Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss ES-5 / ES-8 tråden


askret

Anbefalte innlegg

Takk! :) Skal vurderes. Hadde det vært et type band som spiller på stor PA og scene hver gig (som en venn av meg gjør, som spiller med Gabrielle og Ina Wroldsen) hadde jeg nok glatt gått for Axe-FX tror jeg (vedkommende bruker Helix på ganske mange giger), men innbiller meg at litt mindre sømløse rockegiger krever en del on-the-spot-justering av enkelteffekter, og der er ikke Axe-FX enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ok, høyt oppe og langt framme, men... drømmer om en Dirty Shirley amp og ett brett som lar meg mikse/matche pedaler etter eget godtbefinnende i henholdsvis fx-loop og foran amp... som og kan ha oppsett for amper uten fx-loop... og gjerne med en amp i stereo... så da lukter jeg litt på Boss ES-8 og Gigrig G2.

ES-8 har helt klart flest muligheter og er rimeligst, men Gigrig virker enklere on-the-fly programmering (har også en Midi-editor til iOS)... men G2 har isolert stereo ut hvilket er en enorm fordel i forbindelse med støy...

Jeg finner ingenting om dette på ES-8... så regner med stereo ut ikke er isolert?

EDIT: Fant ut at stereo ut på ES-8 er ikke isolert, så der må jeg evt finne på no ?

BF721C80-2B3D-485E-B09C-CE7617F06986.jpeg

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 9.41, Griffin skrev:

Ok, høyt oppe og langt framme, men... drømmer om en Dirty Shirley amp og ett brett som lar meg mikse/matche pedaler etter eget godtbefinnende i henholdsvis fx-loop og foran amp... som og kan ha oppsett for amper uten fx-loop... og gjerne med en amp i stereo... så da lukter jeg litt på Boss ES-8 og Gigrig G2.

ES-8 har helt klart flest muligheter og er rimeligst, men Gigrig virker enklere on-the-fly programmering (har også en Midi-editor til iOS)... men G2 har isolert stereo ut hvilket er en enorm fordel i forbindelse med støy...

Jeg finner ingenting om dette på ES-8... så regner med stereo ut ikke er isolert?

EDIT: Fant ut at stereo ut på ES-8 er ikke isolert, så der må jeg evt finne på no 1f612.png

BF721C80-2B3D-485E-B09C-CE7617F06986.jpeg

Din analyse av ES-8 vs G2 høres spot on ut i mine ører. G2 er så tullete lett å programmere at man i ytterste nød kan gjøre en del av det med tærne mens man spiller (så fremt man er hippie og spiller uten sko). Vær dog obs på at du bare kan flytte én loop per patch på G2, veit det er en stor turn-off for mange.

Selv har jeg satt opp slik: fx send - volumpedal - patch bay - fx return. Når jeg spiller på amp uten effektsløyfe setter jeg bare en patchkabel mellom send og return på patch bayen. Easy peasy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 0.10, stromstans skrev:

Vær dog obs på at du bare kan flytte én loop per patch på G2, veit det er en stor turn-off for mange.

Trenger sjelden flytte mer enn en pedal... faktisk har ikke hatt behov for å omrokkere pedaler på ES-5 ennå heller... men siste par spørsmål før jeg respekterer at dette er en ES5/ES8 tråd...

Når det gjelder omrokkering av pedaler... gitt at hver pedal i fx-loop har egen loop... jeg kan flytte en pedal fra fx-loop til foran amp? Om jeg skaffer meg enn Eventide H9 som gjør så mye forskjellig så vil det kanskje plutselig være mer aktuelt med rokkering...

Kan en bruke en utgang på G2 til å route signal rett fra gitaren til en amp2? Slik at det blir wet/dry oppsett altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jah... drømmen om G2 ble kjapt parkert gitt... full Midi står det men ett mer krøkkete opplegg for Midi tror jeg ikke jeg har fantasi til å komme på... ?

Nu vel... da er det ES8 som står som kandidat da. Litt mer tungrodd og skulle hatt iOS editor, men pytt...

Noen som faktisk har kjørt A/B testing av Boss ES5/8 uten buffer/loops og gitar rett i amp for å sjekke om den faktisk har noen som helst impact på lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet det tidligere, men måtte jo sjekke nå.
Prøvde på clean og lett lead på Mesaen nå, som du beskrev over Griffin.
Nå er jeg riktignok litt opp i åra, og hørselen min har sannsynligvis vært bedre!

Men jeg klarer ikke å høre forskjell på rett i amp og med ES-8 uten loops og både input og output buffer av.
Hørte lavere volum fra ES-8 når jeg satte den i bypass, men jeg vet ikke hva den egentlig gjør anderledes da.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 23.56, Griffin skrev:

Jah... drømmen om G2 ble kjapt parkert gitt... full Midi står det men ett mer krøkkete opplegg for Midi tror jeg ikke jeg har fantasi til å komme på... ?

Nu vel... da er det ES8 som står som kandidat da. Litt mer tungrodd og skulle hatt iOS editor, men pytt...

Noen som faktisk har kjørt A/B testing av Boss ES5/8 uten buffer/loops og gitar rett i amp for å sjekke om den faktisk har noen som helst impact på lyden?

Krøkkete er vel akkurat det det ikke er, men ganske begrenset er det jo. Veit at mange G2-diehards kompenserer for dette med en Selah Quartz V2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Mulig jeg har bommet totalt, men etter et par år med Ax-8 er jeg tilbake på analoge pedaler og Boss ES-8, og ES-5.
Jukser nok litt med digitale H9 midi, og EQ midi, men ønsker å gå mer analogt.

Har en Fryette PS2 jeg bruker med vintage amper, og lurer på om noen har noen tips``

Våkn'opp'tråd"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.