Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone Valve Junior modding - Kanskje dette er en byggetråd?


Anbefalte innlegg

Såh!

Endelig. Vi er i gang. Eller, i gang og i gang, fru Blom. Vi - eller "jeg" - er i  alle fall kommet så langt at de første greiene er bestilt. Til å begynne med er det kun høyttaler og nye rør. Jeg prøver å følge ei linje hvor jeg gjør modifikasjoner i rekkefølge dels etter hva de har å si for lyden, dels etter hvor enkle forandringene er å gjøre. Jeg kan veldig lite til ingenting om dette, men etter mye fram og tilbake så virker det som om rekkefølgen er rør -> høyttaler -> utgangstransformator -> krets. Før jul regner jeg med at de tre første trinnene er i boks. Det er ingen praktisk grunn til at jeg ikke skal kunne begynne med kretsen ganske snart, men det er så eitranes mye å velge mellom! Mer om det snart!

En del av poenget med å modde en såpass billig og enkel forsterker som det Epiphone Valve Jr er, er å holde prisen nede. Jeg så lenge på dyre 10" og 12" elementer fra Jensen og Celestion. Spesielt Celestion Blue fristet. Så slo det meg at grunnen til at det frister, er fordi det er skrevet så mye om de. Det kan hende det skrives mye nettopp fordi de er sabla bra, men jeg kan ennå ikke høre tekst, så jeg bestemte meg raskt for å gjøre noe litt mindre radikalt og gå for noe som ikke gjør så vondt i lommeboka og er mindre risikabelt. Puristene her blir nok skuffa når dere nå får høre at jeg har bestilt en Celestion EIGHT 15... Kanskje det feigeste valget jeg kunne gjort, men fallhøyden er mye lavere når det koster så lite. Jeg må og innrømme at når jeg har utfordret meg selv ved å lage ei spilleliste basert på lydklipp fra høyttalerprodusentenes hjemmesider, så sliter jeg veldig med å tydelig identifisere de dyre elementene som bra. Det eneste jeg kommer fram til er en håndfull jeg ikke liker. Spesielt endel av Jensens elementer låter kanskje en smule innestengt og med litt vel krass diskant. Beklageligvis er opptaksmulighetene mine litt dårlige. Det er tragikomisk å skulle prøve å formidle lyd av noenlunde god kvalitet gjennom en telefon, og jeg gidder ikke bruke tusenlapper på å kjøpe opptager for å dele framgangen i et budsjettprosjekt! Jeg skal tenke litt på det. 

En annen praktisk, og litt kjedelig, konsekvens av å gå for et 8" element, er det at det passer rett inn i originalkabinettet. Jeg har tenkt å bytte ut litt av hardwaren så den skal se litt kulere ut, men når tiden er kommet til at jeg vil prøve større elementer, så skjer nok det i et eksternt kabinett. Men for at den ikke skal se så kjip ut, så hadde jeg tenkt å bytte beslag og håndtak med noen forkromma deler fra Tubeshop. Jeg skal dele bilder når jeg kommer så langt!

Når det gjelder rør, så kom jeg litt fram til det samme som med høyttalerne; at jeg i korte trekk har for dårlige referansepunkt til å ha veldig sterke meninger om det ene eller det andre... Da er det litt halvtomsete å bruke masse penger på noe bare fordi "alle" sier det er så bra. Uten å antyde at verken Celestion Blue eller dyre rør ikke er verdt pengene så er det utvilsomt et element av hype i den stive prislappen som gjerne følger sånt som er "boo-tiik" (Som de sier i Frankrike (Eller USA(Eller her(Der?)))(Det er "boutiqe" jeg mener i tilfelle noen skulle lure på hva det er jeg surrer med nå)). Jeg gjorde det enkelt og spurte noen på 4Sound etter rimelige rør som gir litt mer volum før det vrenger. Jeg bruker endel pedaler og er ingen highgain-fyr. De sa jeg skulle ha Tung-Sol så jeg skal ha Tung-Sol! Rør er såpass rimelige at etterhvert kjøper jeg nok flere for å kunne A/B-teste. I første omgang holder det å sammenligne med de originale som står i.

Ganske snart må jeg bestemme meg for ny utgangstransformator. Her må jeg innrømme at jeg er helt blank. Ikke finnes at A/B-sammenligninger, og i beskrivelsene så sier alle at de skal gjøre det samme for lyden: det skal låte luftigere, bedre kontroll på bassen og mindre skarp og ubehagelig diskant. Vel. Classictone 40-18031  og Hammond 125SCE ser ut til å være de to rimeligste alternativene.  Jeg er litt forbauset over at det finnes alternativer som koster det mangedobbelte. Slike greier virker jo ganske enkle i konstruksjonen, så hva er grunnen til at noen koster noen hundrelapper mens andre ligger tett opp under to tusen? Jeg må forresten innrømme at jeg kan så lite om hva transformatorer gjør, så om noen har noen tips om hva jeg burde velge av Classictone og Hammond så setter jeg pris på det!

Så over til det vanskelige: kretsen! Hva i all verden skal jeg finne på her...? Gå for ei Tweed-greie? Tidlig Marshall? Supro? Dette må jeg tenke litt på. Her og nå heller jeg mest mot å i første omgang prøve å bare forbedre originallyden så mye som mulig. Jeg TROR at det kanskje er ei tweed-greie som frister meg mest. Det er sjokkerende mange berømte innspillinger som er gjort på tidlige Fender Champs! Om jeg får litt ekstra volum før det vrenger så skal jeg ha en rimelig ok plattform til å bruke pedaler på og. Spesielt gleder jeg meg til Erupteren min kommer! Hvis jeg går for tweed så vet jeg at EIGHT 15-elementet er et steg i feil retning, men som sagt synes jeg at endel av lydklippene med reproduksjoner av de originale elementene er litt skarpe.

Under "Necessary Modifications" har Premier Guitar lista opp noen ting som anbefales å gjøre med alle Valve Jr for å forbedre standardkretsen, samt øke levetiden på rør. Watts Tube Audio selger sett med komponenter som kan både forbedre standardkretsen, samt sett som skal får en Valve Jr til å høres ut som gamle forsterkere fra Fender, Marshall, Vox og Supro. Vi får se! Mest sannsynglivis går jeg for dette. Enkelt og greit fordi det er rimelig og komplett. Jeg har prøvd å finne én og én resistor, motstand osv. men går meg helt vill i jungelen av alternativer. Det er ganske mange alternativer som har tilsynelatende samme spesifikasjoner, så om jeg skal plukke en og en del så vil jeg trenge hjelp!

Velvelvel! Det var en introduksjon. Vi får se hvordan dette går! Jeg regner med å ha rør og element på plass en gang i løpet av den nærmeste uka. Jeg tror jeg kommer til å more meg med dette lille prosjektet!
 

Endret av Kerplunk
  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Altså... Jeg har ikke glemt av dette, og det er ikke meninga å somle heller! Jeg venter rett og slett på høyttalerelement og rør ennå. 4Sound sa det skulle bare ta noen dager, men nå kryper det mot to uker. Jaja...

Om det skulle interessere noen så har jeg kommet over et gammelt bort i massiv teak som jeg tenkte jeg skulle lage kabinett av. Nå blir det travelt i helga med miniferie sammen med fruen, men jeg håper at jeg neste uke kan begynne å legge ut litt tegninger av hvordan jeg tenker kabinettet skal se ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Beklager... Om noen i det hele tatt har fulgt sånn halvveis med!

Greia er at vi driver og bytter tak på huset vårt, og vi skulle rive det gamle selv for å spare litt penger. Det har vært såpass arbeidsintensivt at jeg ikke har gidda å gjøre noe annet på ei stund! 4Sound har og somla noe helt fantastisk og jeg fikk ikke element og rør før i forrige uke...

Litt utrolig, jeg ba ikke om noe veldig spesielt! Celestion Eight 15 og TAD EL84 og 12AX7 er ikke akkurat veldig sære greier. Jaja... Det nærmer seg og den store julelønninga nå, og kanskje jeg skal bestille ny OT og mods. Blir nok en av de mange moddene for å trekke den litt mot Fender Champ lydmessig.

Nytt kabinett kan hende trekker ut ei stund. Siden huset vårt er et prosjekt og så er det lite ledig plass til å jobbe med sånne ting. Planlegger en stor bod hvor jeg kan jobbe med sånt, ca. 3.6x4.2 meter, forbehold bare snekkerier, brygging og klimpring!

PS! Hva er den rimeligste måten å gjøre noenlunde ok opptak på? Jeg gidder ikke investere i studioutstyr, men en rimelig opptager kan være aktuelt. Ville vært morsomt å ta opp lyden av ampen før og etter moddinga. Mulig jeg må kjøpe en looper til den jobben og, ganske viktig at det blir så nær som mulig hver gang.
 

20171031_085848.jpg

Endret av Kerplunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke mindre enn 2 Valve jrs som har fått gjennomgå full modifiseringsprosess. Har egentlig tenkt å «re-modifisere» den ene en gang til, for å teste ut litt andre ting. Dette er en veldig enkel krets som kan vris i ulike retninger. Du må egentlig bare bestemme deg for om du vil sikte mot Fender eller Marshall-type lyd. Litt forenklet sagt. Jeg foretrekker å bruke disse forsterkerne som topp gjennom separat kabinett med 12-tommers element, men hvis du vil ha en liten og bærbar sak, går det absolutt an å finne et bedre 8-tommers element. Jeg byttet element i den ene av de 2 jeg har, det er et WGS element.

Utgangstransformator er greit å bytte på disse forsterkerne, jeg valgte Hammond 125ESE til den siste. Men tenker vel at skal du bruke så mye penger (rør, høyttaler, trafo +++) kan du egentlig få et bedre resultat ved å bygge f. eks. en Tweed champ som byggesett. Ampmaker i England har gode priser på byggesett, og grundige bruksanvisninger. Bare som et tips. Valve Jr. er en morsom liten forsterker, men ikke verdt tusenvis av kroner i oppgraderinger, etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, blir alldeles ikke snakk om tusenvis av kroner. Har akkurat fått et nytt element, et Celestion Eight 15 og nye rør fra TAD. Så langt har jeg brukt mindre enn 800,- på den. Ampen kjøpte jeg brukt for 1000. Jeg tror jeg setter grensa ved en totalkostnad på 3000,- Jeg har planer om å bygge en amp på 12-18 watt etterpå, men først skal jeg tulle litt med denne for å se om det er noe for meg.


Nå sitter jeg og lurer litt på transformatorer, og på grunn av at jeg kan så lite så klarer jeg ikke se hvordan jeg skal velge mellom Classictone og Heyboer. Bare pris får meg til å helle mot classictone. Noen som kan forklare en som er såpass grønn som meg hvordan man skal velge? EL84-rør skal vel ha nærmere 5k motstand ideelt. Classictones har dette, men Heyboeren er laga for å bare være drop-in...


Men jeg vil jo og bare si at dette handler absolutt ikke om å være "fornuftig". Da hadde jeg jo brukt 3000,- på en pent brukt amp til å begynne med. Skal ikke nekte for at jeg er villig til å bruke mye mer enn det og, har veldig lyst på en Laney Lionheart 20 4x10"!

EDIT: Det som jeg har blitt mest skeptisk til er om jeg virkelig vil bygge et teak-kabinett til denne ampen. Jeg er ikke helt grønn når det gjelder hobbysnekring, og jeg tror kanskje jeg skal bygge et nytt kabinett til Valve Jr enten i hobbyplanker eller kryssfiner. Teak-kabinettet sparer jeg til neste prosjekt =)

 

Endret av Kerplunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Rørene er byttet uten at jeg har merka VELDIG stor forskjell, til uka bytter jeg elementet. Jeg har tatt ut det gamle, og vedlagt er noen bilder hvor dere kan se det originale fra Epiphone ved siden det nye Celestion Eight 15. Forskjellene er ganske store; magneten på Celestion-elementet er ganske mye større, og membranen virker og mer solid. Det ser ikke ut som den er laget av papir som det ser ut som er materialet som er brukt i Epiphone-elementet, men minner mer om tekstil. Ikke at det i seg selv trenger å bety noe, men det kan hende at den holder fasongen bedre en Epi-elementet og lager mindre prompelyd på høyt volum.

Jeg har og bestilt endel dingser fra eBay, og så fort alt kommer i posten begynner jeg på de modifikasjonene som står under "Neccesary modifications" her. De skal først og fremst gjøre forsterkeren mer pålitelig og gjøre at den støyer mindre. Jeg må ærlig innrømme at å velge komponenter var vanskelig. Jeg aner ikke hvorfor jeg skulle velge karbon, metallfilm, metalloksid eller tråd... Jeg søkte bare på det som sto på lista og valgte det på eBay som lignet mest på det som allerede var der. Da blir det i allefall ikke feil! Dyrt ble det heller ikke! Alt i alt kom det på under hundre kroner inkludert frakt, og da har jeg og kjøpt pakker på to, fem, ti osv. Disse greiene selges tydeligvis aldri enkeltvis. Å finne nøyaktig det man skal ha var vanskelig. Jeg ville egentlig støtte sider som Musikding, Watts Tube Audio, Tubedepot eller norske Tubeshop. Men de hadde rett og slett ikke de greiene jeg skulle ha. Det kan godt hende at jeg kunne brukt noe annet istedenfor, men når jeg kan så lite så tør jeg ikke avvike fra oppskrifta!

Å bytte transformatoren er satt litt på pause. Jeg har saumfart nettet etter alle side-ved-side testene jeg kunne komme over, og har konkludert med at selv om det er en forskjell i lyd, så vet jeg ikke om den er stor nok til å rettferdiggjøre kostnaden. Dersom jeg hadde bygd en langt dyrere forsterker fra bunn og opp, så skulle jeg gjerne bladd opp. Endel av poenget her er å holde prisen nede, så transformatoren får vente litt. Med frakt og toll ville en Classictone transformator endt på ca. 800,- Det er i og for seg ikke så mye, men jeg tror jeg venter litt. Kanskje hvis jeg planlegger å bygge en Champ eller Supro 1606 så kan det hende jeg bruker den midlertidig i Valve Jren.

Kabinettet må jeg og vente litt med. Jeg har ikke noe godt sted å bygge det, men tror at skal spare teaken til neste prosjekt, og heller gå for noe billig nå og prøve å trekke det. Matchless-looken er tøff!

 

img_6108.jpg

img_6107.jpg

img_6106.jpg


For å oppsummere litt:

Brukt amp: 1000,-
Element: 400,-
Rør: 350,-
Dippedutter: 100,-
Totalt 1850,-

Ikke dårlig dersom resultatet blir bra! Når alt som nå er på gang er avslutta så ser jeg hva jeg synes og så tar jeg det derfra.

Endret av Kerplunk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.