Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss ES-5 / ES-8 tråden


askret

Anbefalte innlegg

I en av postene mine lenger opp beskriver jeg hvordan jeg har gjort om Nummer 6 knappen til tap-tempo. Ulempen med å bruke den slik er at patch nummer 6 i alle bankene ikke kan velges via den knappen! Den normale funksjonen til knappen må settes OFF...

I dag oppdaget jeg at CNum kan brukes som source i stedetfor å definere en bestemt knapp. CNum står for Current Number switch. Da blir det å bytte ut SRC Num6 med SRC CNum i den assignen jeg har brukt tidligere. Også huske å sette Nummer 6 tilbake til å være switch nummer 6.. Da kan jeg tråkke tempoet på den til enhver tid aktive nummer knappen. Og dette må gjøres i hver patch.

Når jeg gjør dette har jeg reservert switchene 7 og 8 til spesiell bruk, og kan velge 6 patcher med knappene 1-6 i hver bank.. Knapp 7 er satt til å aktivere SOLO funksjonen på MESA'en, eller kanalbytte på Blackstar. Nummer 8 har jeg bare reservert.... Da har jeg fremdeles 600 patcher tilgjengelig, og det bør vel holde...

I min master patch som jeg kopierer når jeg skal lage en ny ligger nå dette inne:

·         Current patch knapp CNum = Assignet til BPM Tap
Ctl 3 er TapTempo ut (til Boss DD-7)
Num7 = SOLO til Mesa, Channel select Blackstar på CTL 1 
MIDI: GT-100 settes på patch U20-3 BYPASSED
Loops 1,6,7 og 8 er aktive
Input 1 og OUT 1&2 er aktive


 
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er vi i gang... litt styr med å oppdatere Mobius og slik, men nå er alt online. Fiffig. Litt arbeid med å faktisk kople opp gjenstår ?

Skulle dog ønske at jeg kunne kopla MIDI/USB kabelen fra Boss ES5 Midi inn og Mobius Midi ut  til PC og på den måten ha tilgang til alle enhetene, men neida... en av gangen ?

IMG_1496.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2017 den 17.58, Blix skrev:

Jepp, men ser jo ut til at flertallet der ikke fikk det til å fungere. Så jeg ville ikke basert meg på at det fungerer ihvertfall. Er jo veldig pussig at det skulle virke.

Jobbet en del med dette i går... og som det ble sagt, dette fikk jeg ikke til sånn umiddelbart. Derimot så gjorde jeg ett lite eksperiment med Brigadieren. Jeg koplet til en TRS (den som fulgte med fav. switchen fra Strymon og begynte å kortslutte mellom ring, sleeve og tip.

Boss ES-5 jobber med utgangspunkt at Sleeve er jord (felles) og at denne blir kortsluttet med ring eller tip i latching eller momentary modus (alt etter om det er CTL1 eller 2).

Strymon derimot har Tip som felles som kortslutter mot ring (fav. setting) eller sleeve (current setting). (Mulig det var motsatt)

Potensiell løsning 1: Lodd en TRS kabel der sleeve går til tip og motsatt.

Spørsmål: Fav. switchen til Strymon har ett lite LED lys for å vise om av eller på. Sender Brigadier (og de andre lignende) en liten strømfattig 9VDC til fav.switchen og kan dette evt. skade ES-5'n?

Potensiell løsning 2: I stedet for å bruke ES-5 som fav. switch, bruk den som Expression pedal mot Mix-funksjonen. Dette har jeg dog ikke utforsket noe på...

Potensiell løsning 3: Fokk it. Slik jeg tenkte bruke pedalen så kan jeg slå effekten av/på manuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2017 den 17.53, askret skrev:

I dag oppdaget jeg at CNum kan brukes som source i stedetfor å definere en bestemt knapp. CNum står for Current Number switch. Da blir det å bytte ut SRC Num6 med SRC CNum i den assignen jeg har brukt tidligere. 
 

Dette var gull... takker ???

Skulle ønske editor manualen til Bosd på ES-5 var litt mer... Hmm... omfattende.

det er flere slik forkortelser det hadde vært kjekt å vite hva betyr ☝?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Finner ny bruk av denne boksen etterhvert som jeg bruker den...

Jeg har funnet ut at jeg aldri trenger mer enn 6 patcher i samme bank, så jeg har gjort om permanent på knappene 7 og 8.
8 er kanal 3 av/på på Mesaen, det er kanalen jeg bruker mest....
7 er Solo Boost på Mesaen, eller Ch. select på Blackstar.

Også har jeg jo tap-tempo på den til enhver tid gjeldende patch-knappen.

Og det er fremdeles veldig tungvint når jeg finner på noe nytt som må gjelde alle patcher... Må inn og endre på hver eneste patch.....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, stromstans skrev:

Jeg elsker hvordan Flight Time'n er som snytt ut av Back to the Future. 1f606.png

Hehe... jepp. Det er en bonus. Det og at den er veldig enkel i operasjon. Prismessig svært lik Strymon Timeline men den knota jeg for mye med og ble aldri fornøyd. Men Timeline har selvsagt MANGE flere muligheter...

Burde kanskje skaffa meg den Flux Capacitor Delay'n også bare for å være litt gjennomført? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... sitter å setter opp patcher o.l. nå... og finner ut at ES-5 har kun 5 banks som en kan switche mellom. Jeg tenkte å sette opp to banks som standard (passer de fleste låter med relativt clean og mer futt og fart) og ellers egne banks til de låtene som krever litt ekstra... MEN DET KAN JEG VISST DRITE I ser det ut som... ?

OOOOG, idet jeg hadde rantet fra meg så kommer jeg på at FS-7 kan brukes til å hoppe mellom GROUPS også... Ikke helt etter planen og litt mindre smooth for slik jeg tenkte å bruke denne... men går vel greit...

Endret av Griffin
Modere utblåsningen litt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss ES-8 and ES-5 Owners group på Facebook kan anbefales! Tror vi er et par stykker herfra med der også!

Oppdaget der at ES nå har en autosave av BPM, dvs om du tapper BPM vil det lagres og også følge med videre til neste patch. Det er heldigvis ikke på som default! Vil ikke at alle patcher for alle sanger skal ende opp med samme tempo.....  Edit, Play mode, Tempo Hold = On er settingen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Brettet låt ganske fett... men det som virket som en god ide når jeg satte opp systemet hjemme ble litt unaturlig å navigere rundt på øving...
Skal for øvrig prøve å komprimere dette så det tar noe mindre plass...

En ting (bl.a.) jeg savner med ES-5 er muligheten for stereo ut... men tenkte dette kanskje kunne la seg løse med Tuner ut. Da kan jeg jo mute begge amper når jeg stemmer gitaren og slå på den sekundære ampen når ved å slå av tuner... noe jeg misser i den forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.