Gå til innhold
sup3rman

Boost

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller i et band med to gitarister som bytter hyppig på å spille soloer. Når jeg skal spille solo trenger jeg(og han andre) en måte å skru opp lyden et stort hakk slik at soloisten blir hørt best. Jeg har hørt mye om boost pedaler og har egentlig ikke så mye peiling på de. Er det noen her inne som vet vilke som funker best og kan gi meg det lille boostet når jeg har en impro runde for så å skru tilbake lyden når det skal spilles komp?

:wink: Håper dere skjønner hva jeg mener:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve med en volumpedal.

Still den nesten på fullt til rytme så trør du den helt inn til solo.

Blir kanskje litt rot men det går seg til etterhvert.

Jeg bruker selv denne metoden nå og da. Funker helt fint. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil heller annbefale en equalizer. Da kan du stille inn å få akkurat den sololyden du vil, pluss at du kan ha høyere volum på den. Se f.eks Boss GE-7 på www.sound1.no.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volumpedal i effektsløyfen er en mulighet, som tidligere nevnt. En EQ-pedal kan også brukes som boost, men vurder først om du faktisk har bruk for tonekontrollene. Mange bruker en dedikert boost-pedal da de syns det låter bedre, mindre farging av lyden. En er som oftest kun ute etter å dra opp volumet noen dB, eller få litt mer vreng, og ikke noe mer.

Boost-pedaler: BJF, Xotic AC/RC Booster, Klon Centaur, osv. Endel overdrive-pedaler kan også settes opp som boost ved å dra ned drive-potten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du har også en volum kontroll på gitaren du kan bruke istedenfor en volum pedal.... :)

Ved å bruke den øydelegg du sustainen i gitaren...

Ikke spesielt mer enn en pedal vil. Still inn lyden som du vil ha den med volum kontrollen (på gitaren) på rundt 7, og så vrir du den helt opp når du skal spille solo. Samme som med pedalen, bare billigere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ikke spesielt mer enn en pedal vil.

Det kommer an på hvor pedalen er plassert, og derfor jeg poengterte at den godt kunne sitte i effektsløyfen (men det krever en seriell sløyfe).

Med pedal foran ampen, eller bruk av volumpotten på gitaren, vil nok dempet diskant være det største problemet. I enkelte settinger kan det fungere fint (jeg gjør det når jeg jammer), og sup3rman kan teste og finne ut hva som virker for ham, mens i andre settinger vil det være helt håpløst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du har også en volum kontroll på gitaren du kan bruke istedenfor en volum pedal.... :)

Om man har vreng så funker ikke volum potten slik den gjør når man har clean. Når man har vreng så styrer men rett og slett mengden vreng med volum potten ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også ment at hvis du bruker en volumpedal mister du også vreng!

Jeg vet av en med Dunlop volumpedal og hvis han tråkker på den mister han vreng ivertfall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker nesten ingen forskjell når jeg bruker volumknotten på gitaren. På effektbrettet mitt forhåndsinnstiller jeg lydene (rytme = ganske sterk, solo = veldig sterk) på to forskjellige banker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet av en med Dunlop volumpedal og hvis han tråkker på den mister han vreng ivertfall!

Kan det komme an på hvilken volumpedal man bruker?

Jeg får ikke noe mindre vreng når jeg bruker den som er på boss me-50 effektbrettet mitt. :?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Om man har vreng så funker ikke volum potten slik den gjør når man har clean.

Strengt tatt så gjør den det, den justerer styrken på signalet ut fra gitaren. Effekten av det er dog ganske forskjellig avhengig av amp, effekter og hvilken kanal på ampen det er snakk om.

Mister og mister, fru Blom… du får noe endret impedans i kretsen frem til forsterkeren, men særlig stor effekt skal det ikke være snakk om, hvis ikke da volumpedalen bufrer og ikke har 1:1 forhold mellom signalstyrken inn og ut. Jeg ville egentlig vært mer bekymret for diskanttapet i kjeden enn det generelle volumtapet.

Jeg merker nesten ingen forskjell når jeg bruker volumknotten på gitaren.

Det har nok sin naturlige forklaring i at brettet ditt vrenger uansett hva du gjør. Prøv med en ordentlig røramp, så får du deg nok en aha-opplevelse du også.

Kan det komme an på hvilken volumpedal man bruker?  

Jeg får ikke noe mindre vreng når jeg bruker den som er på boss me-50 effektbrettet mitt.

Brettet ditt inneholder flere forsterker-kretser, og det sitter garantert en i sammenheng med pedalen som justerer volumet (eventuelt i overført betydning hvis den justerer utgangssignalet fra D/A-konverteren).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angus Young sier jo at den eneste boosten mellom gitaren og forsterkern er han selv. Det kan jo ligge noe i det? :wink:

Selv bruker jeg Boss BD-2 som booster (stiller vrengen lavt, og volumet høyst) når jeg kan, men noen ganger må jeg bruke BD-2'ern som vreng, og da fremhever jeg solospill ved å spille litt mer dynamisk (så godt det lar seg gjøre) og endringer på lyden. Har jeg mulighet, så har jeg gitaren opprinnelig litt lavere, og vrir på volumknappen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bruke den øydelegg du sustainen i gitaren...

Ikke spesielt mer enn en pedal vil. Still inn lyden som du vil ha den med volum kontrollen (på gitaren) på rundt 7, og så vrir du den helt opp når du skal spille solo. Samme som med pedalen, bare billigere..

Ganske idiotisk, volumkontrollen styrer faktisk fint lite volum når man kjører vreng, det er mer gain og saturasjon av lyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.