Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om fret wear


PowerShot-x

Anbefalte innlegg

Kjøpte en hardtail fender stratocaster, 10 for 15 Usa fender, finnes bare 500 stk av den. En kopi av hardtail versjon fra midten av 70 tallet. Nå har jeg hatt denne i et halvt år og fretsene ser jo ikke pene ut. Jeg ble rimelig sjokkert da jeg tok av strengene, første gang idag fordi den ene røyk. Nå klaget jeg på noe ujevnhet da jeg kjøpte den ved desember 2016, men ikke stor endring da jeg fikk den igjen etter en setups som var lite imponerende. Han i kassa sa; ja, det jevner seg ut når du sliter dem ned etter litt spilling. Er det slik de selger gitarer til nybegynnere og uvitende? En dag blir jo også nybegynneren litt klokere, forhåpentligvis.

Jeg gikk der ifra med gitaren, mye fordi den er spesiell, selv om jeg aldri helt var fornøyd med fretsene eller setupen, så er dette den gitaren som jeg bruker mest. Men tenkte litt på om jeg skulle åpne en garanti eller reklamasjons sak, eller bare gå til en gitar doktor og få gjort dette av noen som er mer seriøse. Hadde uansett lite lyst til å få gitaren mishandlet av en gitar selger fjott, og gitar doktor koster jo penger.

Jeg kunne kanskje sett dette med egne øyne om jeg ikke hadde det forbaska dårlige alders synet. Så jeg tok da endelig på meg ordentlige lese briller, forstørrelses glass og mobil, og tok noen bilder i dag.

Kunne noen ha hjulpet meg med noen råd, hva jeg burde gjøre, eller hvorfor det ser slik ut som det gjør? Det kan jo ikke bare blitt slik etter 6 mnd spilling. Bildene er forstørret, med tydelige, og man kan kjenne variasjonene i metallet og man drar neglen over disse partiene, spesielt på siden. Kan også kjenne dem når jeg bender strengen, og vibrerer raskt. Men ikke lett å se med dårlig syn, og brille vegring. På bildene ser det jo ut som det er en legering utenpå, og flak som har falt av?

Vil satt utrolig pris på noen gode råd om hvordan best løse dette, og en forklaring på hva som skjer her, om dette er normalt. Elsker gitaren mer enn alle andre gitarer, denne er spesiell, jeg jeg spiller annerledes på den, annerledes lyd og mye annet. Har spilt opptil 8 timer dagen, noen dager mindre, og andre dager ingen spilling. Bruker mye bends og vibrering, egentlig på alle strenger og bånd. Var en del buzz, og intonering som jeg måtte gjøre selv. Men tror jeg aldri vi få det perfekt med fretsene slik de er nå.

Takker på forhånd for svar...

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan umulig være en nyere gitar - kjøpte du den ny eller brukt? Ser ut som om noen har byttet bånd med noe billige greier. Det er veldig mange her inne som kan langt mye mer om dette enn meg, men for meg så ser dette ut som om det må en refret til. Dette kan vel ikke fikses med recrowning? 

Det ligger også veldig mye gønk langs båndene (med mindre det faktisk er treverket som er misfarget...). Regner med at ettersom du sier du aldri har tatt av strengene at du heller ikke har rengjort gripebrettet? Gjør dette til en vane. Og husk å vaske labbene før du spiller. 

Du får sikkert langt bedre svar fra andre, men dette er i hvert fall min første tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pledrik skrev:

Det der kan umulig være en nyere gitar - kjøpte du den ny eller brukt? Ser ut som om noen har byttet bånd med noe billige greier. Det er veldig mange her inne som kan langt mye mer om dette enn meg, men for meg så ser dette ut som om det må en refret til. Dette kan vel ikke fikses med recrowning? 

Det ligger også veldig mye gønk langs båndene (med mindre det faktisk er treverket som er misfarget...). Regner med at ettersom du sier du aldri har tatt av strengene at du heller ikke har rengjort gripebrettet? Gjør dette til en vane. Og husk å vaske labbene før du spiller. 

Du får sikkert langt bedre svar fra andre, men dette er i hvert fall min første tanke.

Det er helt ny gitar kjøpt i en gitar butikk ved juletider, 6 mnd siden. Men det er jo mulig den har hengt der i 1 år før jeg kjøpte den. Det er jo en 10 for 15 USA Fender. Dvs den er laget i 2015 en gang, som også sett på serienummeret. Nei, har ikke rengjort gripebrettet i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, germaniumkid skrev:

Ikke unormalt med lakk over bånd på lønnehalser. Dette pleier å slites bort naturlig men med litt maskeringstape og for eks. finmasket stålull er det fort gjort å gjøre noe med det. 

Mener du at det er normalt at nye gitarer med gripebrett i lønn har lakk over båndene? En burde vel forvente at båndjobben fabrikkene gjør gjøres etter at halsen er lakkert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Mener du at det er normalt at nye gitarer med gripebrett i lønn har lakk over båndene? En burde vel forvente at båndjobben fabrikkene gjør gjøres etter at halsen er lakkert?

Det er jo dette jeg trodde, men jeg er ikke så inne i å kjøpe nye gitarer og lærer på veien. Gitaren skal vel være behandlet? Det er jo en USA Fender, og skulle forvente noe bedre kvalitet. Kan man åpne opp en garanti eller reklamasjonssak? Eller er det bedre å bare dra til en gitar maker. Liker jo gitaren ellers veldig godt, den jeg spiller mest på. Men fretsene er jo en irriterende sak.

Kanskje jeg burde kontakt fender med bildene høre hva de sier.  

American Vintage '70s Hardtail Stratocaster "youtube"

1.jpg

Endret av PowerShot-x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hals er lakkert, inkludert bånd. Har akkurat pusset ned lakk fra båndene på en hals. Irriterende ja. Men lønnehals må helst lakkeres, ellers blir hals relativ "stygg" etter kort tid. Og funker dårlig å lakke hals før man setter på bånd. 

 

HAAAHAHAHA... kom til å bomme mellom "f" og "r" når man skrev funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SteikBacon skrev:

Hals er lakkert, inkludert bånd. Har akkurat pusset ned lakk fra båndene på en hals. Irriterende ja. Men lønnehals må helst lakkeres, ellers blir hals relativ "stygg" etter kort tid. Og funker dårlig å lakke hals før man setter på bånd. 

 

HAAAHAHAHA... kom til å bomme mellom "f" og "r" når man skrev funker. 

Så dette er normalt, fretsa ikke ødelagt. Ville da tro fabrikken ville pusset de ned etter lakkering? Ikke å undres hvorfor har hatt mine stunder med ergrelser, og over butikken. Er jo greit å opplyse folk. Det beste ville jo kanskje være en gitar maker da, siden jeg enda er litt ukomfortabel med slikt arbeid, og trenger en justering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SteikBacon skrev:

HAAAHAHAHA... kom til å bomme mellom "f" og "r" når man skrev funker. 

Det er fort gjort å skrive om det man driver med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PowerShot-x skrev:

Så dette er normalt, fretsa ikke ødelagt. Ville da tro fabrikken ville pusset de ned etter lakkering? Ikke å undres hvorfor har hatt mine stunder med ergrelser, og over butikken. Er jo greit å opplyse folk. Det beste ville jo kanskje være en gitar maker da, siden jeg enda er litt ukomfortabel med slikt arbeid, og trenger en justering?

Google it og youtube. Så forstår du bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.