Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD Marshall vs8100


Endt

Anbefalte innlegg

Ikke akkuratt en feinschmecker boutique amp, men fortjener den all hets som jeg har hørt om den? 

Kom over den i går og har alltid hatt i bakhode at en sånn en hadde vært gøy å prøve da jeg ikke spilte gitar når disse var å finne i alle øvingslokaler og musikkskoler i ulike versjoner rundtom i landet.

Er selv stor fan av Death og Chuck Schuldiner og det er jo almenn kjent at han brukte disse ampene, samt 8200 bi chorus versjonen. Mener også at noen In Flames plater ble til med en hm2 inn i fx retur på en 8100, i tilegg ble de brukt live av Meshuggah for en del år siden.

Har spilt på den noen timer, og den tar deg utvilsomt tilbake til 90talls dødsmetall, ekstrem tight lyd med lite bunn og mye gain on tap.

Billig morro er min konklusjon!

Kom gjerne med erfaringer og meninger!

20171010_172328-1.jpg

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri testa toppen, men noen komboer. Har hatt et par selv også. Første Valvestate serien som kom fra Marshall var betraktelig mye bedre enn de som kom etter. Noen klassisk rørmarshall blir det jo aldri, men mer en funksjonibelt nok hjemme. Hadde en 100w kombo, den nådde ikke opp i bandsammenheng hvertfall, men fin nok stueamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Slashaxl skrev:

Aldri testa toppen, men noen komboer. Har hatt et par selv også. Første Valvestate serien som kom fra Marshall var betraktelig mye bedre enn de som kom etter. Noen klassisk rørmarshall blir det jo aldri, men mer en funksjonibelt nok hjemme. Hadde en 100w kombo, den nådde ikke opp i bandsammenheng hvertfall, men fin nok stueamp.

Har fremdeles en Valvestate S80 som jeg kjøpte rundt 1992. Den og V-gitaren var alt jeg brukte i maaaange år. Ikke så mye som en tuner ellers. Det var tider det :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelhavenT skrev:

Har fremdeles en Valvestate S80 som jeg kjøpte rundt 1992. Den og V-gitaren var alt jeg brukte i maaaange år. Ikke så mye som en tuner ellers. Det var tider det :) 

Kan bekrefte at den funker bra sammen med V gitar ?

 

1 time siden, Slashaxl skrev:

Aldri testa toppen, men noen komboer. Har hatt et par selv også. Første Valvestate serien som kom fra Marshall var betraktelig mye bedre enn de som kom etter. Noen klassisk rørmarshall blir det jo aldri, men mer en funksjonibelt nok hjemme. Hadde en 100w kombo, den nådde ikke opp i bandsammenheng hvertfall, men fin nok stueamp.

Har testa et par av de nyere vs100 og ikke blitt særlig overbevist, men ble postivt overrasket av denne. Savnet etter en metal forsterker innenfor husets 4 vegger ble større en jeg hadde trodd etter salget av englen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 8240 (2x12 combo) stående. Flere av potmetrene har sagt takk for seg, så ikke brukbar nå. Har tenkt tanken å fikse den, men nja... Lydidealet mitt har endret seg siden jeg var 15.

(bass 10, mid 0, treb 10, presence 10, gain 10)

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt med el-rens spray klar når jeg fikk den hjem, men overraskende nok var det ingen spraking. Går derimot noen sekund før forsterkeren kommer i gang, lite volum i begynnelsen før det plutselig øker til der det skal være. Har ikke hatt amp uten standby før, så vet ikke om dette er normalt. Har preamprør behov for å varmes opp noe særlig?

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, space skrev:

Jeg har en 8240 (2x12 combo) stående. Flere av potmetrene har sagt takk for seg, så ikke brukbar nå. Har tenkt tanken å fikse den, men nja... Lydidealet mitt har endret seg siden jeg var 15.

(bass 10, mid 0, treb 10, presence 10, gain 10)

Du druknet ikke da, da Marshall stort sett er spisse saker, men låt det pent i en bandmiks? Neppe... ;)

Edit: Det låt vel ikke pent alene heller, forsåvidt... :D

Endret av Audun
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/11/2017 den 7.01, space skrev:

Jeg har en 8240 (2x12 combo) stående. Flere av potmetrene har sagt takk for seg, så ikke brukbar nå. Har tenkt tanken å fikse den, men nja... Lydidealet mitt har endret seg siden jeg var 15.

(bass 10, mid 0, treb 10, presence 10, gain 10)

Selge den for en billig penge til meg, @space?? :)

 

Eg hadde ein 8080 (80W combo, eg trur den er meir eller mindre lik 8100)  midt på 90-tallet og min erfaring er at den låt ganske bra egentlig. Eg meinar eg fekk ganske ok breakup-vreng på kanal 1, og der trur eg ikkje røret er inne i kretsen heller (eg trur røret berre er aktivt på kanal 2 hvis eg hugsar kobligsskjemaet rett). Eg gjorde nokre innspelingar med den og det låter faktisk ganske ok den dag i dag. Eg har også hatt power-ampen 8008 (sammen med 9001 pre-amp), denne funka fint også. Det eg meiner å huske var utfordringen med Valvestate-ampene var at dei vart ganske "tynne" når ein kjørte volumet høgt.
 

Edit: Contour-potmeteret var vel nøkkelen til å få den til å låte fint på kanal 2... å dra det mot den sida som ikkje scoopa mellomtonen :) ...men det var sjølvsagt fristende å scoope den maks innimellom og dra på med enter sandman ?

Endret av McJostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.