Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD, Epiphone ES-339-Pro


Ingengitarist

Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt Epiphone-ES339-pro, da den etter litt lesing skal være grei gitar om man er på budsjett. 

Kroppen og baksiden av hals ser ganske strøken ut, båndene der i mot ser og kjennes verre ut. Fikk den i går og har ikke hatt tid til annet enn å pakke den ut og så vidt testet den uten lyd. Kjenner at strengene ikke glir smooth over båndene nede på halsen. Jeg tror slitasjen og jevnheten kommer så noenlunde godt fram på bildene. 

Såg et par videoer på youtube, og leste et par tråder her om båndsliping. Siden båndsliping er noe jeg ikke har gjort før, så burde jeg kanskje koste på meg en proff-båndjobb, setup og kanskje skifte av nut? Kunne tenkt meg å prøvd selv, men siden tid er en sterkt begrenset faktor per i dag, så er det kanskje like greit å sette det bort. PÅ videoene ser det jo ille lett ut å gå de glatte å fine, men de har vel gjort det noen hundre ganger.

I Rogaland er det kanskje Strand gitar og en Gudmestad som er best til slikt? 

Takker for eventuelle inspill  :-)

 

2017-09-28 06.56.25.jpg

2nd-1stFret.jpg

morefrets.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun sier, dette er ikke så ille. Tror en båndpolering fikser dette, uten at det er mulig å si noe om høydeforskjeller ut fra bildene. Du trenger maskeringstape, en brytebladskniv, polerpasta, en poleringsskive og en "Dremel" eller lignende.  Noen liker å bruke såpefri stålull først.

Det som nesten tar lengst tid, er maskeringen. Hele jobben bør være unnagjort på rundt to timer første gang du prøver. Det er ikke vanskelig. Er det "hakk" i noen av båndene, bør man ta et ta et par drag med for eksempel en diamantfil eller en nålefil først. Tar ikke lang tid så lenge det ser såpass bra ut som det det gjør her.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Trond Gudmestad som du nevner på det varmeste. Utrolig dyktig og hyggelig fyr, og ganske fine priser.

Tror jeg betalte ca 1200 for full båndjobb, skifte av nut og setup med strengebytte. Nå var de aktuelle båndene krise, så er godt mulig det er billigere med et bedre utgangspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. 

Audun, det stemmer nok at det er dårlig fra fabrikk, da samtlige bånd er "hakkete". Merker veldig godt at strengene mer eller mindre hakker oppover på båndet ved bending og når jeg skal trylle triller. 

Har lyst å prøve polering selv, og har dremeltool, stålull 0000. Brytebåndskniven er til å dele opp maskeringstape? Funker det med biltema sin pasta blå og hvit må det vel bli da? Til maskering så jeg en video med tips om å tape lange remser med maskeringstape på en fjøl, og så dele opp i passe lengder når tapen er på  fjølen, så er det bare dra av og rett på hals.  

Båndene ser ved første inspeksjon jevne ut i høyde, kunne ikke se noen avvik med bruk av stållinjal, og halsen ser rett ut. 

Som du skriver Germaniumkid, så er det en rimelig gitar og vil at den skal bli så god som mulig uten å legge for mye cash i den, men gjerne litt læring. Har lyst å lære meg setup og vedlikehold selv, så da er det vel bare å hoppe i det :-) 

Fikk lekt med den en halvtime i går, og bortsett fra litt sure strenger og ru bånd så er jeg fornøyd så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brytebladkniven er til å "avdekke" båndene, ja.
Har du lyst til å beherske dette selv, er det jo ikke mer å lure på. Så lenge du ikke bruker grov redskap eller maskiner, skal det godt gjøres å ødelegge noe. Har ikke erfaring med Biltemas pasta, den fungerer sikkert helt flott. For å polere opp båndene, har jeg brukt Biltema scratch remover på tube. Fungerer helt fint, men er det tar jo ikke nok hvis båndene er skikkelig ru og ikke bare skitne og oksyderte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brukt fredagskveld til litt båndpussing. 

Maskerte og pusset  litt med  0000 stålull. Deretter prøvde jeg polering med blå og hvit polerpasta fra biltema. Kort oppsumert så ble det veldig mye bedre, men kunne kanskje tatt litt mer med stålull før jeg polerte. Pastaen til biltema synest jeg ikke noe om, så i ettertid ville jeg gått for en pasta på tube. Vet jeg har en liggende, som ble brukt til annet, men fant ikke den igjen. 

Jeg har ikke sammenligningsgrunnlag med Gibson, men så langt er jeg veldig fornøyd med Epiphone ES-339 Pro, og kan ikke skjønne annet at det er mye gitar for pengene. 

Legger ved noen bilder av prosessen, burde kanskje lagt i enn DIY-tråd men...

59d136032355d_2017-09-2921_24_35.jpg.4124514df1501b0c9481cb3fc008501c.jpgKlargjøring av maskering59d135fda182c_2017-09-2922_19_27.jpg.1279774c0db3ca86f6312c18787fc5df.jpgmaskert59d135f8633e1_2017-09-2922_33_40.jpg.03680a0ebb28d8945c7e1dabe20d5273.jpgpusset og smurt59d13613c86af_2017-09-2922_46_15.jpg.60a955fcae3930be0397fbfaf587ca7d.jpgKlart til strenger59d135ef5d488_2017-09-2923_27_06.jpg.e16029d710ff2967986032cca47aa51b.jpgStrenget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å bruke stålull, det støver sånt. Har en mistanke om at pickuper og elektronikk ikke er så glad i det. 

Kjøpte slipepads på Coop Bygg av fineste gradering og la i vann og likte veldig godt det. Greit til rens av gripebrett også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har polert bånd på over 100 gitarer . Hvis det kun er polering ( og eventuelt litt justering av nut/truss/strengehøyde+ olje fretboard ) så kan jeg muligens se på det . Bor i Stavanger . Jeg kan teste om bånd er ujevne , men gidder ikke begynne på en hel båndsliping , men antakelig trenger du ikke det hvis du ikke vil ha 1-1.5mm strengehøyde på 15 bånd ( som dyre Gibson takler) .

Har masse utstyr og polerer med maskin som gjør det mye raskere og bedre enn for hånd ( hvis du ikke vil stå lenge og polere for hånd ) .

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CastorFiber skrev:

Vet ikke helt hvorfor, men her hos meg blir bildene dine knøttsmå. Hadde gledet meg til å se detaljer, men dengang ei.

HalsOljet.thumb.jpg.f660692efd6c7dabab66596557fc0dd1.jpgFerdigStrenget.thumb.jpg.b59a13ba0955e6fab1542e39b72c58f0.jpg

Drag and drop fra Dropbox i webrowser gjorde til at bildene ble veldig små. Dekket til Pickuper før pussing og støvsugde bort støv før polering, men takk for tips om pussepad.

Sugardaddy, neste steg blir vel å justere action, så da må jeg kanskje leie deg. Blir sikkert til at jeg ser litt på det selv med youtube som hjelp, så må jeg kanskje ty til rescue når alt er rota til. 

Som nevnt så kunne jeg sikkert pussa/polert litt mer, men merker nå ingen ting til at strengene hakker ved bending.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.