Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremgangsmåte for å lære nye sanger


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer litt på hvordan dere går frem når dere skal lære nye sanger.

Min fremgangsmåte har ganske slavisk vært å spille etter TAB's. Spille over og over til det sitter sånn passe i fingrene. Så spiller jeg sammens med sangen. Starter på 60-70% av tempo og så jobber jeg meg oppover.

Jeg har spilt i syv år nå og begynner å kunne spille sanger som jeg liker...pink floyd, Bowie, Rolling Stones etc. Men jeg klarer sjelden å nå opp til 100% tempo samt at jeg husker ingen sanger utenat. Jeg må stirre ned i tabulaturet når jeg spiller.

I det siste året har jeg begynnt å øve litt på ear-training (akkorder og intervaller) og håper det kan hjelpe meg å fri meg fra tabulaturet og å huske sangene bedre.

Men jeg kommer nok aldri opp på ett nivå hvor jeg kan lære meg sanger uten bruk av tabulatur. Men kanskje å komme halveis kan hjelpe meg å huske sangene bedre?

Jeg lurer på hvordan dere går frem når dere lærer nye sanger. Er det en god ide å kombinere bruke av tabulatur og å bruke øret? Tenker da at jeg har tabulaturet ved siden av meg og starter  med å se på det, men bruker ørene for å "huske" hva jeg skal spille. Og bare ser på tabulaturet når jeg ikke "husker" ved hjelp av å lytte.

Nå er det sikkert mange som tenker "prøv deg frem da vel". Men jeg er nysgjerrig på hvordan dere går frem når dere skal lære nye sanger. Har dere en spesiell fremgangsmåte?

Tenker da på om dere lærer akkord-progresjonen først, så solo og enkeltnoter...og om dere kun bruker øret, kun tabulatur eller om dere kombinerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver vanligvis til Guitar Pro, med økende tempo fra f.eks. 50-70% opp til 100%. (Enkelte partier trenger ofte enda lavere fart også.)
Deretter spiller jeg til Spotify, og når jeg kommer til partier jeg ikke husker så sjekker jeg tab'en og begynner på nytt. Til slutt så sitter det :)  (..helt til man kommer på bandøving, og alt er glemt ?)

Man må bare pushe seg selv litt, og ikke gi opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor vanskelig den er. Jo vanskeligere og desto mer ukjent, desto dårligere er tabs og chords på nett. Så for enkle, kjente låter, så er det gjerne bare å laste ned chords og tabs og øve til originalen. 

Når tabs er dårlig, så supplerer jeg gjerne med youtube-videoer om det finnes for å få tips. 

I de verste tilfellene så er det ripping av låta til harddisk og inn i riffstation. Inn med filtre og ned med hastighet, og så er det bare å plukke. 

På vanskelige partier er også riffstation fin, siden man kan starte på svært lav hastighet og så øke etterhvert som muskelminnet trenes. 

Akkurat det med å starte sakte er ofte lurt, uansett. Hvis man starter for fort, så er det lett å tillegge seg uvaner og småfeil som er vanskelige å kvitte seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske like fremgangsmåter som jeg bruker.

Jeg merker jeg har en baug når det gjelder å huske sangene og må bli flinkere til å øve uten tab etter at sangene begynner å sitte.

En annen ting jeg sliter med er å spille med sangen når jeg ikke hører gitaren. Ved Hal Leonard's play-along serie f.eks så følger det med to tracks av hver sang, en med gitar og en hvor gitar er tatt bort. Jeg klarer kun å spille med track hvor jeg hører gitaren og kan følge tempoen, ellers vet jeg ikke om jeg spiller for fort eller for sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, GlobalRider said:

Jeg merker jeg har en baug når det gjelder å huske sangene og må bli flinkere til å øve uten tab etter at sangene begynner å sitte.

Det er min største greie også. Etter at låten er komfortabel med notater foran meg så er det et stort steg å gå over til å spille den fritt etter hukommelse. For meg er det bare å finne et passende tidspunkt å prøve det på, og så må man bare akseptere at det blir en del feil de første gangene. Det er feilene jeg oftest lærer mest av, og senere viser det seg gjerne at det er de seksjonene som sitter best i hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill sakte, sakte mange ganger er kjedelig, men det funker. Dele opp sangene i bittesmå biter hjelper også. Det vanskelige er å være disiplinert. Spillegleden blir for stor ;)

Mitt største problem er å orke å repetere nok. Om jeg f.eks. setter meg ned for å bevist øve på en vanskelig seksjon av en sang (eller hele sangen for den saks skyld), ender jeg alltid etter få repetisjoner med å hoppe til å spille noe annet. Spiller bare fingerspill, så det er mye å huske med både melodi og bassnoter gående samtidig gjør det ikke akkurat noe enklere å huske.

Bra tråd forresten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille gitar som 14-åring da vi bodde i Asia, og da var det dårlig tilgang på tabs og internett var ikke-eksisterende (rart, ettersom jeg bare er 27...). Satt alene og spilte sammen med stereoanlegget, og selv om det ble myyye feil og tok lang tid, så er det disse låtene som fortsatt sitter og kan spilles selv med tre i promille.

idag bruker jeg tabs og youtube på ting jeg ikke finner ut av på egenhånd, men syntes det er mye feil der ute og tar tid å finne "den rette". Eksempelvis skulle jeg endelig (etter årevis med feilspilling) naile overgangen mellom de to gitarsoloene i Hotel California, og fant en youtubevideo med Felder selv som lærer. Var ikke slik det var på originalen:). Moralen må vel være å høre på sangen så mange ganger at den sitter i margen, og så være litt kritisk til tabs etc når du øver inn. Syntes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker det meste på øret. Har egentlig aldri tatt meg bryet med å lære sanger 100%, med mindre det er meningen, så den niøvingen mange sverger til er litt ukjent for meg. Skal jeg plukke fra en låt, er det ofte gjerne bare soloen, et fett lick eller liknende. Hører på spotify og prøver å spille det.

Ellers ville jeg anbefalt å lese noter - og i alle fall besifring (!) - sånn høvelig, det er veldig greit i møte med andre musikere i alle fall. Sliter med det selv og kan absolutt ikke bladspille, men ser jeg litt på det på forhånd så pleier jeg å henge greit med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kossoff skrev:

Jeg plukker det meste på øret. Har egentlig aldri tatt meg bryet med å lære sanger 100%, med mindre det er meningen, så den niøvingen mange sverger til er litt ukjent for meg. Skal jeg plukke fra en låt, er det ofte gjerne bare soloen, et fett lick eller liknende. Hører på spotify og prøver å spille det.

Ellers ville jeg anbefalt å lese noter - og i alle fall besifring (!) - sånn høvelig, det er veldig greit i møte med andre musikere i alle fall. Sliter med det selv og kan absolutt ikke bladspille, men ser jeg litt på det på forhånd så pleier jeg å henge greit med. 

Word! Har spilt med en trommis som ikke ville jamme til AC/DC fordi jeg ikke praktisk talt var Angus eller Malcolm, og langt derifra spilte det 100% korrekt. Finnes selvfølgelig grenser for slingringsmonn, men når det er snakk om at du blir bedt om å spille en D på 10. bånd på E-strengen i stedet for 5. på A... 

For å gå on topic, så prøver jeg konsekvent å unngå tabs som jeg har brukt altfor mye av tidligere. Eneste unntaket er hvis jeg finner ut at teknikken trenger skjerpings og vil terpe litt på det, og vil gjøre et ørtende forsøk på å lære Arpeggios from Hell, så er det noe jeg rett og slett ikke gidder å sitte og plukke note for note :P 

I den virkelige verden er brukbart gehør gull verdt, både når du skal jamme med andre, lære sanger i bandsammenheng (altså at du blir muntlig forklart hvordan noe skal spilles, da nytter det ikke å spørre om tabs...), men også hvis du vil gjøre deg selv enda mer verdifull som bandmedlem og lære deg å kore! Selvfølgelig blir du ikke Jan Werner av å lære å spille Sultans of Swing på øret, men gehør er gehør og hjelper deg godt på vei :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med mange svar! Virker som svarene til dels bekrefter det jeg trodde.

Skal fortsette å trene opp øret...merker saakte fremgang, men merker at jeg blir bedre.

skal også fokusere mer på å spille uten tabs etter at jeg har øvd en del på sangene med tabs. Spennende å se om sangene da sitter bedre i hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mest bass, men jeg tror dette er nyttig uansett. Jeg noterer ned en del nøkkelbegreper for hver låt i settlista. Toneart og evt hvilken akkord det starter med hvis det ikke er grunntonen. Akkordprogresjoner for vers, refreng og bridge. Bruk av EQ, pedaler og lignende. Alt dette hjelper veldig mot jernteppe, men det er lite nok til at man ikke blir stående og lese noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver som regel å lære meg "kassegitar"-utgaven eller powerchords utgaven med tekst først, og deretter bygge på med det som trengs av riff og ekstra for å få det til å høres bra ut. Jeg synger ikke, men syns det hjelper å synge med i det stille for å få flyten på låta. Mye kreativt som skjer i studio også, ikke alt av det fungerer live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.