Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Forsterkaren min kokar!


Gjest Paal

Anbefalte innlegg

Kan hende at BIAS spenningen er stilt for høyt.

Rolig mann, bias er ingen forkortelse, og krever derfor ikke store bokstaver. Og siden vi alle er norske eller i det minste har delvis taket på det norske språk, så kan vi jo heller kalle det forspenning?

Men det kan nok være noe galt med forspenningen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at en motstand har blitt svidd av i forsterkeren din.

Jeg hadde samme problem med min Mesa, leverte den inn til Per Arne ved Kamp Amp (22282344/92812799) og fikk ampen proft fiksa og overhalt.

Fikk også omgjort spenningen i ampen til 240V i stedet for 220V, sjekket alle rør, bias og reparert reverbtank.

Anbefales på det aller sterkeste, dessuten kom alt på under tusingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome: Ingen skjede skadd :lol:

Men fra spøk til revolver: leste nylig en bok om elektronikk, fant den rimelig interessant. Den inneholdt ikke stort om rør, men hadde svært mange eksempler på transistorforsterkerkretser (8 stavelser, woo).

Noen av disse genererte feedback i selve strømkretsen. Signalet som ble matet inn i basen på transistoren, ble forsterket, men kom tilbake til basen etter forsterkning (hvis det heter base? Boka var engelsk) sammen med nytt signal som gjorde at basen tillot mer strøm gjennom kollektoren og "emitteren" osv. Men, siden transistorer når max ytelse (kollektor- til "emitter"strøm, utløst av basestrømmen - uhm, ble litt rart å forklare her) en god stund før de tar fyr, skulle det ikke være noe problem. Kanskje rør derimot er for gammeldagse til denslags? Kanskje en motstand eller fem har litt for lav verdi, som gjør at rørene dine sakte men sikkert får for mye strøm?

Det kan vel sannsynligvis være svært mange mulige grunner til at forsterkeren oppfører seg uakseptabelt. En kvalitetstekniker vil nok kontrollere forspenninger og saker og ting, men hvis du kjenner en elektrofyr med god tid så kan du spare pæng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de komponenetene som oftest går i stykker er kondensatorer, spesielt elektrolytiske (de som ser ut som batterier ;)

I et sånt tilfelle som det her, da det kommer røyk ut av forsterkeren, skulle jeg tro det var noen sånne som brant.. Selvfølgelig kan det være noe helt annet, men hvis du ser en eller flere svidde kondesatorer har du nok funnet svaret! (disse kan selvfølgelig også gå i stykker uten at det er synlig fra utsiden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.