Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjenbruk butikk


Etabeta

Anbefalte innlegg

Har så veldig lyst at det skal starte opp en butikk i norge der det var mulighet med innbytte med kjøp og salg av nye å gamle instrumenter og utstyr. Å med et godt utvalg. Med reprasjoner. Osv. Har vært i Oslo. Å det var lite med gamle instrumenter. Kun nytt på di butikkene jeg var på. Å samme pris og instrumenter på alle så og si.. Å faktisk lite kunnskap av ansatte. Så det jeg lurer om. Hadde det vært lønnsomt? Med en ny butikk som hadde større utvalg en både 4sound og gitarhuset. Og som hadde eldre instrumenter. Og innbyter. Som en pawnshop. Slik i USA. Hva tror dere hær inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde i hvert fall blitt en god kunde:). Vet ikke helt hvor lønnsomt dette ville vært her hjemme, musikere er jo generelt litt prutetryner og med finn.no som funker bra så skal det nok litt til for å få til dette, dessverre. Man kan jo tenke litt bredere også; hva med å i tillegg tilby folk som har tingene sine på finn.no å la instrumentene stå i butikken for visning og så ta en kommisjon? 

Endret av Pledrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pledrik skrev:

Vel, jeg hadde i hvert fall blitt en god kunde:). Vet ikke helt hvor lønnsomt dette ville vært her hjemme, musikere er jo generelt litt prutetryner og med finn.no som funker bra så skal det nok litt til for å få til dette, dessverre. Man kan jo tenke litt bredere også; hva med å i tillegg tilby folk som har tingene sine på finn.no å la instrumentene stå i butikken for visning og så ta en kommisjon? 

Ja det er jeg enig om. Det kunne vært noe. Synes butikkene burde tenke litt nytt værtfall. Å ikke ha det samme nesten. Burde verdt en forbedring også på finn. Håper noen tør å satse ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel noe av konseptet til Vintagegitar i Oslo. Vel og merke i øvre prisklasse på gitarer og utstyr, men likefult nytt, brukt, innbytte og verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det ville vært lønnsomt, er vel fort en grunn til at det ikke finnes rene slike foretak allerede. Er nok for lett å selge som privatperson. Enkelte forretninger tar riktig nok imot bruke gitarer, vintagegitar for eks, men de skal da selge den bruke gitaren i et allerede eksisterende marked og må derfor prise gitaren deretter. Det betyr da at vintagegitar ikke kan tilby personen som kom med gitaren markedspris for den, siden de også skal ha fortjeneste på den. Noe som igjen medført at få ønsker å benytte seg av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg likt en sånn butikk. Hadde nok fått meg også som kunde. Er ok fan av 4Sound. Men Gitarhuset i Oslo sentrum er noe jeg kunne vært før uten. Men ja butikkene burde tenke litt bredere. En ny butikk med litt annet utvalg er noe jeg ville sett. Ta eksempel på 4Sound i Oslo har 2stk butikker. Den i Kongensgate kunne hatt annet utvalg en den på Schous plass. Men det er mye av det samme.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å drive en butikk i Norge der det finnes nok folk  . Bare leie alene + strøm etc. utgjør mye hver måned .Ansatte er også veldig dyrt . Jeg har drevet buttikk i over 20 år før så har peiling på det .

 Og en har problemet med moms , som egentlig ikke skal betales på "brukte ting" da det allerede er betalt moms på de .

Det er egne regler for dette med skrothandlere og de som selger brukte bildeler .

Dessuten er bruktmarkedet på mye musikkutstyr ekstremt lavt priset her , og de fleste har internett og tilgang til Finn.no og Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Trodde Ollis bare solgte stæsj han har brukt sjæl, jeg... (dvs privat utstyr).

Trur han bare henter ting over dammen som han syns er fett, dog noe har vært i privat bruk. 
Har kjøpt selv og har flere venner som har kjøpt av Ollis og ikke noe og utsette der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CastorFiber skrev:

MVA er drepen for gjenbruksbutikker. Trist, men sant. Tenk om man kunne se for seg miljøgevinsten ved å droppe MVA på brukte produkter.

Kommisjonssalg er MVA-pliktig mens formidlingssalg ikke er det. Det kan muligens finnes et marked for å selge brukte instrumenter via en betalt utstillingshall der privat selger plasserer ut egne gjenstander. Formidleren tar betalt for utstilling og oppbevaring, transaksjonen finner så sted mellom selger og kunde. 

 

https://www.sticos.no/portal//regnskapsmetodikk-startside/regnskapsmetodikk-nyheter/tabid/105/artmid/3655/articleid/156/formidling--eller-kommisjonssalg.aspx

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.