Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

krav til PC som takler f.eks Qbase godt.


jonta

Anbefalte innlegg

Cubase trenger mer minne enn spill. Men det kommer jo an på hvor mange vst synther og plugins du bruker samtidig.

Skjermkortet som er innebygd i et intel hovedkort er fort raskere enn det gamle du har. Sjekk specs. 

Stor psu er kun nødvendig om en har mange harddisker og kraftig grafikkort. 

Med hovedkort hvor du har innebygd skjermkort, en m2 disk, en vanlig stor harddisk og et usb-lydkort, er det ikke rare psuen en trenger. 

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lokmund skrev:

Gjelder det mtp spill eller feks Cubase? :)

Jeg tror faktisk jeg merka størst forskjell ved vanlig nettsurfing: Det gikk ganske fort å bruke opp 8GB når man har mange faner oppe.

Ellers er det helt riktig som space sier ang psu. Jeg fortsetter å bruke gsmle harddisker, helt til de begynner å lage seriøse ulyder, og mengden eksternt USB-dilldall øker jo ujevnt og trutt. Det blir litt med strøm som med minne----jo flere ting du skal ha i gang samtidig, jo mer trenger du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg var innafor! Får bumpe den opp litt. Fikk bare 5k for macen og jeg prøver å bruke minst mulig utenom. Hadde jeg vært i jobb hadde samtlige komponenter vært heftigere. 

Ingen med direkte erfaring med Ryzen så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har gått for 1050-kort så holder nok 500W helt fint til det oppsettet (jeg kjører med 400W uten problemer), men det er jo en relativt liten kostnad å gå opp et par hundre watt på PSU.

Ellers har jeg ingen erfaring med Ryzen, og husker ikke helt konklusjonen av testene jeg har lest, men jeg føler at om det faktisk hadde vært en reell utfordrer til Intel så hadde man hørt mer om dem. Personlig hadde jeg gått for i3 i den prisklassen, men Ryzen er sikkert god nok. Den har jo fordelen av flere kjerner også, for programmer som klarer å utnytte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Stort sett det meste av PCer har nok kraft til dette MEN det jeg har erfart er å ha en pc til KUN studiobruk og bruke komponenter som har blitt testet en stund og gjerne sammen. Ofte blir problemer og artigfakter på grunn av driver problemer eller dårlig match av komponenter. SSD er vell greit det, men har ofte hatt problemer med at de er for ustabile. SSD gjør kun at ting går fort ved oppstart og lagring. Når du har åpnet programmet er det hastigheten på ram chipene som begrenser hastigheten sammen med prosessor og hovedkort. Når det kommer til prosessor så har Intel for meg vært mest stabilt. Kjører I3 på den ene pc-en og har aldri vært for lite. Det som har vært svakheten med denne er faktisk støy i fra vifter og vært litt plaget med drivere til hovedkort som gjør at lydkortet fikk "skrapelyder" av og til. Byttet hovedkort til ett mer utprøvd Asus kort, skiftet vifter til lavere hastighet og nå fungerer det utmerket. Kjører vanlig snurredisk og ikke SSD og det fungerer toppers :)

Skal sies jeg har en pc til til studiobruk som er mye heftigere også (16BG ram, SSD, I7, 3skjermer osv), men har jeg visst det jeg vet i dag så har jeg heller kjøpt bedre/fler mikrofoner, monitor osv i stedet for å kjøpt raskere PC

Som sagt så må du vurdere budsjett opp i mot komponenter. Å ha ett godt hovedkort er viktigere enn SSD disk. I3 prosessor holder mål og 8GB ram er MER en nok :) Men har mann råd til både pose og sekken, så er absolutt SSD og I5/I7 fint men er en vurdering du må ta.

Lykke til! :)

 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

CPU'n min sliter og det med ikke alt for mange spor og plug ins.
Får feilmelding noen ganger under mix men flest ganger under bouncing.
Jeg er ganske grønn på specs å sånn.
Har hatt innspillingene mine på IDE disk men operativsystem og protools ligger på ssd.

Er det på tide med en oppgradering for å få ting til å flyte?

 

Kompjuter'n.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Æljen said:

CPU'n min sliter og det med ikke alt for mange spor og plug ins.
Får feilmelding noen ganger under mix men flest ganger under bouncing.
Jeg er ganske grønn på specs å sånn.
Har hatt innspillingene mine på IDE disk men operativsystem og protools ligger på ssd.

Kompjuter'n.png

Er ingen ekspert selv, men har du prøvd med innspillingene på SSD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg ikke har full oversikt over dette, men jeg lurer nå på om dette som "alle" vet kanskje kan stamme fra en eller annen utgave av Cubase som ikke fungerte sammen med en eller annen AMD prosessor?

Har aldri hatt AMD, så jeg har ikke noe erfaring å slå i bordet med, verken den ene eller den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.