Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og tiden framover


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Synes The Euphor har et godt poeng. Hvorfor finnes det ikke gitarer med elektronikk som er nyere enn det man "fant opp" på sekstitallet?

Andre musikere har da tatt i bruk nyvinninger når det har gitt nye muligheter og bedre lyd. Batteri i gitar er bannlyst, og det forundrer meg.

Da tenker jeg på "nyttig" elektronikk, og ikke selvstemmende gitarer, for eksempel. Diverse forsøk har blitt gjort, men det har aldri slått igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den før.
På den annen side, instrumenter har kommet og gått gjennom musikkhistorien. Noen instrumenter har klart seg i lange perioder, selv om de i utgangspunktet er vanskelige å lære seg, og samtidig i utgangspunktet mekanisk enkle. Eksempler er for eksempel fiolin, og diverse strengeinstrumenter med alt fra tre til rundt åtte strenger. Tenker da på instrumenter fra "balalaikagruppen" til mandolin, instrumenter som finnes i utallige variasjoner i mange land og musikktradisjoner. 

Hva som skjer med gitar som instrument er vanskelig å forutse, men at seks- strengs instrumenter, stemt som en gitar (altså i C), med bånd som instrumenttype forsvinner, det tviler jeg på. Det at Gibson og Fender klarer å dominere i mange år til, er jeg mindre sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg har sett den før.
På den annen side, instrumenter har kommet og gått gjennom musikkhistorien. Noen instrumenter har klart seg i lange perioder, selv om de i utgangspunktet er vanskelige å lære seg, og samtidig i utgangspunktet mekanisk enkle. Eksempler er for eksempel fiolin, og diverse strengeinstrumenter med alt fra tre til rundt åtte strenger. Tenker da på instrumenter fra "balalaikagruppen" til mandolin, instrumenter som finnes i utallige variasjoner i mange land og musikktradisjoner. 

Hva som skjer med gitar som instrument er vanskelig å forutse, men at seks- strengs instrumenter, stemt som en gitar (altså i C), med bånd som instrumenttype forsvinner, det tviler jeg på. Det at Gibson og Fender klarer å dominere i mange år til, er jeg mindre sikker på.

Det gjør de kanskje ikke, men vi har også sett før at å prøve å implementere 'moderne' teknologi i gitarer foreløpig ikke har slått helt an. Vi er nok i en dødperiode sånn sett, men har vanskelig for å se for meg at 'rock 'n' roll dør ut med det første. Svaret på det, får vi kanskje om 30-40 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Bare vent. Det kommer en revival igjen. Før eller siden blir folk lei av udynamisk digital støy, og ønsker å høre autentisk dynamikk framført av andre enn en robot. ;)

Venter spent på at trekkspell blir poppis igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå bør alle her inne se sitt ansvar og øke gitarsamlingen betraktelig  , da dagens ungdom "spiller Iphone" i stedet .

Dermed kan vi hjelpe å holde liv i gitar produsentene . Kjøper du rette gitarene til fin pris så får du mer "rente" på de , enn i høyrentekonto nå om dagen .

Gibson er jo high tech nå med disse ( forbanna) printkorta i gitarene ......

Ellers så er det korrekt at de fleste unge gitarister nå er altfor snille . En ung kar jeg solgte til brukte nærmest ikke distortion/OD ( en Fender Strat ) , da han spilte ambient....tror han sa det . WTF !!!

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.7.2017 at 10.40, Sugardaddy65 skrev:

Ellers så er det korrekt at de fleste unge gitarister nå er altfor snille . En ung kar jeg solgte til brukte nærmest ikke distortion/OD ( en Fender Strat ) , da han spilte ambient....tror han sa det . WTF !!!

ja ungdommen nå til dags! Spiller gitar uten fuzzpedal!?? Nå er det på tide at foreldrene tar ansvar.... ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.