Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

For en tid tilbake så laget jeg en VST prototype for å gjøre om gitaren til en square wave synth. Den veldig enkle varianten (som alle jeg har funnet bruker) er å sjekke "zero crossing", altså når sinusen krysser nullpunktet og bytter fra positiv til negativ. På disse punktene så slammer den signalet videre til laveste eller høyeste spenning.

Slik som dette:

Zero-Crossing-Detector-Using-741IC-Wavef

Det jeg ikke likte var at all dynamikk blir borte, og støy blir like høyt som signal med en naiv implementasjon. Så, jeg laget en VST som fulgte 'envelope'/volum til signalet og brukte denne verdien for utverdi på square wave. Jeg synes det låt kult! Så da startet prosjektet.

Først ble det en del simulering i LTSpice. Til slutt fant jeg frem til noe som så lovende ut:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Deretter var det bare å sette i gang med skjema- og kretskortdesign. Til slutt var feil borte og jeg var klar til å bestille!

På bildet så ser man en blå 'rat nest' som indikerer at en pin ikke er koblet. Dette fant jeg ut etterpå fordi jeg brukte en annen EDA som ikke syncet mellom skjema og kretskort automatisk (som jeg var vant til) sååå.. Sånn kan det gå!

Fordi det er gøy, la jeg inn 3d modeller av komponentene og det så slik ut:

Søt liten sak, sant?

Neste oppdatering blir etter jeg har bokset den opp og har noen lydklipp å vise frem. Den er testet, og etter noen bodge wires (de grå kablene som skamfult viser feilene jeg hadde gjort) så fungerer den!

Endret av AlphaBeta
bildeflytting, og notis om ratsnest
  • Liker 2
  • Takker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalltøft! :)
Mvh elektroingeniør som ikke har praktisert kretskortdesign- og produksjon på alt for mange år.

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idé: Vurdert mulighet for å justere bias på signalet? Da får du mulighet til å justere pulse width, pluss du får en gating-effekt.

Se f.eks hvordan en Fuzz Face klipper, signalet er ganske asymmetrisk.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk ikke bias så med mitt design blir det vanskelig å få inn PWM :( kanskje i neste versjon! 

Jeg har en half wave rectifier på input. Signalet går så til en envelop follower, og til en comparator. Env follower setter maks spenning på utgangen av comparator :)

Poster skjema om noen er interessert.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er absolutt interessert i å se.

Et av prosjektene jeg har på benken nå er en klone av Bit Commander fra Earthquaker, den bruker en LM386D og en binary counter/divider (4042BE) for å generere square wave og suboscillator, samt en transformator for oktav opp. Interessant design.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Jeg er ikke noen elektroingeniør, men skjønner hva som foregår. Slenger noen LM393 på ønskelista, så skal jeg teste på brødbrettet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låter kult! 

Sliter litt med å få nok signal igjennom med mindre jeg setter en boost i front. Mulig jeg har koblet feil, eller at det er for mye kabelsalat. BAT54 er kun SMT, så jeg byttet de med et par D9E. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Kerplunk
      Jeg har ikke så mye erfaring, men slo til på en Epiphone Valve Junior combo mer eller mindre utelukkende for å modde den. Planen er å først flytte forsterkeren over i et nytt kabinett med en 10" Jensen P10R og bytte rør og  strømforsyninga. Senere hadde jeg tenkt å bytte EL84-røret ut med et 6973 og gjøre litt andre forandringer for å se om jeg klarer å få den til å låte litt som en Supro 24 eller noe der i gata. Målet er ikke å prøve å lage en klone - da hadde jeg heller bygd nettopp det. Jeg vil ha en ny hobby og synes det høres veldig spennende ut å ha en amp som ingen andre har eller kan få!

Er det mange andre her som bygger eller modder amper? Hadde vært sabla kjekt å ha et norsk forum hvor man kan få tips og hjelp underveis!
    • Av Jisolbak
      Hei, bestemte meg for å lage en mosrite ventures/univox hi flier inspirert fuzzgitar i 25.5" skala. Har aldri gjort det før så dette blir spennende.
      Har vært å hentet et gammelt kjøkken furubord (med rester av saus) som ble gitt bort på finn.no og limte det sammen med plywood.
      Det blir mastery tremolo og bridge, planlegger å bruke jazzmaster pickups men har ikke helt bestemt meg for hvilke, står mellom 65 avri, seymour duncan antiquity 1, heller mest mot avri hvis det ikke det dukker opp noe spennende brukt et eller annet sted  Halsen blir mest sannsynelig en squire strat som en kamerat har liggende. 
      Har akkurat sagd ut kroppen for hånd, da jeg var redd for at plywooden skulle flise opp, neste blir å skaffe en fres.

• Av Affen
      Er kropper og halser fra GFS kurante saker? Noen her inne som har erfaringer med dem?
    • Av Erik Borge
      Hei!
      Tenkte å dele med dere byggingen av mitt første strenginstrument, en tahitisk type ukulele. Det har vært et veldig moro prosjekt, som har gitt meg mye god kunnskap om både verktøy og ukuleler/gitarer. Det er et litt spesielt instrument, da lydhullet er bak, og bridgen sitter foran på en tynn plate som pumper lyden inn i et lite resonansrom før den går ut bak. Ellers er den massiv, og den er dermed litt tyngre enn ukuleler flest, 1,3kg totalt.
      Treet er furu, og er fra en stokk som en nabo på Jomfruland utenfor Kragerø gjerne ville bli kvitt. Vinn-vinn det! Stokken var i overkant fuktig, men jeg hadde ikke tålmodighet til å vente, hehe... La oss håpe den ikke sprekker. Det ble brukt relativt enkle verktøy. Motorsag på stokken, stikksag for grovfasong og pussemaskin og -papir etter hvert. Det tok meg drøye 3 uker fra start til slutt. Heldigvis er jeg enda student med lang ferie uten forpliktelser.
      Fretboard, bridge, stemmeskruer og elektronikk er kjøpt, ellers er det jo egentlig bare tre. Pickup'en er en LR Baggs five O, med piezoelement og en liten pre-amp bak jack-inngangen. Var ikke særlig gira på å bore hull i den fine formen til ukulelen, så fikk smetta den på innsiden av lydhullet bak. Kan dermed plugge den inn via lydhullet, og ingen elektronikk er synlig utenfra.

Så her er noen bilder av det ferdige produktet, og en Skjult innhold - vennligst logg inn av prosessen. Sangen på videoen er selvfølgelig spilt på ukulelen. Vanskelig å få den 100% tight, men fornøyd læll
      Si gjerne hva dere synes! God søndag
      Skjult innhold - vennligst logg innSkjult innhold - vennligst logg inn

• Av space
      Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.
      I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.
      Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.
      Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.
      Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.
      Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.
      I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.
      Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.
      Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.
      VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt
      Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.
      Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.
      Neste oppdatering blir elektronikken.