Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss ES-5 / ES-8 tråden


askret

Anbefalte innlegg

Om signalet er vel så bra så blir det jo i aller høyeste grad stereo... eneste er vel at jeg får jo ikke kjørt noen effekter på den utgangen. Blir ett relativt tørt signal. Kan ende kanal på sekundærampen får jeg vel gjort. Dersom jeg vil kjøre to amper med de samme effektene så kan jeg bare sette inne Lehle P-Split...

Mobius'n vil jeg uansett ha muligheten til å sette forskjellige plasser i effektkjeden så den må i en loop...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
22 timer siden, Griffin skrev:

Går det å bruke Strymon Fav. switch i stedet for Boss FS-7 mon tro? Altså å legge inn som enten å manøvrere gruppe opp eller ned?

Nei... det går ikke. Den blar grupper ja... kontinuerlig og fort uansett om satt i Tap eller Fav. modus ?

Oh well... får vel bare kople tuner inn før ES'n og kjøre Group up/Down på de to knappene på toppen i stedet... og no.5 til å velge bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, askret skrev:

Griffin, du virker som en veldig avansert bruker! Tror du må investere i en ES-8.....

Tanken har vært der... men jeg satser på å være så kreativ som mulig samt at jeg nok må akseptere de begrensninger som medfølger. Jeg prøver å få til ett superfleksibelt brett med tre vidt forskjellige OD, en grei Fuzz, det som kan krype å gå av modulasjon, delay og reverb... og nå kan det se ut som jeg kanskje kan få alt dette på ett PedalTrain 2 brett. ES-8 vil nok gjøre brettet større enn jeg orker drasse med meg :) 

Liten ekstranotis: Brigadieren er en dummy. Tenker skaffe en Free the Tone Reverb med midistyring som passer akkurat. Plassen over er satt av til en Nano POG når jeg får fatt på en. Mulig jeg bytter ut Fuzz'n også ☝?

 

IMG_2263.PNG

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt treg denne tråden, så jeg får bidra med en liten update...

Alt (nesten) koplet opp og til og med lagt til rette forså bare smette på en MIDI kontrollerbar reverb pedal ovenfor Wah’n. Evidence solderless plugger og Monorail kabel er brukt med etthederlig unntak.

Mangler bare vinklet MIDI kabel x2, en TRS kabel mellom FS-7 og ES-5 samt nevnte Reverb pedal.

Har testet og brettet er støyfritt og får fint kontakt med Mac’en for programmering av ES-5 og Mobius. Skulle ønske de kunne fikset editor til Flight Time Delay’n også... og Kemper’n (en digresjon der)

EB91D5DE-8F1D-438D-A355-53FA8169D5E1.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ganske dau denne tråden... så en liten reminder om at den eksisterer... har fått testa brettet på øving og det er mycket støysvakt og låter mycket fortreffelig... Free The Tone MS-2V pedalen må muligens vike for en kompressor av type kvalitet, men noe usikkert ennå.  

3601D469-5C74-40CA-B93C-6A65FB00C4C8.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Et lite tips til dere som har MIDI pedaler og PC/Mac editor til ES-X:
Jeg har en 7 porters MIDI thru boks, dvs 1 in og 7 ut. MIDI Out fra ES til in på thru boksen, og fra den til MIDI In på de MIDI styrte pedalene, og til MIDI In på interfacet til pc. MIDI Out fra pc går til MIDI In på ES boksen.

På den måten kan man bruke editoren og ha alt tilkoblet for realtime sjekk. Uten MIDI thru må man drive og koble til og fra..
Bortsett fra at ES editoren ikke er helt realtime, man må trykke Write for at endringene skal tre i kraft...
 

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sånn boks og tre pedaler i midisignalkjeden... fungerer finfint. Men når jeg prøver å kople inn Helix’n så blir det krøll av en eller annen grunn...

Uansett brettet er ferdig i dag så nå er det bare å brette opp ærma og planlegge en forbedret utgave ?

 

03B6075B-954F-4E46-98F6-A4E039C4CC93.jpeg

050D756A-1BAE-4E59-A3DA-6515CB39BD56.jpeg

6B3EF023-4F21-4897-A05B-8039A47C8606.jpeg

06EF66FF-DC6C-4D3E-AF9E-488A30E23AC4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Long time, no see... 

Bandet jeg spiller i gir ut skive i slutten av september og starter i neste uke med å sette live-settene. Det er en del «ukonvensjonell» effekt-routing på gitarsiden, som eksempelvis å bytte mellom å ha reverb før og etter overdrive/fuzz, også innenfor samme låt. Jeg tracket alt av el-gitarer med Axe-FX og målet er å gjenskape det mye av det samme soundet live, men uten å bruke Axe-FX (jeg har ikke og tror ikke jeg orker å gå til anskaffelse av en god nok og flat nok monitor/wedge, og i tillegg så måtte jeg ha ordnet meg en god nok fotkontroller som Fractal sin MFC-101). Er en av disse Boss loop/routerne veien å gå? Med dedikert software ser det jo ut til å være relativt greit å programmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal se på ES8 da i tilfelle... vanskelig å forklare, men om du skal ha en Patch pr. låt så er det innmari tungvint å bla opp/ned på ES5 kontra ES8.

Altså, på ES5 så har hver bank 5stk. patcher, med 5stk. Preset maks... så etter fem låter må du switche bank, velge Patch og preset. På ES8 så kan du ha en bank med 99 patcher... så da blar du bare opp ned på setlista. Mye enklere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Takk for svar, @Griffin. Jeg er vel egentlig ikke ute etter å skulle sette opp egen låtpatcher, men mulighet til å raskt kunne bytte plass på forskjellige effekter, men mulig det er akkurat der det å sette opp egne patcher kommer inn... 

Det stemmer... ☺️

I tillegg kan du kjøre parallelle effekter og wet/dry, dry/wet og mye annet... med ES8 altså. Jeg har ES5 selv da jeg vil holde det litt enkelt, men savner litt funksjoner ES8 tilbyr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

:)

Hva er den viktigste forskjellen mellom 5 og 8, annet enn 3?

Oi... jeg orker ikke gjøre litt refreshing research, så jeg tar dette blundt fra minnet...

1. Du kan ha 99 patcher (Altså en patch gir deg alle preset langs med knappene). Så du kan bla opp/ned sømløst om du setter opp som setliste
2. Stereo ut
3. Du har bank up/down som gjør at du kan bla opp/ned uten noen ekstern pedal (du kan seff. ofre noen knapper og assigne på ES5 også)
4. Du har to miksere. Miksere er det du bruker om du vil kjøre to loop parallelt. Altså om du har en overdrive i loop 1 og en fuzz i loop 2 så kan du kjøre disse parallelt. 
    Med ES5 så kan jeg gjøre dette en gang, men med ES8 har du to... og du kan bruke en til å tappe signalet hvor som helst og kjøre til den ene utgangen.
5. 800 patcher tilgjengelig på ES8 vs. 200 på ES5 (ok jeg googla den :) )
6. To innganger på ES8 vs. 1 på ES5
7. Mulighet for flere expression inn og kontroll ut
8. Plassering av send/return på ES8 gjør at du har litt mindre fleksibilitet hva type jack plugger du kan benytte enn ES5. Jeg bruker Evidence Audio SIS som vil fungere fint på begge.

På ES5 så savner jeg den ekstra mikseren, stereo ut og at en kan bla sømløst opp/ned 99 patcher... velger likevel ES5 på grunn av størrelsen og øvrig enkelhet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.