Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen her som bruker AX8?


Sorg

Anbefalte innlegg

På 6.10.2017 den 12.46, GunnarpåMo skrev:

For min del blir det fort litt strøm som skal fram uansett. Strøm til 2 monitorer, til Ax-8, og til strømforsyning i pedalbrettet.

Forstår egentlig ikke hva som er problemet med det?

Du har med egne monitorer live? Holder deg ikke med en kabel til strømforsyningen din og så kobler du AX8 rett i den? Forstår det også som at noen opererer med strømforsyning som man lader på forhånd, da trenger man vel ingen strømforsyning i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg med mine egne monitorer live. Der setter jeg volumet jeg vil ha på gitaren min,

og har full kontroll på det akkurat som jeg er vant til  ha med en forsterker.

Lydmann forer annen lytting inn i de samme monitorene, men gitarlyden har jeg full kontroll på sjøl.

Det betyr jo at jeg bare har en kabel med strømforsyning fram, og tapper det jeg trenger fra den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2017 den 0.17, GunnarpåMo skrev:

Selvfølgelig har jeg med mine egne monitorer live. Der setter jeg volumet jeg vil ha på gitaren min,

og har full kontroll på det akkurat som jeg er vant til  ha med en forsterker.

Lydmann forer annen lytting inn i de samme monitorene, men gitarlyden har jeg full kontroll på sjøl.

Det betyr jo at jeg bare har en kabel med strømforsyning fram, og tapper det jeg trenger fra den.

Jo skjønner. Fordelen er jo også at du da alltid får lik lyd. Men da blir det til gjengjeld mer å drasse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Lyden bør stilles inn på det man skal spille på, og ved minst 92 dB, sier de som har greie på det.

Ikke helt enig. Folket i salen hører jo ikke lyden fra dine monitorer, men fra PA. Jeg har stilt inn mine livelyder på relativt nøytrale høytalere og så har jeg på ganske mange sound checks opp igjennom gått ut i salen for å høre hvordan det låter fra PA. Det har gitt meg et ganske bra inntrykk av at lydene funker, så gjør jeg enkelte tilpasninger i hvert enkelt lokale basert på hva jeg hører og evn innspill fra lydmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Så lenge du stiller god lyd i en nøytral lydkilde som monitor, så bør også det gi god lyd i PA.

Mindre justeringer for PA overlater jeg til lydtekniker. Jeg har nok med egen lyd og det jeg skal ha av andre i monitor.

Hva skal man ellers stille inn lyden på mener du?

Jeg har noen nøytrale høytalere jeg har stilt inn lyd på. Så har jeg hørt denne lyden live og fått sjekket at den funker bra på en del ulike PA. Mitt poeng var bare at lyden du hører i din monitor er jo ikke den samme som det de i salen hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig rett i, men jeg trodde jo at hele vitsen med å kjøre ferdig lyd med modelerte kabinett og opptaksutstyr 

var å produsere et signal som er ferdig miksa slik det lyder i kontrollrommet i et innspillingsstudio.

Skal det fungere som tenkt er man da avhengig av å stille lyden på nøytral lydgjengivelse, og spille lyden gjennom et nøytralt PA-anlegg.

Da skal forskjellene bli minimale, og du har egentlig mye større kontroll over lyden ut enn med en vanlig amp,

fordi det er den ferdige lyden du har stilt som skal gjengis nøytralt i PA.

Poenget mitt var egentlig var egentlig å si at det er helt bortkastet å bruke mye tid på å stille lyd i høretelefoner og på lavt volum.

Hvis det ska fungere best mulig gjennom PA, bør lyden stilles med konsertvolum på monitorene p.g.a. det som kalles Fletcher-Munson effekten.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Det har du selvfølgelig rett i, men jeg trodde jo at hele vitsen med å kjøre ferdig lyd med modelerte kabinett og opptaksutstyr 

var å produsere et signal som er ferdig miksa slik det lyder i kontrollrommet i et innspillingsstudio.

Skal det fungere som tenkt er man da avhengig av å stille lyden på nøytral lydgjengivelse, og spille lyden gjennom et nøytralt PA-anlegg.

Da skal forskjellene bli minimale, og du har egentlig mye større kontroll over lyden ut enn med en vanlig amp,

fordi det er den ferdige lyden du har stilt som skal gjengis nøytralt i PA.

Poenget mitt var egentlig var egentlig å si at det er helt bortkastet å bruke mye tid på å stille lyd i høretelefoner og på lavt volum.

Hvis det ska fungere best mulig gjennom PA, bør lyden stilles med konsertvolum på monitorene p.g.a. det som kalles Fletcher-Munson effekten.

Selvsagt helt enig. Jeg er også klar over FM-kurven. Pleier å ha som regel at jeg gir litt mer mellomtone, ofte litt mer enn jeg egentlig vil, pga jeg vet det vil kutte bedre gjennom. Mange stiller inn den gitarlyden som de synes høres fetest ut alene. Men det er ikke nødvendigvis den som vil være kulest sammen med bandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 5.10.2017 den 21.19, extol skrev:

Powerbank til G10 basen. Den skal ha 5v strøm. Da slipper jeg unna med strømkabel til ax8.

Sier du at du ikke kan koble Line 6 G10 rett i et vanlig strømuttak? Dvs, hvis jeg kjøper G10 så må jeg i tillegg kjøpe en ekstra strømadapter?

Det funker vel også å bare kjøre den på batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.