Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt slagverk i studio. Hvilket burde jeg velge?


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Da har jeg endelig fått bygget meg et studiorom på garasjeloftet og fått leket meg en del med mic-plassering, stemming av slagverk osv. Men nå har jeg hatt ett par trommiser på besøk får å prøve å "temme" slagverket, men vi ble enige om at slagverket jeg har er ikke egnet til mitt bruk.

Jeg har i dag et Tama Superstar sett med 10x6,5," 12x8" og 16x14" tammer. Jeg ønsker rockelyd og det klart vi ikke å få til. Stemte jeg så mørkt så jeg ville ha det, ble det bare papp lyd. Har prøvd alt av skinn osv.

Så kommer alternativene til løsning:

 

1: Kjøpe nytt slagverk komplett. F.eks Tama Starclassic (10x10", 12x11", 14x14" og 20x16") eller Yamaha Maple Custom Absolute (10x9", 12x10", 16x12" og 22x16") Har en kollega som skal selge dette som jeg vurdere å kjøpe av.

2: Kjøpe nye tammer til det settet jeg allerede har. Skarpen og stortromma er jeg stort sett fornøyd med (kan sikkert skru til jeg blir helt fornøyd).

 

Noen tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo, trommediskusjon! Nerd mode activate :) 

Superstar Hyperdrive er nok ikke supervillig til å stemmes ned nei, både pga dybden og diameteren.

Hvis du skal ha mørk rockelyd er det beste å kjøre større tammer, selvsagt. Det finnes merker og modeller som lar seg stemme lavere enn andre på tilsvarende diameter, men ingenting erstatter størrelsen på trommene. Siden du sier du allerede er fornøyd med skarp og basstromme kan du jo alltids se etter løse tammer, men det kan gjerne være vanskelig å finne et matchende tamsett uten basstromme, og kjøp av løse trommer fra forhandler blir fort veldig dyrt.

Så jeg ville sett etter en shell pack; altså et ferdig oppsett med basstromme og tammer, uten hardware og skarp. I høyere prisklasse er det ofte bare slike oppsett man får (fordi de som kjøper dyre sett som oftest kjøper skarp og hardware utenom), og det har også spredt seg nedover til mellomklasse-settene. Du sier ikke noe om potensiell prisklasse, men uansett ville jeg kjøpt brukt. Bruktmarkedet for trommer i Norge er latterlig dårlig, så det er stadig ekstremt gode deals å få, og prutepotensialet er ofte stort.

Basert på egne erfaringer så er Mapex Saturn et særs godt valg hvis man skal ha profftrommer til oppegående pris. De er utrolig lettstemte, og skjellkonstruksjonen gir dem en fin mørk klang. Låter også helt kanon oppmikket! Jeg er på mitt andre Saturn-sett :)

DW tillater ekstremt lav stemming (spesielt med VLT-, VLX- og X-skjellene deres), men de koster fort skjorta og personlig er jeg ikke spesielt fan av basstrommene deres. Ikke skarptrommene heller, men det har du jo allerede.

Pearl ville jeg (personlig) holdt meg unna. Fine sett å spille på, men de låter veldig fort som plastbøtter i studio. Selvsagt bare min mening, men jeg har ikke så mange andre sin å basere meg på :P 

Skinn: Coated 2-lags skinn er lettstemte og låter universalt bra, og gir ofte en mørkere klang enn clear-skinn. For meg er det ingenting som slår Evans-skinn. Remo blir fort slitt (spesielt coatingen deres) og kan være vanskelig å stemme, og Aquarian klarer jeg aldri å stemme like lavt.

 

Edit: Det ligger et Saturn-sett ute nå, og med fire tammer har du flere muligheter for oppsett. 12-14-16 for skikkelig rock, 10-12-14 eller 10-12-16 for mer poppete og punchy opplegg. Jeg tviler ekstremt sterkt på at han får 15.000 for det settet; jeg fikk endelig solgt mitt 12-16-18-24 Saturn for 9500 for et halvt år siden.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104648681

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Naigewron sier, om du er tålmodig så dukker det opp billige tammer innimellom. Virkelig kjøpers marked for tiden. 

Må si jeg er en sucker for Gretsch selv, og lå et Gretsch Renown ute for litt siden til en ok pris, men ser at det er forsvunnet allerede. 

Kan du si litt om hvilke skinn du har prøvd? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har et sort Yamaha Recording Custom med 4 tammer som er litt i overkant av det jeg trenger, og som jeg tror kan passe til formålet. Si fra om det er interessant. 

Link til et nytt:

https://www.4sound.no/trommer/trommesett/yamaha-recording-custom-solid-black-shellpack

 

Er sikkert et bra sett, men ønsker å prøve en del dypere trommer enn det jeg har :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MartheyG skrev:

Phonic er et sett som kan dukke opp til latterlig billige priser, men har ikke sett noen ute på veldig lang tid. 

Det er evt lenge siden. Har hatt autosøk på Finn på Phonic i 4 år før dette dukket opp for et års tid siden. Tror de aller fleste er klar over hva Phonic er etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.