Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse hakk


Anbefalte innlegg

Trinn en er jo å få farget skaden. Det tror jeg ikke jeg skal gi meg ut på, delvis fordi det kanskje blir en bok, og delvis fordi jeg ikke har kompetanse nok. Når det er gjort, kan du fylle på med "fyller", og her ser jeg at det virker som om det er luft under lakken på høyre side.

Det er to framgangsmåter, enten må du fjerne løs lakk, eller så kan du forsøke å bruke tynt superlim, og se om du får fjernet luften. Jeg hadde prøvd det først, og hvis det ikke blir bra, kan du fjerne den tykke lakken, og gått for metode to. 
Jeg er litt usikker på hvor lenge neglelakkløsninger varer, men etter min ringe erfaring fungerer det bra. Metoden krever at du er tålmodig, og legger på litt og litt i mange dager, her kanskje uker, eller et par måneder. Blir du for grådig, blir det grått og trist.Neglelakken trenger herdetid, og legger du på for mye for ofte blir det bare tyggegummi, trist og ulekkert. Når du har fått lagt på nok lakk, er det bare å våtslipe forsiktig, rubbe og polere opp. Sluttresultatet på slikt kan bli type "usynlig", men du må være tålmodig. Det vanskeligste er nok å få farget dette til riktig farge.

Jeg har stort sett bare gjort slike jobber med sort farge, og da er det mye enklere, fordi man kan bruke sort lakk ganske lenge. Mot slutten er det lurt å skifte til klar lakk, fordi reparasjonen da blir mindre synlig, siden det gjerne er klarlakk i de øverste skiktene på gitarer.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fikset lignende skader  . Det er for stor skade til bare å fylle med lakk . Som han sa over : 2 komponent sparkel .

Fyll på et par ganger og få det så pent som mulig lagt på . Pusse det fint så neglelakk på . Etter det er tørket godt kan en polere det enda finere .

Kjøpte dette på Claes Ohlsson eller Jula . Husker ikke . Men denne tørker fort så du må jobbe raskt .

DSCN0987.JPG

DSCN0988.JPG

DSCN0989.JPG

Endret av Sugardaddy65
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Det er flere måter å fikse dette på, men ulempene med å bruke slikt, er flere etter min erfaring. Det er jo sikkert forddeler også, som med fleste ting.

Ulempene her er at man bruker to forskjellige materialer med forskjellig "krympe-egenskaper". Da skjer det fra tid til annet at det sprekker opp tidligere enn det man hadde sett for seg. Dessuten synes jeg det er vanskelig å slipe på et så lite område som dette. Man ender gjerne opp med å slipe matt et stykke gitar som er langt større enn det man hadde sett for seg, og så er skaden større enn det man ønsker seg. Det er mulig det bare er jeg som er klønete.

Det er klart at det å fylle hele skaden med neglelakk krever store doser tålmodighet, og man blir hardt straffet hvis man legger på for mye, eller knusler med tørketid. Jeg har prøvd begge framgangsmåter, og har endt opp med at kun lakk er det som er minst jobb, hvis man har tiden til rådighet. Overflaten på gitaren man må våtslipe,  og polere opp er langt mindre. Nå har jeg så mange gitarer at jeg fint tåler å la ting tørke i det vide og det brede. Har man ikke det, så blir valget på hva som er lurest litt annerledes. Man kan jo fint bruke gitaren underveis også, det tar bare lenger tid før man er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.