Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny gitar - noen spørsmål.


arneK

Anbefalte innlegg

Jeg får sannsynligvis en Squier classic vibe telecaster i eie i morgen, hvis DHL holder det de lover... I den forbindelse lurer jeg å hva som bør påregnes  av setup ,justeringer og  lignende for å få den best mulig spillbar, om det er vanlig å måtte bytte nye strenger, eventuelt båndklirr og slike ting? Det blir faktisk min første fabrikknye gitar siden jeg kjøpte kassegitaren min engang på tidlig 90tall. Jeg  Bestilte på den på nett fordi den lokale gitarbutikken her ikke fører Fender eller Squier, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kan det jo hende du liker den slik den er når den kommer :) ellers så er det jo å sjekke at halsen har korrekt bøy mtp Trusrod, at sadlene har ca riktig høyde og at gitaren er inntonert. Står mye bra om setup av gitarer her på forumet og det ligger veldig mange "how to" videoer på Youtube om du er usikker på hvordan man skal gå frem. Bare vær obs på at hvis du bytter til en annen strengetykkelse på den, så må du justere broen, da den vil flytte seg avhengig om du tar på tykkere strenger eller tynnere strenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd grattis!

Da er det bare å la hysteriet begynne :)
Er du heldig, så er du happy med den, som den er.
Alternativt, kan du la nevrosene slippe fri og:
Justere strengehøyde som du måtte foretrekke, trussrodjustering, bytte ut plastikksadelen med en i Tusq (og file til passe høyde/dybde, matte ned halsen litt bak, pusse/polere skarpe bånd, sette opp tremoloen f, eks, etter "Carl Verheyen metoden", olje rosewood på halsen, bytte strenger....... Alt finnes på Youtube. Lykke til med mange timers moro :)

Jeg ville minimum sett på trussrod og strengehøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.