Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss ES-5 / ES-8 tråden


askret

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en Boss ES-8, og tenkte at vi kunne ha en egen tråd om disse brettene. ES står for Effects Switching, looper på godt norsk. Det gir mange muligheter på et pedalbrett, og etterhvert får vi sikkert snakket om de fleste!

Så langt har jeg fått koblet opp denne saken på pedalbrettet. Brettet er et Tonetrunk 68, faktisk litt lite... Jeg har såvidt begynt å sette meg inn i det. Så jeg starter tråden med et bilde av brettet mitt, og satser på å oppdatere etterhvert som jeg finner ut av ting. 

Oppfordrer andre som har ett av disse brettene om å komme med bidrag!
Jeg har også lastet ned ES-8 Editor og vil komme med litt om den også når jeg har funnet ut av den!

Ber om Tips&Triks, hvilke pedaler som passer hvor, muligheter for koblinger / routinger osv
Håper at dette skal bli et oppslagsverk som iallfall jeg skal bruke! Fint å ha ting samlet på ett sted!

2017-06-22 21.43.47.jpg

Editor Assign.PNG

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn typisk "your mind is the limit" utstyr... snuser fælt på en ES-5/8 eller evt. MS-3 selv. Du er ikke lempelig til å inkludere MS-3 i tråden da? Ser Boss pusher de som familie.

Når det er sagt, så kan du vel sette pedalene i den rekkefølgen du vil og sette det opp når du programmerer patchene ?

IMG_1123.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS-3 kommer jeg ikke til å si noe om, er bare meningsberettiget til å snakke om utstyr jeg har selv ?

Min neste post her vil dreie seg om oppkobling av ES-8, har fått koblet det på en måte som virker fornuftig for meg iallfall!

takker for interessen i tråden, da ble det plutselig mer interessant for meg å oppdatere!

Har et bilde av hvordan det ser ut nå....

IMG_0812.JPG

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens post gjelder litt generelt om ES-8 og tilkoblinger.

Først, strømforsyning! ES-8 kommer med egen strømforsyning, men det er standard 9V DC, max 400 mA.
Jeg forsyner min og tre andre pedaler fra en T-Rex FuelTank Classic.Classic kan gi 500mA totalt på de daisychainede 9V utgangene, så det holder!

Litt om hva denne kan gjøre:

ES-8 har 8 effektsløyfer pluss en egen sløyfe for volumpedal. Disse sløyfene kan settes i akkurat den rekkefølgen du vil, det settes i hver patch.
Det er input for 2 gitarer, en kan være aktiv om gangen. Output til 2 amper, en eller begge kan være aktive. Også er det egen utgang til tuner, aktiv Input sendes alltid ut på den.
Det har MIDI inn / ut. Og til slutt er det innganger for eksterne pedaler og expression pedaler.


Brettet kan kjøres i Memory Mode eller Manual Mode. I Memory mode kan du velge mellom 100 memory banker med 8 patcher i hver bank.. Det ble 800 patcher det,,,
I Manual mode kobler du inn/ut hver sløyfe med å bruke de 8 switchene. Enhver setting du finner kan da selvfølgelig lagres på en (ledig) patch.

Da ser man fort at her blir det mye kabler..... Jeg har brukt alle sløyfene, MIDI ut og en kontroll utgang.

Connections.PNG.8ffcf20a24637b4c84e77a4bf1bb31f2.PNG

Noen kabler skal jo kobles ut og inn i hytt og pine, og det blir trangt på pedalbrettet! Jeg har boret opp hull og montert faste jackutganger til Sløyfe 6 (for ekstern multi-fx), Gitar inputs, og AMP1 out samt to jacks til effektsløyfa på ampen.

 

595153520ee91_2017-06-2513_34_58.thumb.jpg.c5e585d9a9634e68e95dc7f2e509c60a.jpg

Og for å få det så lite og oversiktlig som mulig har jeg laget nye George L kabler til alt. Kablene inn i ES-8 har rette plugger, og de som går til og fra pedalene er vinklede.
Har prøvd så godt jeg kan å stripse kabler under brettet, men det blir mye...
I tillegg har jeg to T-rex power under der (en Classic og en Junior), og en strømpadde..5951534bad457_2017-06-2513_34_47.thumb.jpg.ca7ac985c75ed44490afed893fb992a9.jpg

Ok, neste avsnitt blir litt om tap-tempo, omdefinere switcher, og litt MIDI..

Endret av askret
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe som jeg sliter litt med, det er at absolutt alt må settes og lagres for hver patch, f.eks omdefinering av switcher..
Knapp nummer 6 er plassert fint nede til høyre på ES-8, så den har jeg gjort om til tap-tempo i alle patchene mine. Da sender den tap-tempo via Expression Input på DD-7 og den oppdater MIDI-klokka som ES-8 sender til alle MIDI-enhetene som er koblet til.

3 ting må gjøres for at dette skal funke. Først må standard funksjonen til switch 6 slås av.595793f0a74bc_CtrlFunctionNum6.PNG.c7965303d29b90f067f5dbef786a193b.PNG

Deretter må det settes to assign, Assign 1 under her setter switch 6 til en momentary switch som trigger output på Ctl3, av og på, som igjen er koblet til DD-7 tap-input.
Assign 2 setter samme switch 6 til å styre BPM (MIDI master klokke).

Disse har jeg lagt inn i en template patch som jeg kopierer hver gang jeg skal lage en ny patch.59579421349e4_EditorTapAssignAllPatches.PNG.f5cfa7ba95c08782123dcf5606af7d39.PNG

Alle switcher på ES-8 kan omdefineres, ikke like praktisk å omdefinere alle, men det går!
Det er mulig å sette 12 Assigns i hver patch, og en Assign er egentlig en ting som skjer hver gang du velger patchen.

MIDI får vi ta neste gang, det er ganske enkelt!

 

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Disse brettene kommer ikke til sin rett før man introduserer en eller flere MIDI enheter på brettet, f.eks de nye Boss DD-500, MD-500, Strymon Mobius, Eventide Space for å nevne noen, eller en amp som kan switches med MIDI.Før MIDI sparer ES brettet deg for litt pedal-stepping når pedaler skal av og på, og gjerne flere endringer på en gang. Greit nok det, men at den også funker som en MIDI kontroller er helt fantastisk!

Rett ut av boksen kommer brettet satt opp til å svare på MIDI kanal 1, og klokkesync sendes automatisk ut på MIDI Out. Editoren bruker også MIDI for å snakke med brettet.
Jeg har en Boss GT-100, multieffekt som kan styres med MIDI. Den er jo veldig fin til dette, den har delay, Chorus og Reverb pluss to valgfrie effekter FX1 og FX2, alle kan brukes samtidig. Kan selvflgelig også bruke OD, Amp-sim osv om man ønsker det.. Da er jobben å sette GT-100 til en egen MIDI-kanal, default er 1, så jeg har endret den til 2. Har også laget 10-12 patcher plassert i egne banker kun for ES bruk. De effektene som kan settes tempo på har jeg synket til MIDI-klokka. Så har jeg laget en egendefinert Program Map på GT-100, dvs en tabell over hvilken patch som skal velges ved en gitt PC kommando (Program Change)59622da25558d_2017-07-0915_18_55.thumb.jpg.fa105c3d2d43b221feb62eaf954f39ea.jpg

Ikke lett å se på bildet, men der er litt av min Program Map på GT-100. Jeg har koblet GT-100 inn i loop 6 på ES brettet. Det betyr at den kan bypasses ved behov, og at den kan settes hvor som helst i pedalrekkefølgen. Med 4CM setter jeg den slik at den står i FX-loopen på ampen.

MIDI enheten trenger absolutt ikke være koblet i signalkjeden på ES brettet, det kan være helt ok å bare koble MIDI kabelen til, og la effektenheten gå sin egen vei i signalkjeden!

På ES brettet er det veldig enkelt! I Editoren har man en egen MIDI fane, som sagt før, dette må gjøres pr. patch!
Vi kan sende inntil 8 MIDI meldinger hver gang man bytter patch, og hver kan inneholde 1 PC, og 2 CC. CC har jeg ikke prøvd men det kan brukes til sette parametere som delaytid, osv....
For å bytte til en patch på GT-100 setter man bare opp MIDI kanalen til GT'en, og PC nummer!

MIDI.PNG.c3b2b7139ce54184a12b32967b4f7321.PNG

Denne sender PC #5 på kanal 2, som her betyr at User Bank 21, patch 1 blr aktiv på GT-100.

Dagens leketøy ser da slik ut:

59622b01312e3_2017-07-0914_51_51.thumb.jpg.128e076b3d585aae2739c1479d27e1fd.jpg

RC-30 looperen bruker jeg for å slippe å måtte spille mens jeg skrur på patchene! Ganske praktisk!

Det kan funke slik som på videoen, vær så snill å ikke ødelegg dagen min med kritikk av spillingen, den er helt uvesentlig her....

 

Endret av askret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag litt om kontroll av ampen! Om ampen har MIDI er dt null problem, MIDI Progran Change kan sendes ut ved bytte av patch, eller om man trykker en valgt switch, på brettet eller en ekstern switch.

Mesa sine rectifier amper kan styres enten med Mesa sitt eget fotbrett (se bildet) eller med jack innganger på baksiden, typisk en for hver kanal, og flere for Solo switchen, FX loop og Reverb av/på. Det er standard TS jack plugger. ES brettet har TRS utganger, 3 stk, så ved hjelp av splitterkabler fra TRS til 2 x TS kan man styre 6 innganger. Jeg bruker 3 stk til kanal 2,3 og 4 på ampen, når ingen av de er aktive blir kanal 1 aktiv. Også bruker jeg en på SOLO kontrollen, den aktiverer jeg med knapp 7 på ES brettet, og den er satt opp som en toggle switch med LED tent når den er på.

Dersom jeg bruker Blackstar ampen min i stedetfor så kan SOLO kontrollen brukes til kanalbytte på Blackstar.

I Reverb og FX Loop kontrollen har jeg satt inn et par jackplugger som er kortsluttet, det gjør at Reverb og FX loop alltid er på. Den siste knappen på Mesa sitt fotbrett er MUTE, og den trenger jeg ikke siden ES brettet har en egen Mute knapp. Dermed kan jeg legge Mesa fotbrettet i skapet og slippe å dra det med meg!

Om noen ønsker bruksanvisning for å sette opp dette så er det bare å spørre! Jeg vil heller bruke denne tråden til å fortelle om hva ES brettet KAN gjøre, ikke spesifikt hvordan det gjøres!

2017-07-21 15.05.52.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, styring av tempo på analoge pedaler!

Lenger oppe har jeg beskrevet hvordan jeg kan sende tap-tempo til tap-tempo inn på Boss DD-7 via min egendefinerte knapp 6, tap-tempo. Det funker forsåvidt greit, men hvis man har en miks av midi enheter og f.eks DD-7 er det ønskelig at de alle er synkronisert. Tap-tempo knappen min oppdaterer også ES-8 sin BPM, som igjen brukes til master midi klokke.

Nå har jeg oppdaget at ES-8 sin master-klokke også kan sendes ut på ekstern Control plugg, som , ja du vet, alkkurat tap-tempo, og det kan også settes sub-divisions.
Noen analoge pedaler trenger bare to pulser for å sette tempo (som DD-7), andre trenger kanskje 3 eller 4 pulser- ES-8 kan settes til TP2 for to pulser, TP3 eller TP4 for 3 eller 4 pulser.
Men, dette kan ikke settes opp i editoren, kun via knapper og display på ES-8.

Først settes det globalt, i Play Options: CTL3 =TP2  (CTL3 er min utgang til Tap-tempo inn på DD-7)TP2.PNG.ed31e61c6a1e3287a7a0bbdd595c65a4.PNG

Deretter settes subdivision for hver patch: Ser veldig likt ut som over, men dette er under et annet menyvalg.... Kan av og til være forvirrende å finne rette valget i menyen...

Subdivision.PNG.3d879b3db8927b0eeebf2c490ca517e9.PNG

Og vips, dermed er både min DD-7 og min midistyrte GT-100 i synk!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... kjapt... siden det ble ymtet frampå at jeg kanskje skulle bidra nå med en ES-5 på vei...
Grunnen til ES-5 i stedet for ES-8 er jo selvsagt for å holde størrelsen ned... men det er alltids en liten loop for lite.

Noe jeg ikke ser for meg blir aktuelt dog er delay noen andre plasser enn sist... så derfor er jeg ute etter en delay pedal som ES-5 kan slå av/på.

Jeg har da siktet meg ut Free the Tone Flight Time Delay... men de siste utskeielsene gjør at jeg kanskje bør vente litt med den. Den kan jeg jo slå av/på/endre parametre via midi, så den er helt innafor. 

Jeg har da en Strymon Brigadier som er... pr dags dato... den beste delay pedalen jeg har vært borti. IMHO.
Den kan jeg jo sette en form for lead-tone på som favoritt og en mer eller mindre "bypass" setting by default. 

Spørsmålet: Kan Boss ES-5 fungere som favorite switch til Strymon pedalene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blix skrev:

Ser ut til at svaret er nei når det gjelder styring av favorite-switch:

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/boss-es-8-and-strymon-favorite-switch.1639879/

Var litt tvetydig den... var den ikke? Trådstarter fikk den til å fungere, mens de andre opplever at det tar litt tid å slå på???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Griffin skrev:

Var litt tvetydig den... var den ikke? Trådstarter fikk den til å fungere, mens de andre opplever at det tar litt tid å slå på???

Jepp, men ser jo ut til at flertallet der ikke fikk det til å fungere. Så jeg ville ikke basert meg på at det fungerer ihvertfall. Er jo veldig pussig at det skulle virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.