Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp bygg - hvor bør jeg begynne?


Anbefalte innlegg

Jeg er vel over snittet interessert i gitar amper. Har lenge hatt lyst å bygge en amp selv, men er usikker hvor jeg bør begynne?? Har kikket litt på en del amp-kit, og samtidig vurdert å skaffe tegninger og bygge fra scratch. Det jeg lurer på er hvor mye en egentlig lærer på å kjøpe et ferdig kit? Ønsker tross alt å lære noe og frykter at et kit blir litt vel mye "byggesett" som en bare smeiser sammen uten egentlig å skjønne stort. Hva tror folket? Hvor bør jeg begynne? Noen som kan anbefale et bra kit?

sånn bare for å nevne det har jeg litt peiling og er teknisk anlagt. Har gått 3 år elektrofag, fagbrev som elektriker, studert IT og jobbet som utvikler i flere år.

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Jeg var i samme situasjon for en stund siden. Jeg valgte byggesett for å slippe masse styr med delebestillinger i øst og vest  (bokstavelig talt ) og masse ergrelser over høye fraktutgifter og gebyrer for momsbehandling. Metallsløydarbeidet kunne jeg også styre meg for, med mangelfult verktøy og etterfølgende utseende på produktet.

Jeg landet på Madamp bestilt fra Musikkdings.  Bra byggesett, bra beskrivelse, noe som var positivt selv om jeg har vært ampdoktor for en menneskealder siden.

Forsterkeren låt tåelig bra, etter min mening enda bedre etter noen modifikasjoner, uttenkt av meg selv, etter litt konferering med den gamle læreboka mi i rørteori. 

Kjempestas med folk som føler for å svinge loddebolter. 

Espen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!:) Har sett litt på både musikkding og ampmaker før, men londonpower var ny for meg. Det virker jo som en kan kjøpe moduler for å sette sammen selv(?). Hadde vært morsomt å bygget en jcm800 klone som de har hos londonpower, men en plexi klone hadde heller ikke vært dumt:)

Spørsmålet er om londonpower løsningen blir litt komplisert og tidkrevende, for selv om jeg har tilgang på verktøy ol, så er ikke fritid noe jeg har flust av. Veien til ferdig resultat er jo kortere med komplett kit.....så lærig kan jo ligge i å faktisk modifisere litt slik som du EspenP har gjort:)

har sett litt på denne fra tube depot: https://www.tubedepot.com/products/classic-british-18w-tube-guitar-amp-kit-1x12-combo , men ser at den får en rimelig stiv pris etter at frakt og mva er betalt:-/

Masse muligheter, så en blir litt usikker på hva en skal velge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg selv begynner å tenke på amp-bygg så får jeg kalde føtter av å tenke tilbake på videregående der gruppa mi som eksamensprosjekt bygget en transistor "hifi"-forsterker på trainer som spilte som faen (folk med klasserom et par etasjer ned kom og ba oss skru ned musikken), men når vi fikk det over på kretskort (flyttet komponentene fra trainer til kretskort. Dust, ja, jeg vet) så var det bare søppel. Flyttet det tilbake på trainer uten hell, og klarte ikke for alt i verden å finne ut hvor problemet lå.

Uansett, om jeg skulle bygget en gitaramp nå så hadde jeg nok definitivt gått for et byggesett så jeg er sikker på at jeg har en grunnstamme som låter bra. Deretter eksperimentere på denne for å finne ut hvordan jeg kan tweake lyden dit jeg vil ha den, og så eventuelt bygget noe eget fra scratch. Ikke gå rett på noe egendesignet uten praktisk erfaring på området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ErikKlæptn said:

 

har sett litt på denne fra tube depot: https://www.tubedepot.com/products/classic-british-18w-tube-guitar-amp-kit-1x12-combo , men ser at den får en rimelig stiv pris etter at frakt og mva er betalt:-/

Masse muligheter, så en blir litt usikker på hva en skal velge...

Et sånt "18W kit" er helt topp hvis man vil modde, lodde og lære ! :-) Masse info på nett og enkel og jobbe med !
Har en Weber 18W combo  selv, som ikke har så my originaldeler igjen ... :-)  (Tips : IKKE kjøp Weber kit ... hvis ikke kvaliteten har gått opp siden sist da ... )

Tube amp doctor har også et 18W kit som ser skikkelig bra ut ! men dyrt det også ... Men men ... 'You get what you pay for' ! ;-)

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_AMP_Kit_PLEXI_AMP_Kit_PLEXI_Combo/Amp_Kit_Plexi_18_Watt_TMB_Combo_3435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd et kit fra Ted Weber også, kan ikke si jeg reagerte på dårlig kvalitet. Men der følger det ikke med instruksjoner, bare en tegning du laster ned fra siden deres, så det er litt mer utfordrende for en nybegynner.

Ampmaker har veldig gode instruksjoner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Birk said:

Har bygd et kit fra Ted Weber også, kan ikke si jeg reagerte på dårlig kvalitet. Men der følger det ikke med instruksjoner, bare en tegning du laster ned fra siden deres, så det er litt mer utfordrende for en nybegynner.

 

Varierer sikkert fra kit til kit, og fra år til år ... Weber ToreVibe'n og 5F2A ampen jeg bygget var helt OK !
18W combo kitet var skuffende ... skruer, knotter, potter, knapper og lys var skrapete og flimsete ... Strømtrafoen gav opp (kjent problem) og blev erstattet med en fra TAD.
Er vel ikke mye ant enn chassiet og kabinettet som er originalt lenger ! :-)

Men ... jeg lærte meg masse om feilsøking under byggeprosessen ! :-D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.