Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving med forskjellige instrumenter ... pros/cons ?


juzzizhow

Anbefalte innlegg

Kom og tenke på en ting her om dagen ... 
Jeg har jo en håndfull (vel ... to håndfulle) banjoer her. 
Alle er jo litt forskjellige ! Stringspacing, action, radius vs flat fingerboard e.t.c ... 

Er vel omtrent som å ha en samling Stratocastere ! En gammel med 7.25" radius og lønnbrett, en nyere med RW og 9.5", en Custom med compound 10-12" o.s.v ...

Prøver jo å variere litt så alle får litt spilletid ... Merker jo da at man må "resette" fingrene og spille noe skikkelig "enkelt" for å bli vant med instrumentet.

Tenker da på om det blir litt sånn "one step forward, two steps back" øving ... ?
At jeg kanskje kunne være skikkelig flink hvis jeg kun øvde på en og samme banjo ?
Men å andre siden tenker jeg at det er lurt å variere litt ... Ellers "låser man seg" til et instrument / en setup ? 

Hmmmm .... Noen andre som tenkt på det samme ? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assa her i gården er problemstillingen å i det hele tatt få øvd... men jeg tror variasjon er en fordel.

Uten at jeg har kilden i hodet så har jeg blitt fortalt at om man gjør ting på keivvendt så blir man bedre rettvendt. Vil tro samme mekanikk kan gjelde for å variere andre parametre som feks instrumenter med ulike egenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere tiår spilt ulike instrumenter, selv om jeg har brukt mest tid på gitar. For min del har det vært morsomt å gjøre litt av hvert, og jeg har tro på at det å kunne traktere flere instrumenter har gjort meg bedre til å tenke mer helhetlig enn om jeg bare spilte et. I tillegg tror jeg at det har gitt meg bedre forutsetninger når jeg har laget og arrangert musikk. Tidligere øvde jeg strukturert og målrettet på sekundærinstrumentene. Nå blir det kun som avkobling bak trommesettet en time eller mer i uka, og i forbindelse med en og annen jam. Elbass spiller jeg nesten aldri lengre, selv om det henger en på veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at all øving er nyttig. Uansett hvilket instrument du øver på så trener du fingrene, koordinasjon, øret, tempo/time/groove og bygger repertoar. Selvfølgelig er det litt knøvlete å bytte mellom instrumenter med forskjellig karakter, men det justerer man jo fort inn. Jeg hadde dog ikke øvd mest på mandolin dersom jeg skulle spille gitar på en konsert i neste uke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sikkert forskjellige i hvordan vi lager oss systemer for å "forstå" musikk inne i hodet, hvordan vi husker og tolker det som foregår.

Jeg har hatt "dilla" på flere forskjellige instrumenter, og brukte for en god del år siden mye energi på å lære meg klaviaturinstrumenter. Jeg merker at de bildene jeg har når det gjleder forståelse for akkorder og skalaer er annerledes når jeg tenker "tangenter" enn når jeg tenker "gripebrett". Det at jeg har kjennskap til begge måtene å lage mine egne "forståelsesbilder", tror jeg er en styrke. Det er også slik at en del akkordganger er mye lettere å skjønne hvordan skal være på piano, mens andre greier er lettere å skjønne på en gitar. Jeg har også leflet så vidt med å spille trommer, og det å være ganske fri når det gjelder å bevege armer og bein litt sånn uavhenging av hverandre er da vel ikke dumt?

Om det er en ulempe eller fordel når det gjelder å bli "god", se det har jeg ingen erfaring med. Dyktig er jeg ikke på noe instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg startet som gitarist, før jeg brukte en del år som bassist og trommis før jeg gikk tilbake til å være hovedsaklig gitarist.

Jeg tror dette har gjort meg til en betydelig bedre rytmegitarist, og gjør at jeg tenker mer på det totale bildet enn at gitaren skal være fet. Tror også det har gjort meg til en dårligere sologitarist.

I regret nothing, though!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mest bass og selv om jeg bruker 34" bass med bandet, så skifter jeg halvparten av tiden til en 30" bass når jeg øver hjemme. Jeg har aldri følt at den forskjellen har vært noe problem.

Jeg tror man kan låse seg hvis man aldri varierer.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.