Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp bygg - hvor bør jeg begynne?


Anbefalte innlegg

Marshall 2061 er ett enklere bygg å begynne med enn "18W", dette var første ampen eg bygde (dog med større power trafo og EL34 i stedet for EL84). Ceriatone har ett fint kit på 2061 (trur det heiter 20W lead and bass). Hvis du vil source alle deler sjølv og ikkje gå for kit (du lærer meir av dette etter mi meining, men det er sjølvsagt litt vanskeligere) så har eg liggende mange stålchassis, så du kan i så fall få kjøpe ett for en billig penge. Desse passer mellom anna inn i Ceriatone sitt 20W headshell.

 

Edit: eg har forresten brukt tube-town.de til å handle mye deler hos (i tillegg til Farnell og Mouser, Mouser har brukende Hammond-trafoer til ok priser og som regel gratis frakt hvis en handler for over 6-700kr). Eg ser tube town har nokon billige kits, eg har ikkje prøvd desse, men kanskje det kan være en billig og grei vei inn i ampbyggeverden?

Endret av McJostein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, OsamaFetLaden said:

Det var han London Power-fyren som lagde power scaling-kretsen Marshall bruker i AFD- og YJM-modellene. Det er fantastiske greier.

London Power er stedet å handle trafoer og power scaling, visstnok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, McJostein said:

 

Edit: eg har forresten brukt tube-town.de til å handle mye deler hos (i tillegg til Farnell og Mouser, Mouser har brukende Hammond-trafoer til ok priser og som regel gratis frakt hvis en handler for over 6-700kr). Eg ser tube town har nokon billige kits, eg har ikkje prøvd desse, men kanskje det kan være en billig og grei vei inn i ampbyggeverden?

Tube-town er veldig bra ! Jeg har kjøpt mye derfra !
Masse deler, fin webshop og rask service ! Tommel opp ! 

Har også bygget en Tube Town TT-66 amp. Dette da etter at jeg bygget en Single Ended KT-66 bastardamp fra scratch.
Høy kvalitet på delene, og fine instruksjoner. Men det var jo da på PCB ... noe som gjør modding, lodding og tuning klønete, og en 'Tweed type' enkel amp på PCB er jo overkill så det holder ! 
Men super kvalitet som sagt ! 

Hvis du vil lære deg om hvordan ting og tang påvirker andre ting og noen tang i en amp kan du lage en enkel testrigg av en bit hobbyplate, noen hylleknekter og noe aluprofiler. (Clas Ohlson / Bauhaus ...)

Blev noen karameller da jeg holdt på med denne ampen husker jeg ! :D
Startet som parallell single ended 6V6, men gikk for KT66 ...
Her med 6SL7 preamprør ... 

 

Katoom_66.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 10.31, skela skrev:

London Power er stedet å handle trafoer og power scaling, visstnok. 

Har faktisk dette. Og annet så man skal bygge drømmeampen. Alle bøkerne. En gang... Var bare det at jeg først skulle ha den perfekte gitar og perfekte pickups først!!!

Hmm, hvilket betyr det vel er på tide å se mot ampdelene igjen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. august 2017 den 13.12, el_roffo skrev:

Jeg har bare hørt bra ting om Ceriatone. Har ikke bygd selv, men jeg har testet en JTM-klone som låt kule.

Har en '66 JTM-klone fra Ceriatone, som har vært min hovedamp i mange år. Låter helt kanon. Nå har den derimot begynt å spise sikringer, så siste dag av ferien, i morgen, blir det en tur til Ellingsen i Trondheim for service og rørbytte. Håper det ikke er mye feil med den.

DSC_1337DSC_1342DSC_1347

Btw, så har jeg ikke satt den sammen selv.

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svarene folkens!!!

Har lest litt gjennom det dere har skrevet her, og sjekket ut en del av forslagene. Det jeg ser er at det er til dels stive priser på noen av kitene. Som sagt så er jeg interessert i å lære å bygge og modde, og å modde på en amp til 8 -12 000 frister lite i tilfelle jeg føkker opp massivt. Tube Town ser ut til å ha en relativt ok pris, men de klippene jeg finner på tuben er IKKE overbevisende. Weber, Tube-depot, tube amp doctor og ceriatone ser jo ut til å ha bra kits. Ceriatone Yeti 50 sier jeg bare....:wub: 

så har vi jo en entusiastside her da: https://www.ax84.com/ som angivelig gir deg skjematikk og kunnskap til å bygge en amp selv.

Så har jeg sett litt på skjemaene på blant annet tubestore. Har et eksempel her: http://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Marshall/Marshall-18-Watt-Layout-Schematic.pdf Mulig jeg er litt naiv, men for min del så virker jo ikke dette så himla avskrekkende....men nå er jeg ganske vant å leste skjema og tekniske beskrivelser å da. Faktisk så synes jeg snekkerarbeidet som må til for å bygge kabinett til ampen er mer plagsomt, i ihvertfall hvis det skal se pent ut :P

Så da er konklusjonen.....jeg begynner heller her: https://www.modkitsdiy.com/pedal/persuader_deluxe :lol: (blir litt sånn over til noe heeeelt annet). JA, det er en pedal, men hvorfor ikke? Her er det jo en "preamp" som kan modifiseres uten at det koster skjorta, og det er en grei inngang til å forstå rør-amper i tillegg. Da får jeg også mer innblikk i hva jeg egentlig har lyst å bygge før jeg setter igang med min første ordentlige amp. Om jeg skulle ødelegge noe så er det i grunn ingen krise :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget en Madamp Deluxe for en del år siden, kjøpte kit fra Musikding. Tok litt tid - mye tålmodighet og krever faktisk ta man er forsiktig og nøye, samt har litt grunnleggende kunnskap/respekt) for strøm. Men ellers var det utrolig kjekt. Denne forsterkeren har jeg fortsatt, da jeg foretrekker den fremfor de fleste ampene jeg har eid :)

De andre kittene fra andre leverandører er sikkert ikke noe dumme heller! Det ligger mange timer med arbeid bak et sånt kit, men hvis du ser på det som en hobby - så får du mye forsterker for pengene og masse hygge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde en Madamp A15Mk1 for ca 10 år siden. Byggeveiledningen var veldig god, men som du ser av bildet, er det en del som kan gå feil... Tror jeg ville startet med en tweed Princeton eller noe :-) Med litt snekring og banning ble det relativt fint til slutt.

 

 

2511570677_ea53849d05_b.jpg

2512457578_bbb0c80d86_b.jpg

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Denne @Trollhttps://www.musikding.de/Kit-Madamp-A15Mk2-deluxe

Etter litt googling så ser jeg at dette slettes ikke er en dum ide! Grei pris og faktisk!!! :D 

Den er den samme ja! Knallgod amp. bra cleans, bra crunch og solid vreng. Låter klart og tydelig :) Lydmessig ligger denne midt mellom Marshall og Mesa på vreng, med mulighet for å swicthe mellom disse to. Meget godt balansert/allsidig amp. 

Husk å bestille knotter, krympestrømper, hjelpehånd og annet snacks som er kjekt å ha ifm montasje. 

 

EDIT: Mye som kan gå galt ja, men har du tålmodighet og er nøye, så skal dette gå helt fint. Du må riktignok være god til å lodde, husker at dersom man lodder for tregs enkelte plasser, så kan det by på utfordringer - speseilt på trafoene.

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.