Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrutrekkere og magnetisme. Har det noe innvirkning på pickuper?


Anbefalte innlegg

Har latt meg inspirere av diverse tråder her, og har nå fått tak et sett med pickuper jeg vil bytte ut på min Lawsuit tele fra sent 60-tall. Lodda en del da jeg jobbet på et bandrom på et ungdomshus for mange tiår siden, men siden da har jeg overlatt oppsett av gitarene mine til fagfolk. Etter en tur på Claes i dag har jeg alt som trengs for å få gjort loddejobben. Men jeg ville også kjøpe litt heftige skrutrekkere, og trodde (med hjelp fra en ansatt) at jeg kjøpte noen uten magnetisk tupp/bit. Det burde jeg jo ha sjekket i butikken, for da jeg kom hjem ble det klart at de var nokså ladet. Jeg har en avmagnetiserer som jeg kan bruke på skrutrekkerene, men jeg risikerer jo å "lade" de igjen i nærheten av magneter.

det generelle spørsmålet da er om man skal holde slike skrutrekkere (meg magnetisk tupp) unna pickuper?

Kan det skade pickupen, og finnes det noen regel/norm for slikt arbeid på elektronikk på gitar som fraråder bruken av verktøy med magneter i seg?

Jeg har egne skrutrekkere jeg bruker for småjusteringer av høyden på pickup ellers, men kjøpte dette settet i dag for å få litt bedre grep etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mitt felt dette. Alnico magneter er sårbar for endringer. Kommer det en neodym nærmere enn cm så begynner ting å skje, men nå er neodymnium er veldig sterke magneter. Dytter du to alnico inntil hverandre kan du også forvente at det skjer noe. Skrujern havner nok i siste kategori, ikke dytt selve magnetbiten inn i alnicoen på en singlecoil. Humbuckere har liten buffer da det er jern man ser på topp av pickup (ikke magneter) som står mellom strengene og selve magneten, så disse er litt mer robist mot slik påvirkning.

Endret av SteikBacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.