Web Analytics
Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva gjør man hvis man ikke har mulighet til å mikke opp et gitarkabinett hjemme i stua, men ønsker å gjøre opptak fra en gitarforsterker?

Kan man f.eks bruke en forsterkertopp som har line out og sende signalet inn i lydkortet?   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan man, men ikke ha voldsomt store forventninger til lyden.

hvis man skrur litt, har jeg god erfaring med plugins som f. eks. Guitarrig. Fordelen med det er også at da kan man gjøre veldig mye med sporet etterpå da selve opptakssporet er et rent signal. Like bra som å mikke en amp? Njesh, men det skal mer til å få en lyd man er fornøyd med ved å bruke line out på en amp, vil jeg si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kanskje vurdert noe digitalt om du skal ta opp "stille" gitarlyd. Kemper, Atomic Amplifire, Line6 Helix, Axe-Fx er regnet som "det beste". Mange muligheter, det låter jevnt over veldig bra og er utrolig fleksibelt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man en Suhr Reactive Load kan man lage høykvalitets-opptak med røramper uten å vekke nabolaget, så lenge man bruker bra IR's. Men det koster litt. :) 

Endret av Blix

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel vanligvis etter forforsterker og før sluttrinn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du ikke kan kjøre rørforsterker uten at det er koblet til element eller dummyload.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere speaker sims med dummy load. Kanskje enkleste veien å gå hvis en nekter å gå digitalt. 

Har en kompis som bruker en del Mesa cab clone og den låter ok. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Audun skrev:

Det er vel vanligvis etter forforsterker og før sluttrinn.

Det stemmer at "record out" som regel sitter mellom pre og power på dei forsterkerene som har det. Dersom ein brukar "slave out" så sitter denne vanligvis etter poweramp og utgangstrafo.

Endret av McJostein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde jo vært greit å vite hva slags amp det er snakk om her, men som nevnt over, er det viktig at ampen har last hvis det er en røramp. Jeg har bare hatt en slik type amp, men den hadde D.I output (XLR). Dvs. du kunne kjøre mastervolum som vanlig med lyd i kabinettet, men signalet ble tappet før sluttrinnet. Så vidt jeg husker, hadde den også en innebygd "kabinett emulator", men jeg syntes det låt sånn passe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv fx out på amp inn i lydkort og rosen digital sine cab impulser. Blir helt brukbar lyd, høres selvfølgelig ikke bra ut før cab impulsen er på plass.

Om du har amp med master og kanal volum så kan man spille inn helt lydløst ved å dime kanalvolum (preamp volum) og sette master på 0

Link til rosen:

http://www.rosendigitalaudio.com/impulse-responses/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enkel og grei løsning heter: Behringer GI100 Ultra-G.

DI-box med høyttalersimulering (4x12").  Takler inntil 3000W og har -20/-40 dB pad.

Løp & kjøp ☺ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Skullkrusher
      En kompis av meg kom med et godt spørsmål som er litt vanskelig å svare på. Hvor mye watt trenger han i en forsterker for å spille høyt nok på øving. Musikken er black/death metal, så volumet blir gjerne ikke lavt. Han spør blant annet om en Blackstar HT-20 vil klare seg. Selv brukte jeg tidligere en Orange TH30, og den gikk stort sett med volum på rundt 5 på bandøvinger. Min Boss Katana 100 klarte seg med master på godt under halv. 

Tar gjerne imot innspill her!
    • Av gibsoneirik
      Hei, jeg trenger sårt deres råd når det kommer til min nye gitarforsterker VOX AC10C1
      Jeg kjøpte nylig en VOX AC10C1 i USA, da jeg fant den betraktelig billigere der enn i Norge. Det jeg nå har skjønt, er at jeg kankskje ikke tok nok omtanke omkring forskjellen i strømnett mellom Norge og USA. Det har seg sånn at når jeg skulle prøve forsterkeren her i Norge, sluknet den nærmest umiddelbart etter å ha vært koblet til strømmen og fungerer således ikke nå. Den lyste et kort sekund og avga lyd, men sluknet så og fremtrer nå helt død.
      Jeg brukte en relativt god adapter mellom strømkabel og kontakt da ledningen var av den amerikanske typen med tre stikkere. Selve forsterkeren er 120V 60Hz 100W. Ved hovedinputen står det 250V, T1.25AL, og følgende tekst "Use only with a 250V fuse". Ledningen jeg brukte er den ledningen jeg fikk med, en 10A 125V AC. Jeg har óg forsøkt ved en 250V kabel fra den forrige forsterkeren jeg hadde, og det ble fremdeles ingen respons.
      Jeg lurer derfor på hva som kan være problemet. Jeg antar at det er sikringen i forsterkeren som kan ha gått? Eventuelt noe annet? Tror dere forsterkeren ellers er fin?
      Er dette noe som kan ordnes på egenhånd eller bør det profesjonell hjelp til? Hvor er det isåfall mulig å få forsterkeren fikset i for eksempel Bergen? Fikser 4sound forsterkere?
      Tusen takk på forhånd for all god hjelp, håper veldig på og få ordnet dette!
      Ser frem til å høre fra dere. 
    • Av Axeman
      Skaffet meg i dag et Steinberg UR 22 USB lydkort. Lyden er veldig bra, men fortsatt veldig misfornøyd da jeg merker latency når jeg spiller. Har ca. 3 ms latency inn og 5 ms latency ut. kjører 44 khz og 256 buffer size i ASIO.
      Jeg merker dette når jeg spiller veldig fort og det er utrolig plagsomt og forstyrrende. Det gjør også at jeg ikke klarer å spille så godt som jeg ellers klarer.
      På mitt forrige lydkort som var M-audio audiophile 192 som er PCI, merket jeg ingen latency i 44 khz og 256 buffer. Eneste problemet med dette lydkortet er at det ikke støtter vanlig jack input så jeg måtte bruke en jack til mini jack overgang. Det er heller ikke beregnet på gitar, så alt dette dreper godlytten ørlite grann og kan gjøre den en smule syntetisk. Jeg kompenserte med div. vst pre-amps og andre "boosts", men det blir jo ikke helt det samme.
      Så jeg er jeg på jakt etter et bra lydkort, helst PCI som har utrolig lav latency input / output slik mitt M-audio kort var.
      Jeg har søkt utrolig mye på nettet, og ble jo anbefalt dette Steinberg UR 22 kortet, men for meg er det ubrukelig.
      Noen som vet om et bra lydkort egnet for gitar opptak?
    • Av cantus
      For en stund tilbake lagde jeg en video sammen med assistent teknikeren min i studioet mitt. Tenkte det kanskje var av interesse.
      Her har jeg 13 forskjellige mikrofoner på nøyaktig samme kilde/plassering. For å få samme lyd brukte jeg en Akai HeadRush pedal til å loope signalet, deretter satt jeg samtlige mikrofoner fra samme avstand, rett på høyttalerelementet (on axis). Gitar er Les Paul Jr og amp er BadCat Panther.

Hva syns dere låter best? Er det noen som skiller seg ut ekstra mye?
      Om dere har noen ønsker til lignende tester så gi beskjed
    • Av Vegard Følling
      Hei!
      Har en Roland Bolt 60 gitarforsterker fra ca. 1980. Noen som vet hva den kan være verdt?
      På forhånd takk!

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.