Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

støt fra gitar når jeg tar på mac


kaalings

Anbefalte innlegg

heisann, har en litt irriterende greie på gang, får støt fra gitaren hver gang jeg holder på strengene og kommer borti Macbook'en.

litt info: i kjellern har jeg studio med amper, lydkort, mac og diverse, alt av strøm var tidligere koblet til et digert skjøtebrett og alt var bra, ikke no støt og lite støy. så fikk vi satt inn veggkontakter istedet for skjøtebrett grunnet elsikkerhet, jobben var gjort av elektriker. etter det har jeg som sagt fått støt når amp/gitar  og mac er koblet til og jeg kommer borti begge. jeg har ikke testet så mye med å prøve forskjellige veggkontakter eller sånt fordi det ikke frister å leke russisk rulett med støt. vet at elektriker'n la nye kontakter fra en elde, ujorda veggkontakt, vet ikke om det har noe å si, har lite peiling på strøm selv. har ikke kontaktet elektriker fordi jeg vil høre om det fins enklere løsninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått en samsvarsærklæring når han gjorde jobben? Hvis jobben ikke er gjort skikkelig, og du kanskje ikke har fått en slik, er du lurt.

Jord og jordfeil i Norge er noe skikkelig dritt, på grunn av måten jording har blitt utført på her i landet. Det fører til at jordfeil er skikkelig problematisk å rette. Dette er ikke elektrikerens feil, nødvendigvis. I nye anlegg jordes det annerledes, men store deler av landet bruker det gamle systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare jordfeil nødvendigvis. Folk putter utstyr som bør/skal jordes i ujordet stikk, dermed oppstår "flytende jord*"... en situasjon der hvert utstyr får eget jord/chassis-spenning. Normalt kalles det jordpotensiale (potensiale brukes for å beskrive spenningsforskjeller). Så man får situasjon der hvert utstyr får eget jordpotensiale, men det er spenningsforskjeller mellom disse jordpotensialene. Så denne spenningsforskjellen må utlignes ett sted. Det beste er naturligvis at alle stikk har jord og dermed samme potensiale, men man finner mange stikk uten jord. Da må man finne måte å koble sammen jord/chassis mellom utstyr. En av måtene er å koble alle enheter til samme skjøtebrett med jordstikk, der alle stikk er koblet sammen og dermed har samme jord. 

Forøvrig kan jeg fortelle at i gamle øvingslokalet var det revet en vegg, og man hadde stue og kjøkken i samme lokale. Dvs man hadde to strømkretser, stue og kjøkken (jordet). Målte 165V mellom chassis på mikrofon og gitarstrengene. Der var det flytende jord på mikrofon, høytaler, miksebord gikk til ujordet stikk i stuebiten, mens gitaramp var koblet i jordet stikk fra kjøkken. I tillegg var det jordfeil... Kan si man tok primærscreamet første gang man sang i mikk og spilte samtidig. Dette kunne blitt livsfarlig om noe utstyr hadde fått strømfeil, det er flere som har dødd under slike forhold. Heldigvis er jeg elektriker og sikkerhetsingeniør så man berget hele hurven som øvde der :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SteikBacon skrev:

Ikke bare jordfeil nødvendigvis. Folk putter utstyr som bør/skal jordes i ujordet stikk, dermed oppstår "flytende jord*"... en situasjon der hvert utstyr får eget jord/chassis-spenning. Normalt kalles det jordpotensiale (potensiale brukes for å beskrive spenningsforskjeller). Så man får situasjon der hvert utstyr får eget jordpotensiale, men det er spenningsforskjeller mellom disse jordpotensialene. Så denne spenningsforskjellen må utlignes ett sted. Det beste er naturligvis at alle stikk har jord og dermed samme potensiale, men man finner mange stikk uten jord. Da må man finne måte å koble sammen jord/chassis mellom utstyr. En av måtene er å koble alle enheter til samme skjøtebrett med jordstikk, der alle stikk er koblet sammen og dermed har samme jord. 

Forøvrig kan jeg fortelle at i gamle øvingslokalet var det revet en vegg, og man hadde stue og kjøkken i samme lokale. Dvs man hadde to strømkretser, stue og kjøkken (jordet). Målte 165V mellom chassis på mikrofon og gitarstrengene. Der var det flytende jord på mikrofon, høytaler, miksebord gikk til ujordet stikk i stuebiten, mens gitaramp var koblet i jordet stikk fra kjøkken. I tillegg var det jordfeil... Kan si man tok primærscreamet første gang man sang i mikk og spilte samtidig. Dette kunne blitt livsfarlig om noe utstyr hadde fått strømfeil, det er flere som har dødd under slike forhold. Heldigvis er jeg elektriker og sikkerhetsingeniør så man berget hele hurven som øvde der :)

mye god info her, takk :)

da var det vel det som funka før at alt var på samme brett, ja. men det likte ikke elsikkerhetsmannen som var på befaring, måtte fjerne alle brett og få inn veggkontakter.

har nevnt problemet for elektrikerfirma som var her og de tar en tur i neste uke, så da får vi se ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da har elektriker vært innom og sjekka alt som er av kontakter, kontakt på ampen og sikringsskap, ingen jordingsfeil eller annet. kobla opp amp og mac, ikke no støt og ikke no støy, merkelige greier. jeg testa anlegget 2 ganger tidligere med ukers mellomrom og fikk støt begge gangene, så det var ikke bare innbilning heller :P

hvis jeg forsto han riktig, nevnte han noe om at det kunne ha lekket inn strøm et sted eller at naboen kunne ha jordingsfeil (bor i tomannsbolig), husker ikke helt.

eneste jeg kan komme på er at jeg kobla ampen i en annen veggkontakt nå, men det skulle vel ikke ha noe å si siden han ikke fant no muffens i noen av dem. kan jo teste forskjellige kontakter bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med det norske strømnettet er at jordfeil "kommer og går". Jeg har hatt ulende jordfeilvarsler i vår, og nå er problemet mirakuløst borte. Det kommer kanskje av at det er mindre fuktighet i jorden, hva vet jeg. Feilen har i hvert fall fikset seg av seg selv. Bra problemet er borte for deg, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/1/2017 at 1.10, CastorFiber skrev:

Noe av problemet med det norske strømnettet er at jordfeil "kommer og går". Jeg har hatt ulende jordfeilvarsler i vår, og nå er problemet mirakuløst borte. Det kommer kanskje av at det er mindre fuktighet i jorden, hva vet jeg. Feilen har i hvert fall fikset seg av seg selv. Bra problemet er borte for deg, også.

jepp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land (og i nye anlegg) blir jord levert av kraftselskapet. I veldig mange år har kraftselskap i Norge brukt lokalt jord, og 230V til kunden. Mener det er riktig at det nå distribueres 400V, over flere faser, som så sendes ut i huset som 230V. 

Veldig mange land, som for eksempel Sverige innførte denne måten å distribuere strøm på for mange år siden. Den har mange fordeler, blant annet vil ikke en jordfeil hos naboen påvirke din installasjon. Jordforbindelsen vil heller ikke variere, som den kan gjøre med lokal jord, så som for eksempel ved lite/mye nedbør, feil i nærområdet og så videre. Det er også lett som et spett å feilsøke i et moderne anlegg. I "gammeldagse" anlegg med jordspyd kan det være omtrent som å lete etter spøkelser.

Dette er egentlig ikke mitt fagfelt, så jeg tror jeg stopper der for jeg kommer med påstander som ikke stemmer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.