Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD Fender Princeton Reverb Amp ptp a la 1963


nikotro

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått denne i hus. Forsterkeren ble kjøpt brukt med en defekt reverb, og ble kjørt rett til reparatør for ombygging til ptp, reparasjon og modifikasjon av reverb samt installasjon av kontroll for mellomtone. Mellomtonepotmeteret er plassert diskret på baksiden av forsterkeren, og gir muligheter for å senke eller heve mellomtone i forhold til originalutgaven, som jo ikke har mellomtone. Ombyggingen tok en måned, og jeg ble sittende å teste den en stund hos reparatøren (Ernst Nærø i Oslo) med to ulike høyttalerelementer (Jensen C10R i comboen og Jensen C12K ) før jeg tok den med hjem. 10" sitter originalt i Princeton Rever Amp 65 RI, men det er flere custombyggere som tilbyr disse med 12" eller som forsterkertopp. Det tilbys også tomme combokabinett som er klargjorte for 12" (se f eks reverb.com og ebay.com). 

Førsteinntrykket etter ca et døgn med en del mer spilling enn vanlig, er at dette er en forsterker som jeg liker veldig godt. Jeg bruker et 210 høyttalerkabinett bestykket med Jensen C10R i tillegg til det som sitter i forsterkeren. Det gir en fyldigere bass/mørk mellomtone enn uten 210 kabinettet. Jeg har stilt mellomtone nesten på fullt og bruker vibrato med 0 speed og 4 intensity. Reverben liker jeg best på litt under 3, og med volum på ca 4 gir den en fin forvrenging/sweet spot. Lyden er fyldig og dynamisk med god respons. Den har nær ingen egenstøy.

Jeg tror det er den beste jazzforsterkeren jeg har prøvd med Gibson ES-175 m/2 stk P90, og den passer veldig bra til hjemmestudioet. 

Her er et par bilder:

IMG_20170728_201443539.thumb.jpg.0507a72980fa14f27d8993a7cce1d8f1.jpg_IMG_000000_000000-2.thumb.jpg.e63ecc30157025dafd025e0891a4d500.jpg

Dette er forøvrig min post 1234, så nå er en milepæl nådd:-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et opptak av litt gitarfomling med forsterkeren og et 112 kabinett:

 

Sporet er tatt opp med Gibson ES 175 m/p90 neck pick-up og Fender Princeton 65 RI ptp og ekstra kabinett m/Jensen c12k element. Jeg har brukt 2 stk Sennheiser E914; en til 10" i forsterkeren og en til 112 kabinettet. Kabinettet er pannet helt til venstre og comboen helt til høyre.

_IMG_000000_000000-3.thumb.jpg.52f273526bd19d22af585f9b792df5d3.jpg

 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, CastorFiber skrev:

Oj. Ren lyd og akkorder med tall! Veldig bra opptak, altså. Mye bra spilling, også, selv om det er en og annen blemme, men det vet du sikkert selv. Det er noe som hører med i et slikt opptak som dette.

Har ikke hørt enda, men er det ikke slik i jazz at det "ain't no such thing as a wrong note" så lenge man gjentar den samme "feilen" umiddelbart?

Utrolig pen 175. Det er noe med 175 med p90 (og Princeton Reverb er en helt fantastisk bra amp).

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 7.31, skela skrev:

Bra spilt. Crossroads After Hours (Coryells Trick Bag)?

Gjerne mer oktaver, mer chord melody.. frem med tommelen :-)

Takk for det?

Jeg tok ikke referansen til Coryell, som jeg forøvrig ikke har hørt om før. Jeg søkte litt og han har en imponerende produksjon publisert på spotyfi.

Oktaver og chord melody skal øves inn

På 3.8.2017 den 22.24, CastorFiber skrev:

Oj. Ren lyd og akkorder med tall! Veldig bra opptak, altså. Mye bra spilling, også, selv om det er en og annen blemme, men det vet du sikkert selv. Det er noe som hører med i et slikt opptak som dette.

Takk for tilbakemelding.

Ren lyd og akkorder med tall er morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coryell ville kanskje vært bedre kjent om han ikke måtte si fra seg plassen i en viss gitartrio til Al DeMeola som følge av rusmisbruk.. 

Vil egentlig ikke hacke tråden din men apropos ren lyd.. og et bra oppsett for jazzgitar: 

 



Ethos Clean via TC reverb til et Buscarino Chameleon 8" kabinett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skela skrev:

Vil egentlig ikke hacke tråden din men apropos ren lyd.. og et bra oppsett for jazzgitar: 

Etter en periode med Axe FX II med tilhørende pedalbrett og 3 expressionpedaler som potensielt kunne gi hva som helst av gitarlyd, fant jeg ut at det ble for mye skruing og lite øving. Nå er jeg godt inne i en periode med håndbygde archtop gitarer og rørforsterker uten andre effekter. Det er ganske befriende og gir mer tid til spilling og for meg riktigere fokus ?

Du viser til et enkelt oppsett, men det er uaktuelt for meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå mest et eksempel på at enkelt oppsett (færre valgmuligheter) kan gi gode resultater.

Prøver selv å forsøke på å slanke inn oppsettet mest mulig. Gårsdagens øving ble gjort med en Ethos Clean pluss reverb/delay, en headstock tuner og en volume pedal, koblet rett i PA. Det fungerte egentlig ganske greit. Har en håndloddet 45w enkanals combo som låter litt bedre men den er tung å drasse med seg (og den spiller for høyt).. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, skela skrev:

Det var nå mest et eksempel på at enkelt oppsett (færre valgmuligheter) kan gi gode resultater.

Prøver selv å forsøke på å slanke inn oppsettet mest mulig. Gårsdagens øving ble gjort med en Ethos Clean pluss reverb/delay, en headstock tuner og en volume pedal, koblet rett i PA. Det fungerte egentlig ganske greit. Har en håndloddet 45w enkanals combo som låter litt bedre men den er tung å drasse med seg (og den spiller for høyt).. :-)

Det høres ut som en meget portabel rigg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, nikotro said:

Det høres ut som en meget portabel rigg1f60a.png

Riktig. Har selvfølgelig alt utvidet brettet med en booster, en phaser og en wah... men forsøker også å nappe av alt som ikke blir brukt så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes PRRI er litt tung å bære og lurer derfor på om jeg skal lage en topp av den. Det frister å kunne ha toppen i hånd, kabinettet i den andre og gitaren på ryggen. Ikke det at jeg flytter noe særlig på forsterkeren for tiden, men det blir jo kanskje mer av det når det blir lettere å bære en kilometer eller to? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.