Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eko rehab prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei. Siden jeg nettopp ble sykmeldt fikk jeg litt tid til overs til å gå i gang med et oppussingsprosjekt av en gammel gitar som jeg kjøpte rundt 1980.

Siden jeg ikke er gitarreparatør trenger jeg helt sikkert råd og tips fra dere underveis.

Gitaren er en Eko Barracuda 290, sannsynlig laget mellom 1963-65. Gitaren hadde levd et hardt liv før den kom i mitt eie, bla. har halsen vært demontert og blitt limt på plass pluss noen synlige småskader. Tilstanden i dag er vel nærmest mer ett kasseringsobjekt enn restaureringsprosjekt, så jeg tenker jeg ikke har så mye å tape på å forsøke å gjøre den spillbar igjen..

594bf50f21a20_Eko290.thumb.jpg.f205fcf01a8b392e474571e714155fdd.jpg

Blokka som halsen er festet i har løsnet fra toppen slik at action var over 2 cm på tolvte bånd slik at den ikke holder stemming eller kan spilles på. Det er også noen andre skader på gitaren som kan fikses med litt liming, innfelling av trebiter, samt flere lakksprekker.

Etter å ha sett noen youtube videoer gikk jeg i gang med å demontere halsen. Siden den var limt og jeg var usikker på hvordan den var utformet rundt blokka så jeg ble nødt til å demontere bunnplaten. Det gikk ganske greit med strykjern og en liten sparkelspade, bindingen løsnet og limet til bunnplaten ble mygjort slik at jeg fikk sparkelspaden i melllom.

594bf669d2709_Ekoinnv.thumb.jpg.4ca33d97ba5d85d79d67e27c6908951f.jpg

Som dere ser av bildene er endeblokka sprukket, så den må limes. Bunnplaten består av noe som ser ut som en trelags finerplate. Toppen skal være i gran og har ingen gjennomgående sprekker.

Jeg forsøkte med damp for å løsne limet rundt halsen, noe som ikke gikk. Etter flere forsøk ga jeg opp og hentet feinmaskinen, maskerte og saget vekk limet. Dermed løsnet halsen omsider. Tidligere eier eller gitar reparatør hadde lagt to 10 øringer på halsblokka da han limte halsen fast, sikkert for å tilte halsen slik han fikk bedre action. Etter feinsagingen er det litt for mye klaring til at halsen blir sittende kompakt igjen, så ett eller annet må jeg bygge ut et par millimeter med.

594bf6c3b8b25_Ekohals.thumb.jpg.7bf95379ec5cfdd5cf35646563fd5f4d.jpg

594bf7cab8ea0_Ekodemonthals.thumb.jpg.c184c8d140595482d5ad0a1c097b973b.jpg

Nå vil jeg høre deres mening på en del ting. Jeg er litt usikker på om jeg skal forsøke å sette gitaren i tilnærmet orginal stand eller forandre farge og pickups, noen synspunkter? Helt orginal blir den ikke likevel siden noen deler må utskiftes helt.

  • Eletronikken og pickups – bør jeg skifte noe eller alt ut? Det står en fireveis bryter på i dag, den har jeg lyst å beholde. Den må muligens skiftes siden trinnene sannsynligvis ikke fungere. Eller så virket pickupene på begynnelsen av 80-tallet, om de gjør det i dag vet jeg ikke.

  • Noe anbefalt lim til å lime treverk med? Halsen bør limes på nytt, går det å bygge noe med epoxy for å få halsen til å sitte teitere inn til treverket? Hvilke lim til ny binding?

  • Det er flere lakksprekker på gran toppen, går det an å gjøre dem usynlige med et eller annet produkt? På bunnplaten blir jeg å fjerne lakken siden den er sprukket i stykker, pusse ned og lakkere på nytt. Da får jeg sannsynlig også bedre finish mot den nye bindingen. Noen innspill her?

Det kommer sikkert flere spørsmål underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende.
Litt sent i dag, men du bør ta en kikk på DIY- forumet, og særlig på tråden om lakkering og denslags, den Greener startet.
Når det gjelder lim, er det en del "snobberi" ute og går, men på den annen side er jo limtypene som gitarfiksere i USA har brukt velprøvde. I utgangspunktet bør vanlig Cascol snekkerlim fungere greit. Ligg unna "vinterlim"- og andre varianter. Snekkerlim er fint. Jeg hadde ikke "bygget" med epoxy, men heller valgt å enten fjerne tre, eller legge i hardt og tørt trevirke før jeg gikk videre. 
Det virker som om du vet hva du driver med, og dette er jo et artig prosjekt. Siden verdien er omtrent kroner null, tror jeg at jeg hadde valgt å beholde så mange originaldeler som mulig, slik at denne gamle gitaren blir omtrent slik som den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg kommet så vidt i gang med å lime sprukket treverk sammen. Etter mange år med press fra strengene med løsnet topp fra nakkeblokka, er toppen blitt noe buet der den skal ligge an mot nakkeblokka. Så jeg har fuktet ned treverket i området der og har press på for å rette det ut. Siden konstruksjonen virker lite solid i feste nakkeblokk/ topp er det helt avgjørende at man får full limkontakt der.

Jeg leste gjennom Greeners lakktråd og har gjort noen forsøk på å gjøre lakksprekkene mindre synlige med forskjellige produkter og løsninger. Det virker som om lakken er for hard for å få til et vellykket resultat, så jeg får vurdere å pusse vekk lakken på hele kroppen. Hvor mye jobb jeg skal legge i det blir avhengig om limingen blir vellykket.

Ellers har jeg bestilt en del elektronikk og ny 4 veis bryter. Siden bunnplaten er demontert forenkler det hele operasjonen i tilfelle jeg måtte skifte det ut senere likevel. Blir å beholde eksisterende pickuper, som visstnok er en eller annen form for single coils med 18 magneter hver. Så jeg satser på at gitaren forblir tilnærmet som den var.

594f90d8dc32a_Ekoliming.thumb.jpg.15e1ba0348751094314c68a1a8146f22.jpg

 

594f91a1072c1_Eko290a.thumb.jpg.ca18b9616fac4e22749d1d58e7b59516.jpg

Eko 290 b.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble mye liming av løse og løsnet treverk. Blokka som halsen er skrudd fast til har vært høvlet flere millimeter for å justere action. Så der måtte jeg tilpasse og lime på et trestykke. Måtte også lime inn nytt treverk rundt jackplugg, samt lime fast bindingen et par steder. Jeg har rubbet ned lakken med sandpapir slik at lakksprekkene ikke kjennes lengre, de verste lakksprekkene på bunnlokket har jeg limt og sparklet litt med en tokomponent trefiller.

59608d64aa450_Ekohalsblokkliming.thumb.jpg.66a12c0657b01e1e84ea54bfdc9824d2.jpg

59608dabd2238_Ekodivliming.thumb.jpg.d08e166c5e255eec6d8c0dc6dca27e22.jpg

Jeg har ennå igjen å lime inn litt treverk rundt halsfestet slik at halsen blir sittende kompakt.

Elektronikken som jeg har demontert skal jeg teste for å se om den fungerer, noen loddinger var løsnet og må fikses. Fireveis bryteren ser ut til å fungere, bryteren var løs og derfor trodde jeg den var defekt. Hvis elektronikken fungerer blir jeg å bruke den på nytt. Bla. grunnet da jeg studerte eksisterende fireveis bryter, oppdaget jeg at det var loddet på 6 forskjellige capacitorer på kryss og tvers. Og jeg må bare innrømme at elektronikk er min svake side. Siden det er en fireveis bryter og 2 single coils med 2 volum/ 2 tone, er det også vanskelig å finne koblingsskjemaer på nett på et tilsvarende oppsett.

59608dd762b4a_Ekoswitch.thumb.jpg.f2012ff2c328c1d74d478e611bbaed8e.jpg

Så hvis elektronikk fungerer, er planen å montere denne, lime bunnplate og ny binding. Lakkere kroppen og montere pickupene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg limt tynt treverk rundt halsfestet slik at halsen sitter kompakt. Hvis jeg har flaks trenger jeg kanskje ikke lime halsen på plass.

5962885084932_Ekoliminghals1.thumb.jpg.2068200d1eb4b97ca4ebfe2d193ca1da.jpg5962886be3e67_Ekoliminghals2.thumb.jpg.7b1b952a8264b17eb6793161d925e103.jpg

Men så var det elektronikken, der sliter jeg litt akkurat nå. Det blir bare sterk summing når jeg slår på forsterkeren og ingen reaksjon når jeg kakker på pickupene med en skrutrekker. Mener jeg har grei jording. Kan feilkobling av en pickup forårsake total kollaps? Eller er det andre årsaker ? Håper noen kan gi meg litt råd her.

59628a5602255_Ekoelektronikk.thumb.jpg.df525c011bf47dcf16e48ba9ab2f2edb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jordingsproblemer som var årsaken. Eksisterende jording går gjennom endeblokka og skal ligge mot bridgesystemet. Når jeg flyttet jordingen med en litt tykkere ledning og loddet den fast i switch bryteren istedet forsvant støyen og pickupene ser ut til å virke. Litt mere støy på ene pickupen, mulig det kan være for mye loddetinn på jordingen som er festet der? Eller for dårlig kontakt i de to småledningene?

59637ffc09dc3_Ekopickup.thumb.jpg.0747ac5cbe74290fb943fcf373904310.jpg

Jeg er helt grønn på lodding, så jeg fant en del råd i loddetråden til CastorFiber. Ellers er ikke pickupene koblet direkte til volumkontrollene som fremgår av de fleste koblingsskjemaene, på denne gitaren virker det som om de er koblet via switchbryteren før de endrer retning via et par capacitorer før de ender opp med en ledning til volumkontroll og den andre ledningen til tonekontroll. Pussig kobling. Om jeg koser meg med lodding og elektronikken....vel....men det andre har vært morsomt å pusle med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrippleCreek skrev:

. Om jeg koser meg med lodding og elektronikken....vel....men det andre har vært morsomt å pusle med.

Jaja, jeg sikter til den grønne boksen  med fludium på bildet jeg da.? Men kanskje de gamle loddingene  har hatt godt av en omgang loddebolt, de kan bli sprø og dårlige med tiden.  Lykke til videre, det er spennende å følge med på dette! 

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mange som er flinkere enn meg til å lodde, men så lenge du ikke har en kaldlodding, er det egentlig veldig lite som kan bli feil. Skal man lodde på gammel elektronikk, er det kanskje lurt å skaffe seg en loddesuger. Store klyser med gammelt loddetinn som har hatt årtier på seg til å reagere med luft er ikke noe man trakter etter, for å si det slik.

Det er fort gjort å varme opp for mye, særlig når det gjelder potmetere, kondensatorer og denslags. Noen krokodilleklemmer kan være greit å klipse på mellom der du lodder og komponenter som kan være følsomme for varme, rett og slett for at da blir krokodilleklemmen varmet opp, og ikke komponenten.

Da er man godt inne på "nøye" - skalaen, noe jeg tror du er. Dette med "riktig" lodding er vanskelig å beskrive på mikronivå, man bare ser og kjenner når det er riktig mengde tinn, varme og i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å fjerne gammelt loddetinn og lodde en del jord ledninger på nytt når jeg monterer greiene i gitaren. Men så dukket et annet problem opp, volumknottene reagerer ikke på skruing. Sist jeg hadde denne gitaren oppkoblet for nesten 35 år siden virket de. Så på youtube at det gikk an å forsøke å smøre de opp, noen som har prøvd det? Det kan også bli et problem hvis noen av de 9 capacitorene må skiftes, det virker som de er vanskelige å oppdrive siden verdiene på dem ikke er A4. Får satse på de virker ellers så blir visst lyden i gitaren annerledes enn orginalt. Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potentimeterne er 4stk a 100k, hvor av en kondensator merket 47000pf/ 125v/ 14p og den andre merket med 0,033uf/ 400v – disse er koblet på tone potentimeterne.

På switchbryteren er det to kondensatorer a 47000pf/ 14p, 3 stk umerkede a 8mm/ diamer 2,5 mm. 1 stk umerket a 22mm/ diameter 3mm og 1 stk umerket a 13mm/ diameter 3,5mm.

Switch bryteren har 4 trinn. Trinn 1 – av, trinn 2 – pickup1, trinn 3- pickup2 og trinn 4 – begge pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.