Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling av Fender S1-switch som coilsplit


Anbefalte innlegg

Jeg har en American Deluxe Stratocaster (2009) som jeg skal oppgradere med nye pickups. Jeg har kjøpt meg tre stk Seymour Duncan humbuckere i singlecoil-format som jeg skal bruke (Hot Rails til bro og hals, og JB Jr. i midten).

Stratocasteren har jo en S1-bryter som volumkontroll, og i dag er jo denne koblet slik at når den trykkes inn kobles to eller flere av singlecoil-pickupene sammen i serie og/eller parallell, noen ganger sammen med en spesiell kondensator, avhengig av hvor 5-veisbryteren står. Det jeg heller vil nå når jeg skal bytte pickups, er å ganske enkelt få S1-bryteren til å fungere som coilsplit for humbuckerne.

Det jeg altså vil, er å sette opp koblingene slik:

  • Med S1-bryteren ute: Humbuckerne er aktive basert på 5-veisbryterens posisjon (standard oppsett med bro -> bro/midt -> midt -> midt/hals -> hals), dvs. helt standard oppsett.
  • Med S1-bryteren trykket inn: Kun én av spolene i humbuckerne er aktive basert på samme posisjon på 5-veisbryteren.

 

Er det noen som tilfeldigvis har et enkelt koblingsskjema for noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lett endel der men de ser ikke ut til å ha noe som tar hensyn til S1-bryteren/kretsen (er vel ikke en veldig utbredt løsning det der, er vel kun Fender sine Deluxe-modeller som har det så vidt jeg vet). Har uansett funnet endel andre skjema som er nyttige, og sitter nå og ser på flere for å prøve å finne ut hvordan jeg kan få til det jeg vil ;) Har jo en viss greie på elektronikk, men har ikke holdt på med det på denne måten på over 20 år (det eneste jeg har gjort i nyere tid er å bygge et par effektbokser fra BYOC, som i hovedsak jo bare er lego med lodding).

Har for øvrig tenkt enda mer på hvordan jeg kan gjøre det, og leker nå med tanken på en alternativ løsning: Kanskje går det an å la S1-bryteren fungere slik den gjør i dag men med coilsplitta humbuckere i stedet, også heller legge til en ny bryter som veksler mellom den funksjonaliteten, og å omgå hele S1-kretsen slik at de tre humbuckerne fungerer slik de gjør på tradisjonelle oppsett (dvs. ingen coilsplit og vanlig pickup-valg med 5-veisbryteren).

Noe sier meg at dette faktisk kan finne på å være noe enklere å koble i praksis, men der kan jeg nok ta skikkelig feil :P Jeg har uansett funnet et gratis program (med åpen kildekode) som gjør det ganske enkelt å leke litt med flere mulige koblinger (DIY Layout Creator - http://bancika.github.io/diy-layout-creator/), så kanskje får jeg til et dugelig skjema selv etter hvert.

Jeg kan poste det jeg eventuelt ender opp med her, men om noen har tips og annen input setter jeg pris på det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har selvfølgelig helt rett, S1-bryteren er en vender, ikke en bryter :) Jeg har den uvanen at jeg kaller alle slike komponenter "bryter", selv om det jo kun de som bryter en krets som er det, mens de som endrer på hvordan kretsen sluttes egentlig heter vendere. Men uansett, S1-venderen er i praksis 4 stk SPDT-vendere som er koblet sammen, og det hele er festet til et potmeter. Selve venderen er altså egentlig ikke så veldig komplisert, men måten den er koblet på sammen med 5-veisvelgeren (som er en såkalt "5-way superswitch") er det som byr på hodebry for min del ;) Legger ved bilde av både koblingsstegningen og S1-systemet, så ser du hvordan dette henger sammen :)

 

Nuvel, etter masse lesing og prøving (dvs. tegning og tenking) av forskjellige løsninger, så har jeg kommet frem til at min idé om å ha en egen coilsplit-bryter som også omgår hele S1-kretsen blir for rotete, og muligens ikke gjennomførbar heller pga hvordan 5-veisbryteren er koblet. Det er mulig det vil virke, men det blir komplisert, og egentlig helt overflødig siden alt man uansett behøver å gjøre for å omgå S1-kretsen er å ikke trykke inn S1-knappen ;)

Min første tanke om å ganske enkelt fjerner S1-kretsen og bruke S1-knappen til å coilsplitte pickupene, er derimot gjennomførbar, men vil kreve mye omgjøring av koblingene, samt at jeg da egentlig bare vil få mindre fleksibilitet, som jo er stikk motsatt av det jeg ønsker å oppnå ved å bytte pickups og ha inn coilsplit i utgangspunktet.

Jeg ser derfor ut til å ha landet på en hybrid av de to tidligere planene, og lar rett og slett S1-kretsen være slik den opprinnelig er, men lar den fungere på samme måte uansett om jeg aktiverer coilsplit eller ikke på humbuckerne. Nå aner jeg ikke hvordan lyden vil bli om både S1 og fulle humbuckere er aktive, men det finner jeg vel ut ;) I verste fall er det jo som sagt bare å ikke aktivere S1-kretsen annet enn når coilsplit er aktiv.

Nå aner jeg likevel ikke om dette kommer til å fungere med den koblingstegningen jeg har laget, men jeg tenker å teste det ut før jeg lodder det sammen. Kan nok ta litt tid før dette skjer siden jeg har flere ikke-gitarrelaterte prosjekter på gang som også tar endel tid, men jeg skal komme med oppdtateringer her når ting begynner å skje :)  

Fender mod Coilsplit og S1.png

American-Deluxe-Stratocaster-2009-Pickup-Selection.png

American-Deluxe-Stratocaster-2009-Wiring.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.