Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjektet starter - Fiestarød 70's partsocaster


Anbefalte innlegg

Jeg setter på mer kobbertape på plekterbrettet før montering. Skal det være så skal det være. 

 

image.jpeg

Sort plekterbrett ble kledelig og skruene er sorte så de ikke skal syntes. Jeg forborrer hullene til plekterbrettskruer med en spiker, eller rettere sagt en liten stift på ca 1mm noe som hjelper å treffe på riktig sted og entre godt. 

Nøyaktighet som metallsløyd. 

image.jpeg

Kluson tremolo er neste nå. 10,8mm sadler. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gror du tar feil der. Det ser rett ut på dette bildet. Derimot er det ikke originalt fender plekterbrett. Hadde lyst på det men da vil ikke de pickupene jeg vil ha passe. 

Mulig det er litt anderledes fasong på dette 8€-brettet

dette ser helt rett ut for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke første gang det er en diskusjon om delene er montert på rett sted. Hvis jeg husker rett, postet jo TS nye bilder tatt fra en litt annen vinkel i den hensikt å lure forumets medlemmer. Motivet for en slik handling må jeg innrømme at jeg ikke skjønner poenget med. Jeg må si jeg velger å vente i spenning på om dette er korrekt plassering.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg vente med å skru fast tremolo også til jeg har halsen? Nå skal jeg lage min beste gitar og tar imot alle råd. Siden jeg er inne på tremolo - en Kluson vintage med stålblokk, har den også stålsadler?

 

( bedre foto) 

 

IMG_0185.JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sette sammen en gitar, bør du sette halsen på kroppen, så montere tremolo, og så skru fast plekterbrettet på rett plass. Så mange ganger du har "bygd" gitar, hadde jeg vel egentlig sett for meg at du hadde skjønt dette, men jeg ser at jeg tar feil. Om det er stålblokk eller ikke på "merkenavn" spiller ingen rolle i denne sammenhengen. Det at du monterer delene i korrekt rekkefølge avgjør om dette blir en spillbar og grei gitar, eller en samling med deler med merkenavn som ikke fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta det til meg og lytte til råd. Jeg vil at den blir et smykke. Jeg tenkte å kjøpe en brukt Squier hals og bruke den. I alle fall først. De pleier jo å være god kvalitet de. Og da kan jeg ha Kluson stemmeskruer for Squirehalser har 8,8mm tunerhull. 

Grunnen til at jeg vil ha en brukt Squirehals og de er "By Fender" så kvaliteten tviler jeg ikke på og de er rimeligere enn Fender.  

Jeg kan nevne et råd til som er gammelt og som jeg nå denne gangen og også senere skal følge: jeg skal ikke ha rollernut.

Jeg skrev tremolo neste men jeg vil høre på råd og sier nå "hals er neste på listen" 

Jeg har funnet en fin en fra en Squire Stratocaster med CBS. Den har 10mm tunerhull. Fint for Fender 70's tunere. Håper den ikke blir solgt for nesen på meg. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha!!!!!

Det blir en stund til videre bygging for jeg må spare til hals og det tar ca 2 mnd. Har funnet to supre til 95€ i canadisk lønn. Det er kun design som avgjør hvem jeg velger. 20 sept bestiller jeg en av de. Det står at det er oppgradering for Squire og kanskje til og med for Fender MIM. Så det blir ikke Squire hals likevel. De har moderne hode.

 

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli litt lurt av tremolo-utfresingen ja, men det er vel sånn de skal være :)

Derimot synes jeg plekterbrettet ikke følger konturene til kroppen slik det burde gjort - spesielt her nede:
image.png.f078a13674d952106932caf39e73a1f6.png

Edit: nå kan det hende at det bare burde vært vinklet litt annerledes ja, og jeg ville nok også ventet til helt til slutt med å skru det fast.

Endret av tg1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.