Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD, Epiphone ES-339-Pro


Ingengitarist

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

Liten oppdatering på denne. Den har holdt dårlig på stemming, da spesielt G og H streng. Etter tips fra en annen tråd her så prøvde jeg med blyant i spor på nut, og det ble mye bedre, men ikke 100% 

Tenkte jeg kunne prøve å file litt, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Leste en plass at en D-streng kunne brukes til filing, er det bra eller må jeg gå til innkjøp av filsett. 

Eventuelt prøve andre smøremiddel, og eventuelt hvilke. Ser at gitarist.no har Nut Sauce, men den er relativt dyr. Silikonspray på bomullspad? 

Legger ved bilde

 

Ellers så er pickup switch ikke i hundre heller, knepper/spraker litt ved skifte.

IMG_20180115_172633.jpg

IMG_20180115_172914.jpg

IMG_20180115_172752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde DOT 335 fra kina, men ikke PRO.
Kjøpte den på supertilbud.

Gitaren såg supersmooth ut, men man kjente nok godt at dette var en billiggitar - var f.eks ikke sammenlignbar med Epiphone Les Paul som jeg har hatt i snart 15 år. En ting som gjorde den  mye bedre, det var å sette inn et par P90 i humbucker-size fra GFS (Mean90 og Dream90). Anbefales, hvis du vil påkoste gitaren litt ekstra :) Vil tro ut fra navnet at denne modellen kanskje er hakket over den billige kina-modellen som jeg hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikkrens burde fjerne knitring og spraking, ja. Har løst problemet omtrent hver gang for meg. Stem opp til pitch. :) Godt arbeid! Har lyst på en Epi hollowbody selv. 

Edit: Blandet MartheyG og trådstarter her OG misset retorikken i spørsmålet. ?

Endret av Skullkrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Affen skrev:

Pickup switchen på Epis har en tendens til å sprake og noen ganger kutte helt ut. Billig løsning: elektronikkrens. Enda bedre: Kjøp en Switchcraft switch.

Har el-rens her, så kan gi det en sjanse. 

 

3 timer siden, MartheyG skrev:

Bare et spørsmål; Hvordan stemmer du gitaren? Opp eller ned til pitch? 

Stemmer opp til pitch. Kan jo være at jeg har slurvet ved strengeskift og at det  gir etter litt der også etter litt spilling, ganske ute av trening med strengskift. 

 

9 timer siden, Troll skrev:

Anbefales, hvis du vil påkoste gitaren litt ekstra :) Vil tro ut fra navnet at denne modellen kanskje er hakket over den billige kina-modellen som jeg hadde.

Viss jeg kan få den til å spille rent så blir det nok å se på eventuelle oppgraderinger etter hvert. 

 

 

Ellers er det noen input på hvordan nut ser ut? På det øverste bildet ser det for meg ut som om jeg kunne prøvd å file litt til venstre kant mot stemmeskruer både på G og H streng. Men jeg har ikke peiling. Leste en plass at jeg kan bruke en D-streng til filing, er det ok? Eller må jeg kjøpe meg et filsett til 1000-lappen? :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter en kort kikk på bildene, tror jeg ikke det har noe for seg å file mer. Dette blir jo "svigerfarforskning", men jeg har erfaring med at "Grover" fra Kina ikke er til å stole på. Det gjleder riktignok en gitar, så det er ikke akkurat noe man skal stole på. Jeg eide en Kina- epi, så gammel at det faktisk var en OK gitar. Det var ikke mulig å holde den stemt, og grunnen var etter mye jobb og styr stemmeskruene. Byttet til billige lockingtuners fra GFS, og problemet var fjernet. Det betyr ikke at det er noe som fungerer på alle andre gitarer. Jeg trodde lenge at "alle" som slet med stemmeproblemer på Epigitarer ikke helt visste hva de drev med, men det stemmer faktisk ikke. Du skal ikke se bort fra at stemmeskruene er problemet. Jo nyere gitar, jo verre. Epiphone har jo omtrent halvert seg i pris. Noe kan sikkert forklares med valutakurser, men jeg tror at mye er basert på at man får produsert gitarene til en lavere pris. Det går dessverre ut over kvaliteten. Det er veldig stor forskjell på Tsjekkia- Epi, tidlig Kina- Epi og dagens produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet blyant på min gamle Epiphone LP fra Korea, fungerte helt fint sammen med en liten innstramming på stemmeskruene. Gitaren holder seg godt stemt. 
Men på din såg nøtten allerede dypt filt, så kanskje en ny en vil være et mer fornuftig valg. Skal du bestille fra GFS, kan jeg anbefale et par Mean 90 og Dream 90 i humbuckerformat for å rettferdiggjøre frakten :)

Betalte vell rundt 7.000kr for min Epi LP i sin tid. Hvis jeg skal sammenligne med en Kina-Epiphone som jeg har hatt, så er forskjellene helt enorme mellom Korea og Kina. (Kina-epien kostet vell 2.700kr helt ny i butikk for et par år siden). Kvaliteten på hardware har vært helt OK, måtte en del justeringer til på både skruer, jack, switch, pickups mekanisk sett. Men etter disse har gitaren fungert utmerket i snart 12-13 år. Ikke top klasse, men likevel en glede å spille på iblant :) Skulle tro at kvaliteten på en Pro-versjon skal være over akseptabelt nivå.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/23/2018 den 22.44, CastorFiber skrev:

Etter en kort kikk på bildene, tror jeg ikke det har noe for seg å file mer. Dette blir jo "svigerfarforskning", men jeg har erfaring med at "Grover" fra Kina ikke er til å stole på. Det gjleder riktignok en gitar, så det er ikke akkurat noe man skal stole på. Jeg eide en Kina- epi, så gammel at det faktisk var en OK gitar. Det var ikke mulig å holde den stemt, og grunnen var etter mye jobb og styr stemmeskruene. Byttet til billige lockingtuners fra GFS, og problemet var fjernet. Det betyr ikke at det er noe som fungerer på alle andre gitarer. Jeg trodde lenge at "alle" som slet med stemmeproblemer på Epigitarer ikke helt visste hva de drev med, men det stemmer faktisk ikke. Du skal ikke se bort fra at stemmeskruene er problemet. Jo nyere gitar, jo verre. Epiphone har jo omtrent halvert seg i pris. Noe kan sikkert forklares med valutakurser, men jeg tror at mye er basert på at man får produsert gitarene til en lavere pris. Det går dessverre ut over kvaliteten. Det er veldig stor forskjell på Tsjekkia- Epi, tidlig Kina- Epi og dagens produkter.

Har en mistanke om at det er tunere som er det svake leddet her. Så får se om jeg får tak i noen nye. Og kanskje ny nut. 

 

På 2/28/2018 den 11.18, Troll skrev:

Jeg benyttet blyant på min gamle Epiphone LP fra Korea, fungerte helt fint sammen med en liten innstramming på stemmeskruene. Gitaren holder seg godt stemt. 
Men på din såg nøtten allerede dypt filt, så kanskje en ny en vil være et mer fornuftig valg. Skal du bestille fra GFS, kan jeg anbefale et par Mean 90 og Dream 90 i humbuckerformat for å rettferdiggjøre frakten :)

 

Skal sjekke ut Mean 90 og Dream90. sammenlignet med min gamle Yamaha SG65 så er denne ganske spinkel på clean og litt crunchy blues sound. Den er bedre nærmere AC/DC sound enn Yamahaen. Hadde forestilt meg, ut i fra det jeg fant på nett før innkjøp, at  Epiphone ES339  skulle være litt mer allround enn det jeg til nå har fått ut i av den. Har desverre fått spilt alt for lite med lyd på den til å kunne konkludere. 

Takker uansett for innspill. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.