå fysisk på en pad.  Det blir dårlig feel i den løsningen som brukes på TD1K.

Om man kan leve med lyden, så er et ordentlig trommesett å foretrekke for feel, og man kan få dem ganske rimelig på finn.no.

Ellers ville jeg sjekket utvalget på Thomann.  Ikke for å nødvendigvis kjøpe der, men fordi norske butikker har et begrenset utvalg.  Her kan man se et mye større utvalg og få et bedre overblikk.  https://norge.thomann.de/electronic_drumsets.html?pg=1&oa=pra

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.