Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MesaBoogie .50 Caliber +


GitarMorten

Anbefalte innlegg

Har problemer med en forsterkertopp MesaBoogie .50 Caliber+:

Den ble plutselig stille under øving, uten noen problemer i forkant. Alle lys virket, også lys i alle rør. Etter at den har stått en lang stund er det lyd i den når den slås på, men etter noen minutter lukter det svidd. Lyden ble også noe svakere. Det ene sluttrøret gløder da hissig, og er veldig varmt. Slår den av og lar den stå litt, og kobler om utgangen (den sto først på 8 ohm utgangen på ampen og i 16 ohm på marshallkabinett, koblet om til 4 ohm på amp og 4 ohm på kabinettet). Da ble det andre sluttrøret knallrødt og varmt, og lyden var svak.

Er det noen som har forslag til diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt ett par slike på benken, det kan være forskjellige komponnenter som er dårlige. Utgangsrør, motstander og kondensatorer i området på sluttforsterkeren er det eg ville sjekka først dersom eg fekk den inn (eg ville sjekka spenninger først selvfølgelig for å kunne peike ut hvor problem(ene) ligger, samt visuell inspeksjon for svidde områder). Dersom det er noen av komponnentene som er dårlige og ikkje rørene så kan du fort ødelegge nye rør også hvis du prøve rmed det, så eg vil anbefale at du leverer den inn til noen som har peiling (med mindre du har peiling på slikt sjølv :) Hvis ikkje - husk på at det kan være spenninger på oppmot 500V inni ampen, selv uten stikkontakten inni)

Endret av McJostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Forsterkeren ble til slutt levert inn til noen med peiling, og problemene skyldes mest sannsynlig en dårlig jobb da strømforsyning ble reparert (mulig kaldlodding). I tillegg reparert jordforbindelse til 2 motstander og 2 rørsokler loddet på nytt. Kontrollert rørene og byttet de dårlige. Nå spiller den som den skal!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.