Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Ovation SÅ dårlig?


Rifflars

Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppdaget Joan Armatrading tidlig på 80-tallet har jeg drømt om en Ovation-gitar. Tøff lyd og tøft utseende. Nå i sommer fikk jeg endelig testet en. På besøk hos min yngste sønn var det samlet noen gitarkamerater. Min gitarspillende sønn med kjæreste og ny Takamine til 6000 (og min gamle Terada i skapet til en drøy tusenlapp på slutten av 70-tallet), gitarkamerat 1 med samboer og Ovation (kjøpt brukt for 7000, påstått å ha kostet 12 000 i 93/94) og gitarkamerat 2 med Gibson (fra 2011. Kjøpt brukt for 9500). I tillegg meg som har spilt el-gitar i 45 år, kone og eldste sønn. 4 gitarer og 8 mennesker, alle over gjenomsnittet kjent med gitarlyder.  Gutta spilte gitar og stakkars Ovation klarte ikke helt å trenge gjennom og hørtes litt ut som om den var pakket inn i et ullpledd. Vi fant ut at den trengte nye strenger og det var da jeg fikk den strålende ideen: kjøp fire nye strengesett og ta en blindtest av alle gitarene. Handlet fire sett GHS 012-054 hos Clas Ohlson som hadde kveldsåpent og snart var testen i gang. Junior spilte gjennom alle gitarene mens vi andre satt med ryggen til og neste gang spilte jeg. Oppdraget var så enkelt som å rangere lyden fra best til dårligst.

Resultatet ble uavgjort på toppen mellom Takamine og Gibson, Terada bak der og Ovation i bunnen med 14 av 14 mulige stemmer. Jeg fikk endelig prøve en Ovation. Den runde og glatte formen gjorde at den levde sitt eget liv på kulemagen og var helt umulig å ha på låret, og lyden var rett og slett skrøpelig i forhold til de andre. Plusset var at den hadde en nydelig og lettspilt el-gitarlignende hals, sånn sett kanskje den beste akustiske gitaren jeg har spilt på.

Nå fikk vi ikke prøvd med forsterker. Jeg regner med at lyden ville vokst betraktelig da, men med oppmicking ville nok de andre duge også, og alle er vel i utgangspunktet akustiske gitarer som bør levere uten strøm. Med min gode kjennskap til el-gitarer vurderte jeg oppsettet på gitaren som absolutt innenfor. Jeg drømmer ikke om Ovation lenger, og spørsmålet er: Er Ovation virkelig så dårlig, eller er det bare denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovation skal helst plugges inn. En annen fordel er at gitarene ikke er så sensitive i forandringer i temperatur og fuktighet. Videre var stolen konstruert slik at balansen medllom strengene var jevn ved endring av sammensetning i strengesettet (med en pickup pr streng). Dette gjorde Ovation til ypperlige turnegitarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.