Web Analytics
Jump to content

Problemer med lodding

Recommended Posts

Nja... prøv å skrape med en kvass skrutrekker eller syl på punktet du skal lodde så vil tinnet lettere "ta tak".

Edit: @ebbe beat me by seconds. Btw, jeg har bolt på 30w, funker flott til all gitarlodding.

Edited by Gubbe
  • Like 1

Få kloa så varm at det flyter godt ut i god flytende konsistens uten å bruke for mye loddetinn. På kloa bør du ha litt eksta høy varme hvis du har termostat på bolten. Jeg bruker alle mine 48 watt rett inn på kloa når jeg lodder for jeg har termostat, lar loddetinnet bli flytende og setter ledningen fort  inn og puster forsiktig for å senke temperaturen ekstra fort. Ikke bruk for mye loddetinn og ikke glem å fortinne først.

Tviler på at du trenger så mye som 60watt hvis du er bare får høy nok varme i selve kloa. Selv har jeg 48 watt.

Edited by Rottenikken
  • Like 1

Hva er poenget med å senke temperaturen raskt, eller litt raskt, eller .. ?
Ukjent for meg at det har noen positiv effekt når det gjelder loddepunktet. Ser jo at det kan være et diskusjonstema hvis man har varmesensitive komponenter i nærheten, men det er det vel ikke i dette tilfellet. Venter spent på å få lære noe nytt.

Den 20. juli 2017 at 0.42, CastorFiber skrev:

Hva er poenget med å senke temperaturen raskt, eller litt raskt, eller .. ?
Ukjent for meg at det har noen positiv effekt når det gjelder loddepunktet. Ser jo at det kan være et diskusjonstema hvis man har varmesensitive komponenter i nærheten, men det er det vel ikke i dette tilfellet. Venter spent på å få lære noe nytt.

Det jeg mener er at når det blir flytende konsistens så skal ikke loddetinnet flyte ut over hele potmeteret eller hva man lodder på. Man må få loddetinne fort nok stivt til at det blir et passe stort loddepunkt. Jeg senker aldri temperaturen så fort at det går ut over kvaliteten, jeg bare begrenser området loddetinnet flyter ut over. Det er det jeg mener. Så begrense loddepunktet til bare der ledningen skal på. Det er poenget. Det er ikke mye som skal til.