Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye gitar kan man egentlig få for 1500,-? Mye!


Hanspanzer

Anbefalte innlegg

Kjøpte som nevnt i en annen tråd en Yamaha PAC604W på finn for ikke lenge siden for 1500,- og ble forholdsvis satt ut hvor enormt bra gitar det er til veldig lite penger. Det skal sies at det er uvanlig å få disse så lavt, men ser de støtt og stadig på eBay til rundt 3k, noe som også er fordelaktig. 

Det fikk meg til å tenke og begynne å observere. Markedet er tregt, det vet de fleste som kjøper/handler/bytter en del. Finnes det andre ting der ute man kan få billig? Hadde markert en Tremonti SE som lå på en av disse Kjøp/salg-siden på facebook langt bak i hjernebarken og klarte å spore den opp igjen. Fyren annonserte den for lenge siden til 2k uten å få solgt den. Fikk den til 1500,- 

En annen gitar jeg hadde lagret på det interne minnet var en Vintage Icon Thomas Blug Power Of Love som lå en en annonse på finn sammen med mye annet. Slikt går av og til under radaren og jeg la inn et bud på 1500,- og fikk den. 

 

Så.. tre gitarer til 1500,- stk. Kan det være noe da? 

Yamahaen trenger jeg ikke si noe mer om, den er dokumentert her:

https://forum.gitarnorge.no/topic/60912-ngd-yamaha-pac604w/

Tremontien kom i forrige uke, pakket eksemplarisk og i sin originale, solide SE-bag. 

 Bar preg av å ha stått lenge men etter en liten rens av gripebrett, polering av bånd, litt vask, elektronikkrens og nye strenger, spiller den som smør. Enormt behagelig hals, henger godt i reima og vekta er behagelige 2880 gram. Har liggende ei Wilkinson-bro som skal på, mest av alt fordi den originale bærer preg av syreangrep fra en svett palm mute-neve. Pickups er nok litt hotte for min smak men er egentlig helt kurrante. Det er denne jeg henger på meg om morgenen når jeg koker kaffe og pusser tennene. 

Verd 1500 bøkks? Definitivt! 

Hippiegitaren til Thomas Blug da? 

Denne har forrige eier kost seg med og relicet ekstra. Ikke det at jeg bryr meg, gitaren er stygg nok i utgangspunktet men for en flott gitar sånt teknisk sett! Meget behagelig og noe kraftig C-formet hals med vintage radius og noe feitere bånd. Ligger veldig godt i neven. Staggered kluson-kopier fra wilkinson og bra trem gjør at denne holder stemmingen godt ved trem-bruk. Den låter slettes ikke verst heller. Så for meg en moddeplattform her, men jeg tror jammen mikkene blir. Lurer litt på å nøytralisere de verste Hendrix-referansene med å skifte til et straight plekterbrett. Vi får se. Fikk også med Fender-bag til denne. 

Verd 1500 spenn? Oh Yeah! 

Da er det bare å lete etter en Laney eller Crate røramp til 1500,- (Det er mulig, så for ikke så lenge siden en Laney VC30 til den prisen) for å gjøre cheapo-riggen komplett. 

 

Om alt jeg eier av high end ting ryker til futen (eller skillsmisse (gud forby) ;) ) er det fortsatt mulig å kjøre standsmessig uten at det koster. 

 

 

IMG_20171002_145520.jpg

IMG_20171002_145648.jpg

IMG_20171002_145609.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, extol skrev:

Vurderte faktisk også den PRSen. Sleng på en TC nova system til 1500, så er du dekket på effektfronten også :-)

Bortsett fra nevnte svetteplager er denne overraskende hel og pen med ubetydelig båndslitasje tross sine 12 år. Hadde et nova-system, ble litt mye, men det finnes billige og funksjonelle pedaler på Aliexpress ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne for 1500 - nylig -  Jackson Japan DK2 PRO Amber sunburst 2004  . Eneste som er mindre bra på den er Duncan design humbucker . Selger hadde noen svært dårlige bilder av den på Finn og omtrent null informasjon . Det var noen små dingt rundt kanten på kroppen . Men fikk lirket ut av han serienummer og sjekket nøyaktig hva modell den var . Etter en rens , oppsett og polering var den meget bra . Med neck binding  og shark inlays så regnet jeg med det var en dyrere modell .

Jackson og Ibanez kan fås meget billig innimellom . Kjøpte også en svart  Japan Aria Pro tildig 90 talls Superstrat med kasse or 1500 for et par år siden . Og den var temmelig strøken og en meget bra kvalitet gitar . Så ja en kan få meget bra gitarer til 1500-2500 i Norge  hvis en leter .

Kjøpte også en 1977 Japan Greco LP med kasse for 1700 for et par år siden . Hvorfor selger satte så lav pris vet jeg ikke , men jeg klagde ikke .

 

 

 

DSCN2071.JPG

IMG_0142.JPG

IMG_0157.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Fikk denne for 1500 - nylig -  Jackson Japan DK2 PRO Amber sunburst 2004  . Eneste som er mindre bra på den er Duncan design humbucker . Selger hadde noen svært dårlige bilder av den på Finn og omtrent null informasjon . 

DSCN2071.JPG

IMG_0142.JPG

IMG_0157.JPG

Akkurat det samme som med PAC604W. Et dårlig bilde tatt på natta med første generasjons smarttelefon og teksten :"Gitar selges" ;) 

 

Om andre sitter med samme erfaringer, fyr løs med bilder og historier! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Epiphone Dot med kasse til 1700,- Ekstremt mye gitar for pengene. Neck PU og Bigsby satte jeg på selv, men tror bridge PU fulgte med. GFS retrotrons. Solgte den til en kompis som bruker den jevnlig. Bakside på hals og kropp var mattet ned, men ikke synlig i bruk.

Epi dot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig-gitarer er noe jeg kan relatere til.

Korea-Hameren min ga jeg 1000 spenn for. Ny Gibson ABR og byttet pickups fra Duncan Designed til GFS, ca. 1000 kr i fiks og oppgradering. Killer gitar, spiller bra, låter helt supert, og min nummer 1.

Epiphone Firebird ga jeg også 1000 spenn for, helt ny, men hadde en knekt stemmeskrue og sprittusj på plekterbrettet. Nye Steinberger tunere og et sett brukte SD pickups, ca. 1500 kr i fiks og oppgradering. Igjen en killer gitar, min nummer 2.

Begge disse har vært med på mange innspillinger og spillejobber i inn- og utland, de låter kuler og krutt, og har oppført seg eksemplarisk. Det gir en smule fred i sjela å ikke reise med dyre saker, selv om det hadde vært SKIKKELIG surt å miste Hameren.

Forøvrig er nummer 3 en hjemmelaget Telemaster og nummer 4 er en Squier HH Tele :) Den "dyre" gitaren (Orville Firebird) bruker jeg ikke med bandet jeg spiller i nå, den står til hjemmebruk inntil videre.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Brekkvasselven said:

Har selv hatt tre Squier classic vibes i hus til ca 1500 pr stk. Har en ennå en igjen som blir værende. Det går veldig fint an å få meget bra instrumenter for nesten ikkeno penger. 

Når har du kjøpt disse? For noen år tilbake, når jeg kjøpte CV Tele'n jeg hadde, så dukket de opp med jevne mellomrom for ca 2k, men nå det siste året ca så synes jeg sjelden jeg har sett dem for under 3k, og ofte 3,5k. Gode gitarer, og de er jo i høyeste grad verdt 3000kr synes jeg, men da begynner de å komme såpass nærme nypris at jeg heller legger litt ekstra i å støtte lokale forretninger.

Ellers kjøpte jeg i sommer en Epiphone G400 for 800kr. Et par små hakk i lakken, men ellers i feilfri stand. En vask, strengeskift og pickupbytte senere så var den god som gull. Det var kanskje litt råflott å putte en Bare Knuckle i en Epi, men det gir jo en totalpris på ca 1500kr, og dermed perfekt for denne tråden :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mex Fender og Classic Vibe er sjelden lavt priset , og "alle" vet hva de er . Så en må være lynrask for å få spnne til lav pris .

Fikk denne Epi LP Custom Korea for under tusenlappen , men var en kar rett i nærheten og 5 mann ringte mens jeg hentet den . Den var totalt feiljustert og vanvittig skitten da + skurring i elektronikken . Så ikke akkurat ferdig satt opp......Det tok noen timer å få den i denne tilstanden .

 

 

DSCN9921.JPG

DSCN9928.JPG

DSCN9929.JPG

DSCN9930.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Billig-gitarer" er nok noe helt annet i dag enn for 40 år siden, men de krever nok ofte en del jobb før de blir opp mot sitt optimale. Hvis man ikke kan gjøre jobben selv, blir det jo et spørsmål om hvor mye som skal til før kronasjen begynner å rulle, og det ikke lengre blir en "billig" gitar.  Men at man kan få veldig mye gitar for lite penger, er hevet over en hver tvil! Spesielt hvis man er noenlunde kyndig selv, og kan gjøre ting på egen hånd. 

Når det gjelder nye, relativt billige gitarer, har jeg erfart at det er lurt å kreve en ordentlig gjennomgang og setup ved overtakelse. Det koster ingenting, og blir ikke gitaren som forventet, kan man la være å handle hvis man er i butikk, eller man kan returnere hvis man har handlet på nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke nødvendigvis billiggitarer, men hvor billig det lar seg gjøre å få et godt instrument. ingen av de tre nevnte var/er innenfor billigsegmentet nye. Temontien ligger på rundt 7k veil om jeg ikke tar feil, Vintage ligger på rundt 5 og et halvt mens nærmeste Yamaha (600-serien) rundt 6500-7000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/2/2017 at 9:46 PM, Sugardaddy65 said:

Fikk denne for 1500 - nylig -  Jackson Japan DK2 PRO Amber sunburst 2004  . Eneste som er mindre bra på den er Duncan design humbucker . Selger hadde noen svært dårlige bilder av den på Finn og omtrent null informasjon . Det var noen små dingt rundt kanten på kroppen . Men fikk lirket ut av han serienummer og sjekket nøyaktig hva modell den var . Etter en rens , oppsett og polering var den meget bra . Med neck binding  og shark inlays så regnet jeg med det var en dyrere modell .

Jackson og Ibanez kan fås meget billig innimellom . Kjøpte også en svart  Japan Aria Pro tildig 90 talls Superstrat med kasse or 1500 for et par år siden . Og den var temmelig strøken og en meget bra kvalitet gitar . Så ja en kan få meget bra gitarer til 1500-2500 i Norge  hvis en leter .

Kjøpte også en 1977 Japan Greco LP med kasse for 1700 for et par år siden . Hvorfor selger satte så lav pris vet jeg ikke , men jeg klagde ikke .

 

 

 

DSCN2071.JPG

IMG_0142.JPG

IMG_0157.JPG

Rop gjerne ut om den Grecoen skal vekk en gang :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.