Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye humbuckere i 2017 Les Paul Faded


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har bestilt et sett med Bare knuckle Warpig til min nye Gibson Les Paul Faded 2017. 
Har et par spørsmål anngående bytting av de orginale. 
Gitaren i seg selv kommer jo med ferdig PCB kort istedetfor tradisjonell lodding og kobling. 
Og selve pickups'a kobles inn på kortet med en 5-pins kontakt (Tror jeg det var, gitaren står på øvingslokalet for øyeblikket).

Trenger jeg å bytte potmetere? De orginale er standard 500k. Kan / burde jeg beholde PCB kortet, eller burde jeg bytte til tradisjonelt? Er det faktisk noe stor forskjell, annet enn eventuelt mer støy? Mister vel litt "mojo" av de ferdige kortene kanskje?

Er det noe vits å ta med gitaren til en gitar tech, hvis det bare er å skjøte farge på farge til en 5-pins kontakt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt på det samme selv. Fant vel ut en gang at det var en fyr som solgte kabelsko med ledninger med farger som matchet fargesystemet til to av de største pickupprodusentene - Seymour Duncan og Dimarzio. Kom aldri så langt som å bestille før jeg rev ut PCB-kortet fra SG standarden min og erstattet det med vanlig tradisjonell wiring. 

Skal se om jeg finner siden igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..., funksjonsmessig tror jeg ikke det er så stor forskjell, men rent praktisk i forhold til å teste/bytte pickups og caps så er det jo trasige saker. Er vel det som er grunnen til at mange bytter de ut med tradisjonell wiring. I tillegg vet jo alle at alt låter bedre om man bytter ut ting i korksnifferens navn. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Affen skrev:

Med fare for å spore av, er det vesentlig forskjell på 57 classics vs 490 pups fra Gibson?

490 skal vel trøkke litt mer i mellomtonen, men output tror jeg skal være noenlunde som på 57 Classic. Større forskjell mellom 490 og 498 enn 490 og 57 Classic tror jeg. Har ikke all verdens erfaring med 490 og begynner å bli en stund siden sist jeg prøvde en gitar med de i. Mener begge har AlnicoII...?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da....

Pcb er billig for produsenten, samlebåndproduksjon. 500k pot som står i er helt greie. Problemet er å få på nye pickups, må finne plass å lodde de i. Dersom man ønsker andre funksjoner via miniswitch på pushpull, free-way switch eller slikt må nok hele dritten ut. Enkel mod blir med ett mye vanskeligere/dyrere. 490 låter bra, alnico2, 57 er nok litt råere i topp og bunn. 

Jeg monterte pickup på slik, lot jord gå til chassis på pot, og loddet signal inn på selve kortet. Kunde ønsket egentlig pushpull, men det ble kansellert når han forsto at det ble endel mer arbeid og nye deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig å få montert på orginale plugger på pickup`ne. Blir ikke enklere å bytte mellom pickup`r, og du få beholde alle funksjonene som pcb gir.

Har gjort dette selv på 3 sett med pickups. Kjøpte både plugger og spesialtangen du må ha for montering.

Molex.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2017 at 18.37, Max Kudos skrev:

Det er jo mulig å få montert på orginale plugger på pickup`ne. Blir ikke enklere å bytte mellom pickup`r, og du få beholde alle funksjonene som pcb gir.

Har gjort dette selv på 3 sett med pickups. Kjøpte både plugger og spesialtangen du må ha for montering.

Molex.jpg

Det kitet for å montere plugger selv så jo interessant ut! Hvor er det bestilt fra? Eventuelt navnet på selve tangen og pluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.