Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp som ikke er på slår ut jordfeilbryter


ofulm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Silvertone 1484 Twin Twelve, kjøpt fra USA. Første jeg gjorde da jeg fikk den, var å levere den inn for å få gått over hele ampen og byttet trafo og slikt, sånn at den skulle fungere bra på 220 volt. Trafo ble custom-laget, så alt skal være på greit der. Ampen funket veldig fint rundt et halvt år (den låter jo helt utrolig, det må jeg bare få sagt), helt til en dag jeg plugget den i veggen i øvingslokalet, og da sa det POFF, og så var jordfeilbryteren slått ut. Det rare er: AMPEN VAR IKKE SKRUDD PÅ. Jeg vet at det har vært litt trøbbel med strømmen i bygget (ikke spør hvordan, jeg har virkelig ikke peiling), så jeg prøvde den i flere rom. Og joda, samme leksa. Ved en tilfeldighet, prøvde jeg å flippe "ground"-bryteren på ampen (er ikke helt sikker på hva den faktisk gjør, men den skal fjerne ground hum, men den har aldri hatt noe effekt når jeg har brukt den, så jeg har glemt den), plugga i igjen, og alt var bra. Jeg spilte en stund på ampen, før jeg testa å flippe bryteren igjen mens ampen var på, og da røk jordfeilbryteren igjen.

Selvsagt tenkte jeg jo at "aha, da er problemet løst", så jeg la litt tape over bryteren for å ikke flippe den med en feil. Dagen etter plugga jeg ampen i naborommet, og joda. Jordfeilbryteren ryker igjen. Så jeg prøvde å flippe ground-bryteren igjen, og da gikk det bra. Så tok jeg ampen tilbake i rommet jeg var i dagen før, og fant ut ground-bryteren altså måtte stå i forskjellig posisjon for at ampen skulle fungere i de to rommene.

Jeg fikk levert ampen inn til en flink fyr som har peiling på vintage amper, som skulle prøve å få fikset den til en gig jeg hadde, så han gikk over hele ampen (fikk tremoloen til å funke, og fikk den til å støye mye mindre), bytta utgangsrør, og et par andre småting. Han mente alt skulle være bra, men da jeg fikk den tilbake, var problemet det samme. Jeg vet ikke hvor mye det har å si, men jeg mistenker at han ikke fikk med seg at ampen ikke var på da den utløste jordfeilbryteren

En kompis mente at jeg kunne driste meg til å bruke ampen på gig, og dumt som det kanskje var, så gjorde jeg det, og det gikk knirkefritt.

Er det noen tanker om hva det kan være? Og er det skummelt for meg å plugge ampen i veggen hjemme, hvor jeg ikke har jorda støpsel? Er ikke veldig gira på å få støt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er en gammel krets som antar at nøytral er jord.

Sears_Silvertone_1484_Twin_Twelve_REPROD

Spørs om ikke du burde belage deg på en del jordfeil her... Har bryteren to eller tre posisjoner?

 

PS feilen er på primary side, så hvorvidt ampen er på har ingen betydning. Hvis du setter denne i en kurs med høy spenning kan du ødelegge transformstoren (vet ikke current rating på den)

Hvis det var min amp ville jeg moddet om til europeisk plugg med jord.

Endret av AlphaBeta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

Bryteren har to posisjoner, og hvilken posisjon som utløser den, kommer an på rommet.

Jeg burde sikkert prøve den i andre bygg, da den som sagt fungerte bra på scena jeg spilte på, og tydeligvis hos han som fikset den, men jeg gruer meg litt til å plugge den inn....

Den har forresten europeisk plugg med jord.

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.