Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og tiden framover


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på dette ganske lenge. Ikke overraskende har andre hatt de samme tankene.

Om noen år er det bare gamle gubber som holder på med gitarspilling. Les, og men gjerne noe. Engelsk.
https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/lifestyle/the-slow-secret-death-of-the-electric-guitar/?utm_term=.39f359b84565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant egentlig. Det som nevnes, at man ikke trenger å investere noe tid i musikk lenger for folk flest, samt tilgjengeligheten og mulighetene alle nå har, tror jeg er en stor del av dette sammensatte "problemet". 

Gitarhelter er ikke "in", og man kan så enkelt som bare det spille inn skive på gutterommet og gi den ut på eget selskap/nett osv. Det at drømmen man tidligere vokste opp med da man begynte å spille, iallefall meg, og mange med meg, om platekontrakt, stadionkonserter, rocknroll-livet og det som følger med... det har man ikke lenger det samme behovet for, da man kan fikse det meste selv. Selvfølgelig så blir man ikke rockestjerne av det, men det er mindre viktig for mange i dag.

Når rockestjernene dør, forsvinner også mange musikere på veien, naturlig nok. 

Hva er det siste rockebandet som ble enorme? Foo Fighters? Selv de er jo over 20 år gamle, hvis man ekskluderer at DG var i Nirvana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på topplistene på Spotify her forleden, og jeg fant faktisk ikke ETT gitarriff!!?? Ser ut som at å være "guitar hero" er for gamle gubber? Skal samtidig si at elektrisk gitar allerede ble erklært død på 60-tallet også, helt til Hendrix dukka opp da, og på nytt erklært død på slutten av 70-tallet helt til NWOBHM bølgen kom. Får krysse fingrene for at det kommer en ny EVH jypling på 19 år som spiller fletta av oss gubbene og tilfører litt friskt blod snart :) 

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarister flest er konservative. Både på gitar- og musikkfronten. Hadde det vært opp til gitarister flest hadde man sluttet umiddelbart med alskens musikalske nyvinninger, både blant instrumenter og klingende musikk, en gang utpå 80-tallet. Helst før man oppdaget at det man fikk til med analogt utstyr også kunne gjøres digitalt. 

Kjipinger, ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar var et moderne instrument, det har stagnert og blitt forbigått av håndholdt underholdning. Søk på moderne gitar/modern guitar, så får du treff på vintage! Det grenser mot det ufattelige at gitarister ikke evner å omfavne klare fordeler som ligger i utvikling.

Noen eksempler.
Trådløst. Det finnes løsninger for trådløst med ekstremt små sendere innebygd i gitaren, disse kan utstyres med batteri og sensorer som gjør at de skrur seg av dersom signal eller bevegelse uteblir i forutbestemt tid. Disse batteriene kan kanskje best sammenlignes med en powerbank som noen bruker til å lade opp mobilen. Noen er fastkjørte på at batteri i gitar, det må være 9v. Mye har skjedd på batterifronten.

Autotune. Antares hadde et godt forslag til hvordan autotune på en gitar kan fungere. Ulike presets kan hentes opp ved å spille på en streng og trykke på en knapp. Kunne du høre forskjell for 10 år siden? Trolig. Prosessorkraft mangedobles hurtigere enn ideer forkastes.

Dette er en moderne gitar etter dagens standard: https://youtu.be/ePcLhRZ-PAg?t=327
Lenke direkte til forklaring, spillingen skjer før foredraget. Hør gjerne på hva han har å si, det kan være interessant for flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiva til London Grammar er flott. Fantastisk stemme på vokalisten. 

For øvrig ganske skivebom å tro at en kan vurdere gitarens rolle i populærmusikkfeltet bare ved å se på topplista på Spotify. Som om populærmusikkfeltet begrenses til 'Spotify Top 100'... Blir litt det samme som å si at Cd-en 'Greatest Hits of Jazz Music' (som man ofte finner, feilplassert, bak 'Gluntans Beste' og Vassendgutane, på en bensinstasjon nær deg) er representativ for jazzfeltet....

Jeg har ikke lest artikkelen det linkes til over, og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller. Kanskje. Allikevel mener jeg noe om det. Da driter jeg i og det jeg skriver kanskje er litt utenfor kontekst.

Skal spise reker fra Sørlandet nå. Og drikke hvitvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første artikkelen jeg har lest hvor forfatteren er meget pessimistisk i forhold til gitarens fremtid. Jeg er usikker på hvilket ståsted vedkommende har og om kildene som benyttes holder vann og/eller er relevante. Jeg velger derfor, i alle fall inntil videre, å se bort fra forfatterens konklusjoner og heller tro at gitaren og de som spiller pent på den, snart vil få en overraskende (i alle fall for artikkelforfatteren) opptur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et enkelt regnestykket som tilsier at gitaren som den er i dag ikke vil kunne overleve.

Hvem kjøper Gibson i dag? I stor grad de som vokste opp med idoler som spilte på Gibson.
Hvem kjøper Fender i dag? Samme relasjon som over.
Når vi nå i større grad har ungdom som vokser opp uten idoler som spiller gitar, så vil antall personer med relasjon til merker gå ned, naturligvis går salget samme vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.