Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og tiden framover


CastorFiber

Anbefalte innlegg

At gitarhelter og gitarspilling ikke er det feteste i verden lenger lever jeg igrunn greit med, Gibson og Fenders overlevelse er heller ikke noe jeg bryr meg veldig om. Det er mange fine firmaer som produserer gode gitarer, og mange av dem virker òg mer interessert i å lage gode gitarer enn å heve fete sjekker. Det kan selvfølgelig være god markedsstrategi.

For å ta gitarmusikk-greien, så er det vel lenge siden det var det absolutt kuleste. Guns n' Roses var (eller er hvis du ser på den nåværende turneen) kanskje det siste "gitarsolo i hver låt-bandet" som dominerte på hitlistene? Dagens pop - hva enn det er - domineres stort sett av moderne, amerikansk RnB, en sjanger som ikke "trenger" gitaren i like stor grad. Dette betyr jo likevel ikke at instrumentet gitar forsvinner fra musikk. Det lages bøttevis av musikk hvor gitaren skinner. Country, jazz, progressiv musikk, metall og rock er jo ikke døde sjangre? Om jeg ønsker at gitaren skal ta plass i dagens hitlistemusikk, som jeg egentlig ikke kan fordra, er jo også et essensielt spørsmål. Et annet eksempel med overføringsverdi er klassisk musikk. Mange jeg treffer på både tror og mener at klassisk musikk er dødt, og at de som spiller bare spiller musikk fra "gamledager". Dette er jo i stor grad ikke sant. Mange spiller klassiske instrumenter, og det lages mye musikk som spilles og utgis. Filmmusikk er et godt eksempel på det. Ellers anbefaler jeg alle å sjekke ut Max Richter, en komponist som er moderne samtidig som han holder på mye av det "klassiske" i klassisk musikk. Sjekk gjerne ut Three Worlds: Music From Woolf Works. Så kan det jo også hende at det i morgen fødes et brilliant menneske som om 20 år skal ta verden med storm med gitaren sin, eller at denne personen lever nå og venter på sjansen sin.

Jeg tror gitaren skal klare seg fint. Hvis jeg ikke tar helt feil er det fortsatt mange som går på kulturskoler? På ungdomsskolen jeg jobber er det også noen elever på hvert trinn som spiller gitar, minst like mange som da jeg gikk på US. At det ikke er gitarsoloer på Spotify-topp100 går helt fint for meg altså... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El gitar uten distortion burde være forbudt . De guttungene der må lide av overfemininisering !

 

Country er big i USA - så der overlever gitarene heldigvis .

Ellers var det visst Taylor Swift som var årsaken til at Fender/Gibson solgte akustiske gitarer til jenter....

Pantera var vel siste store gitarhelt bandet med Dimebag . Har det vært noen like store nye siden de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artikkelen starter med har egentlig mindre med antall folk som spiller gitar, og mer med økonomi og at produsentene har spydd ut gitarer i høyere fart enn forbrukerne har hatt råd eller lyst til og slå til på, spesielt når bruktmarkedet er såpass stort og fordelaktig (for kjøperne sin del). Tatt med i betraktning hvor mye større jordas befolkning er i dag enn på 60-tallet tror jeg ikke det er færre i dag som spiller gitar; kanskje i prosent, men ikke i rene tall. 

Poeng nr 2, at gitaren forsvinner mer og mer fra dagens musikk, er derimot et større og mer realistisk problem. For å nevne tre eksempel: Paramore, All Time Low og Bring Me the Horizon er alle band som startet med rock eller metal som på samtlige siste-utgivelser har gått bort fra det. Sistnevnte har litt gitar-elementer med, men det skulle nesten bare mangle med tanke på at de startet som et death metal-band med få eller ingen pop-elementer. Evanescence har også annonsert at de kommer til å gå bort fra gitarene til fordel for elektroniske instrumenter, litt usikker på om de har gitt ut noe elektronisk enda.

Hvorfor gjør de det? Fordi de har lyst og fornye seg som artister, og gå i en annen artistisk retning? Selvfølgelig kan det hende at det er tilfeldig at alle gjør det mer eller mindre samtidig, men mest sannsynlig ikke. Spørsmålet er jo om dette kommer til å skape en ny trend som enda flere gitarbaserte band kommer til og gå etter, eller om de bare motvillig gir etter en trend som har eksistert en god stund nå for at musikk med gitar i ikke skaffer mat på bordet. 

Kommer gitaren til og dø ut? Er bass, saksofon, trompet eller orgel verdens "hippeste" instrumenter? Vet dere om noen «trumpet heros»? Mest sannsynlig ikke, men kommer de til og dø ut for det? Vil driste meg til å svare, nei. Det er jo utelukkende på grunn av gitarens (tidligere) popularitet og store plass i musikkhistorien at dette i det hele tatt er et tema. 

Moralen i historien: ta sangtimer, vokal kommer aldri til og forsvinne fra populærmusikken ;)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
On 7/3/2017 at 10:40 AM, Sugardaddy65 said:

Nå bør alle her inne se sitt ansvar og øke gitarsamlingen betraktelig  , da dagens ungdom "spiller Iphone" i stedet .

Dermed kan vi hjelpe å holde liv i gitar produsentene . Kjøper du rette gitarene til fin pris så får du mer "rente" på de , enn i høyrentekonto nå om dagen .

Gibson er jo high tech nå med disse ( forbanna) printkorta i gitarene ......

Ellers så er det korrekt at de fleste unge gitarister nå er altfor snille . En ung kar jeg solgte til brukte nærmest ikke distortion/OD ( en Fender Strat ) , da han spilte ambient....tror han sa det . WTF !!!

 

Tja om det faktisk stemmer at gitarens popularitet er fallende blant unge mennesker og rock generelt ikke favner andre enn oss gamliser så vil det jo raskt bli et svært begrenset marked for gitar, både brukt og nytt. Og om andre rocke-gamliser i mellomtiden er avgått ved døden hvem skal kjøpe din gitarsamling slik at du får råd til en real begravelse? 

For å være helt seriøs, har aldri vært særlig fan av at ting hypes og det gjør meg ingenting om prisene på bruktgitarer faller kraftig. Da havner gitarene i hendene til noen som vil spille på dem fremfor å at gitarene bor hos noen som aldri spiller på de og som sparer i gitar til eldrebolig i spania, cerveza og sin daglige putana. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.