ErikKlæptn

Amp bygg - hvor bør jeg begynne?

Anbefalte innlegg

ErikKlæptn    59

Jeg er vel over snittet interessert i gitar amper. Har lenge hatt lyst å bygge en amp selv, men er usikker hvor jeg bør begynne?? Har kikket litt på en del amp-kit, og samtidig vurdert å skaffe tegninger og bygge fra scratch. Det jeg lurer på er hvor mye en egentlig lærer på å kjøpe et ferdig kit? Ønsker tross alt å lære noe og frykter at et kit blir litt vel mye "byggesett" som en bare smeiser sammen uten egentlig å skjønne stort. Hva tror folket? Hvor bør jeg begynne? Noen som kan anbefale et bra kit?

sånn bare for å nevne det har jeg litt peiling og er teknisk anlagt. Har gått 3 år elektrofag, fagbrev som elektriker, studert IT og jobbet som utvikler i flere år.

Endret av ErikKlæptn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenP    13

Hei 

Jeg var i samme situasjon for en stund siden. Jeg valgte byggesett for å slippe masse styr med delebestillinger i øst og vest  (bokstavelig talt ) og masse ergrelser over høye fraktutgifter og gebyrer for momsbehandling. Metallsløydarbeidet kunne jeg også styre meg for, med mangelfult verktøy og etterfølgende utseende på produktet.

Jeg landet på Madamp bestilt fra Musikkdings.  Bra byggesett, bra beskrivelse, noe som var positivt selv om jeg har vært ampdoktor for en menneskealder siden.

Forsterkeren låt tåelig bra, etter min mening enda bedre etter noen modifikasjoner, uttenkt av meg selv, etter litt konferering med den gamle læreboka mi i rørteori. 

Kjempestas med folk som føler for å svinge loddebolter. 

Espen 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ErikKlæptn    59

Takker for svar!:) Har sett litt på både musikkding og ampmaker før, men londonpower var ny for meg. Det virker jo som en kan kjøpe moduler for å sette sammen selv(?). Hadde vært morsomt å bygget en jcm800 klone som de har hos londonpower, men en plexi klone hadde heller ikke vært dumt:)

Spørsmålet er om londonpower løsningen blir litt komplisert og tidkrevende, for selv om jeg har tilgang på verktøy ol, så er ikke fritid noe jeg har flust av. Veien til ferdig resultat er jo kortere med komplett kit.....så lærig kan jo ligge i å faktisk modifisere litt slik som du EspenP har gjort:)

har sett litt på denne fra tube depot: Skjult innhold - vennligst logg inn , men ser at den får en rimelig stiv pris etter at frakt og mva er betalt:-/

Masse muligheter, så en blir litt usikker på hva en skal velge...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nikotro    323

Jeg kom over denne oversikten for en tid tilbake:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Oversikten har linker til flere sider med (anerkjente) byggesett som kan bestilles som deler eller helt ferdige bygg. 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Duckling    460

Hver gang jeg selv begynner å tenke på amp-bygg så får jeg kalde føtter av å tenke tilbake på videregående der gruppa mi som eksamensprosjekt bygget en transistor "hifi"-forsterker på trainer som spilte som faen (folk med klasserom et par etasjer ned kom og ba oss skru ned musikken), men når vi fikk det over på kretskort (flyttet komponentene fra trainer til kretskort. Dust, ja, jeg vet) så var det bare søppel. Flyttet det tilbake på trainer uten hell, og klarte ikke for alt i verden å finne ut hvor problemet lå.

Uansett, om jeg skulle bygget en gitaramp nå så hadde jeg nok definitivt gått for et byggesett så jeg er sikker på at jeg har en grunnstamme som låter bra. Deretter eksperimentere på denne for å finne ut hvordan jeg kan tweake lyden dit jeg vil ha den, og så eventuelt bygget noe eget fra scratch. Ikke gå rett på noe egendesignet uten praktisk erfaring på området.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
el_roffo    413

Et 5E3-kit (Fender Tweed Deluxe) er vel nesten standard å begynne med. Låter veldig tøft og er enkel å bygge. Hvis har høyttaler fra før og snekrer kabinettet selv får du et kit til passe overkommelig pris. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
juzzizhow    701
11 hours ago, ErikKlæptn said:

har sett litt på denne fra tube depot: Skjult innhold - vennligst logg inn , men ser at den får en rimelig stiv pris etter at frakt og mva er betalt:-/

Masse muligheter, så en blir litt usikker på hva en skal velge...

Et sånt "18W kit" er helt topp hvis man vil modde, lodde og lære ! :-) Masse info på nett og enkel og jobbe med !
Har en Weber 18W combo  selv, som ikke har så my originaldeler igjen ... :-)  (Tips : IKKE kjøp Weber kit ... hvis ikke kvaliteten har gått opp siden sist da ... )

Tube amp doctor har også et 18W kit som ser skikkelig bra ut ! men dyrt det også ... Men men ... 'You get what you pay for' ! ;-)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birk    288

Har bygd et kit fra Ted Weber også, kan ikke si jeg reagerte på dårlig kvalitet. Men der følger det ikke med instruksjoner, bare en tegning du laster ned fra siden deres, så det er litt mer utfordrende for en nybegynner.

Ampmaker har veldig gode instruksjoner :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
juzzizhow    701
22 minutes ago, Birk said:

Har bygd et kit fra Ted Weber også, kan ikke si jeg reagerte på dårlig kvalitet. Men der følger det ikke med instruksjoner, bare en tegning du laster ned fra siden deres, så det er litt mer utfordrende for en nybegynner.

Varierer sikkert fra kit til kit, og fra år til år ... Weber ToreVibe'n og 5F2A ampen jeg bygget var helt OK !
18W combo kitet var skuffende ... skruer, knotter, potter, knapper og lys var skrapete og flimsete ... Strømtrafoen gav opp (kjent problem) og blev erstattet med en fra TAD.
Er vel ikke mye ant enn chassiet og kabinettet som er originalt lenger ! :-)

Men ... jeg lærte meg masse om feilsøking under byggeprosessen ! :-D

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
el_roffo    413

Jeg har bare hørt bra ting om Ceriatone. Har ikke bygd selv, men jeg har testet en JTM-klone som låt kule.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
McJostein    104

Marshall 2061 er ett enklere bygg å begynne med enn "18W", dette var første ampen eg bygde (dog med større power trafo og EL34 i stedet for EL84). Ceriatone har ett fint kit på 2061 (trur det heiter 20W lead and bass). Hvis du vil source alle deler sjølv og ikkje gå for kit (du lærer meir av dette etter mi meining, men det er sjølvsagt litt vanskeligere) så har eg liggende mange stålchassis, så du kan i så fall få kjøpe ett for en billig penge. Desse passer mellom anna inn i Ceriatone sitt 20W headshell.

Edit: eg har forresten brukt tube-town.de til å handle mye deler hos (i tillegg til Farnell og Mouser, Mouser har brukende Hammond-trafoer til ok priser og som regel gratis frakt hvis en handler for over 6-700kr). Eg ser tube town har nokon billige kits, eg har ikkje prøvd desse, men kanskje det kan være en billig og grei vei inn i ampbyggeverden?

Endret av McJostein
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skela    788
18 hours ago, OsamaFetLaden said:

Det var han London Power-fyren som lagde power scaling-kretsen Marshall bruker i AFD- og YJM-modellene. Det er fantastiske greier.

London Power er stedet å handle trafoer og power scaling, visstnok. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
juzzizhow    701
2 hours ago, McJostein said:

Edit: eg har forresten brukt tube-town.de til å handle mye deler hos (i tillegg til Farnell og Mouser, Mouser har brukende Hammond-trafoer til ok priser og som regel gratis frakt hvis en handler for over 6-700kr). Eg ser tube town har nokon billige kits, eg har ikkje prøvd desse, men kanskje det kan være en billig og grei vei inn i ampbyggeverden?

Tube-town er veldig bra ! Jeg har kjøpt mye derfra !
Masse deler, fin webshop og rask service ! Tommel opp ! 

Har også bygget en Tube Town TT-66 amp. Dette da etter at jeg bygget en Single Ended KT-66 bastardamp fra scratch.
Høy kvalitet på delene, og fine instruksjoner. Men det var jo da på PCB ... noe som gjør modding, lodding og tuning klønete, og en 'Tweed type' enkel amp på PCB er jo overkill så det holder ! 
Men super kvalitet som sagt ! 

Hvis du vil lære deg om hvordan ting og tang påvirker andre ting og noen tang i en amp kan du lage en enkel testrigg av en bit hobbyplate, noen hylleknekter og noe aluprofiler. (Clas Ohlson / Bauhaus ...)

Blev noen karameller da jeg holdt på med denne ampen husker jeg ! :D
Startet som parallell single ended 6V6, men gikk for KT66 ...
Her med 6SL7 preamprør ... 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SteikBacon    353
På 12.8.2017 den 10.31, skela skrev:

London Power er stedet å handle trafoer og power scaling, visstnok. 

Har faktisk dette. Og annet så man skal bygge drømmeampen. Alle bøkerne. En gang... Var bare det at jeg først skulle ha den perfekte gitar og perfekte pickups først!!!

Hmm, hvilket betyr det vel er på tide å se mot ampdelene igjen 😃

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
+Audun    1 099
På 11. august 2017 den 13.12, el_roffo skrev:

Jeg har bare hørt bra ting om Ceriatone. Har ikke bygd selv, men jeg har testet en JTM-klone som låt kule.

Har en '66 JTM-klone fra Ceriatone, som har vært min hovedamp i mange år. Låter helt kanon. Nå har den derimot begynt å spise sikringer, så siste dag av ferien, i morgen, blir det en tur til Ellingsen i Trondheim for service og rørbytte. Håper det ikke er mye feil med den.

Skjult innhold - vennligst logg innSkjult innhold - vennligst logg innSkjult innhold - vennligst logg inn

Btw, så har jeg ikke satt den sammen selv.

Endret av Audun
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ErikKlæptn    59

Takker for alle svarene folkens!!!

Har lest litt gjennom det dere har skrevet her, og sjekket ut en del av forslagene. Det jeg ser er at det er til dels stive priser på noen av kitene. Som sagt så er jeg interessert i å lære å bygge og modde, og å modde på en amp til 8 -12 000 frister lite i tilfelle jeg føkker opp massivt. Tube Town ser ut til å ha en relativt ok pris, men de klippene jeg finner på tuben er IKKE overbevisende. Weber, Tube-depot, tube amp doctor og ceriatone ser jo ut til å ha bra kits. Ceriatone Yeti 50 sier jeg bare....:wub: 

så har vi jo en entusiastside her da: Skjult innhold - vennligst logg inn som angivelig gir deg skjematikk og kunnskap til å bygge en amp selv.

Så har jeg sett litt på skjemaene på blant annet tubestore. Har et eksempel her: Skjult innhold - vennligst logg inn Mulig jeg er litt naiv, men for min del så virker jo ikke dette så himla avskrekkende....men nå er jeg ganske vant å leste skjema og tekniske beskrivelser å da. Faktisk så synes jeg snekkerarbeidet som må til for å bygge kabinett til ampen er mer plagsomt, i ihvertfall hvis det skal se pent ut :P

Så da er konklusjonen.....jeg begynner heller her: Skjult innhold - vennligst logg inn :lol: (blir litt sånn over til noe heeeelt annet). JA, det er en pedal, men hvorfor ikke? Her er det jo en "preamp" som kan modifiseres uten at det koster skjorta, og det er en grei inngang til å forstå rør-amper i tillegg. Da får jeg også mer innblikk i hva jeg egentlig har lyst å bygge før jeg setter igang med min første ordentlige amp. Om jeg skulle ødelegge noe så er det i grunn ingen krise :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
+Troll    449

Jeg bygget en Madamp Deluxe for en del år siden, kjøpte kit fra Musikding. Tok litt tid - mye tålmodighet og krever faktisk ta man er forsiktig og nøye, samt har litt grunnleggende kunnskap/respekt) for strøm. Men ellers var det utrolig kjekt. Denne forsterkeren har jeg fortsatt, da jeg foretrekker den fremfor de fleste ampene jeg har eid :)

De andre kittene fra andre leverandører er sikkert ikke noe dumme heller! Det ligger mange timer med arbeid bak et sånt kit, men hvis du ser på det som en hobby - så får du mye forsterker for pengene og masse hygge. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ErikKlæptn    59

Denne Skjult innhold - vennligst logg innSkjult innhold - vennligst logg inn

Etter litt googling så ser jeg at dette slettes ikke er en dum ide! Grei pris og faktisk!!! :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive