Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste måte å tilte halsen 2,5 - 3 grader ned for GFS Tele "Bigsby"


Anbefalte innlegg

Har dere hørt om Shapeways? Hvis man 3Dtegner en plate på minst 0,7mm i ene enden og 2,5 - 3 grader opp så det blir en trekant som du legger i halslommen og får den 3D printet av Shapeways så har man et utmerket utgangspunkt for å tilte halsen for å bruke GFS sin Tele Bigsby kopi. Dere kan bruke freeware-programmet 123D design til å tegne den, et program som du lærer de som er basic på 2 timer. Da får dere en helt nøyaktig vinkling av halsen. Hvis du freser halslommen like mye dypere som tiltplaten er tykk i den tynneste enden så blir det 100% perfekt. Det kan du printe i hardplast. Hvis du printer den 1 mm tykk i tynneste ende så må du frese halslommen 1mm dypere enn ellers. Dette blir mye bedre enn sandpapir eller kredittkort i enden. Det er beste løsning som finnes.

For å si det enkelt så skal du få printet en blei på 2,5 - 3 grader. 

Du laster opp 3D filen i STLformat til Shapeways og bestiller så kommer den i posten. 

Jeg skal gjøre dette på min neste Breadcaster. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke så mye som 2,5 - 3 grader. Det skarpeste jeg så var 1 grad og det holder ikke. Da trenger du 3 stykker for å få rett vinkling. Det må ordens på andre måter. Jeg har nettopp tegnet en som jeg har lagt ut for salg som er på 2,75 grader vinkling. Den kan bestilles. Bare send en PM. Les hva som står her om løsningene.

"Now listen carefully- In order to use this you MUST adjust your guitar so that you have a positive- 2.5 to 3 degree- neck angle. On some guitars this adjustment is easily done with an allen wrench- but on MOST you must SHIM the neck. We use business cards or sandpaper- some guys like old guitar picks or thin maple veneer- lots of ways to do it."

Sitat GFS. Det står ingenting om StewMac her.

Stewemac koster ca44 dollar med porto for å få 3 stk 1 grader shims mens jeg skal ha 16 € for komplett one-piece pluss at jeg har betalt bare 4€ porto. Under halv pris på min og min er én enhet mens du trenger 3 stk på Stewemac. Ved interesse send en PM.

 

2,75 grader. Sånn vil den se ut:

 

Noname.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Erik. Har du kjøpt derifra? Jeg har kjøpt masse derifra. I dette tilfellet i den plasten jeg valgte for tilten så er etterbehandling unødvendig. Jeg har brukt akkurat denne plasten selv mye. Jeg har handlet masse på Shapeways så dette vet jeg. Husk at den skal ligge MELLOM kropp og hals og skruer i gjennom? Denne kvaliteten plast kan jeg garantere for av erfaring. Jeg har kjøpt deler fra Shapeways til gitar og har ikke hatt det problemet. Deler som jeg designet selv.

Hvis man skal etterbehandle, er ikke dette da en hobby som skal være tidsfordriv? Da ser jeg ikke noe galt i litt mer å jobbe med. Det hører jo med at det skal være mye arbeid. Ser man det sånn så er det ikke et PROBLEM at det skal være etterbehandling.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge. Jeg vet du har kjøpt mye derifra. Se bare på togforum.

Det eneste jeg på pekte var

Profilgraden av overflaten påvirker den totale overflate kvaliteten og bestemmer aspekter som vedheft, dekkevne og etter arbeid.

til sp ditt: ja jag har kjøpt en del derifra.

persjonlig mener jeg alt dette er ett fantastisk verktøy i prosjektterings fasen(det er har jeg har brukt det).

men når man snakker om sluttprodukt - krever det etterbehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Men det skal jo være litt arbeid også, ikke sant? Det er ikke noe gøy hvis man blir ferdig med en gang. Jeg pleier å etterbehandle med aseton på overflaten. Det virker greit for meg. Men denne flensen mellom skal jeg kjøpe selv og gi rapport for jeg skal ha den stolen til GFS på mitt andre prosjekt. Men foreløpig er det venteliste på den.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg pleier å etterbehandle med aseton på overflaten. Det virker greit for meg.

Problemet med aseton er det å ha kontroll på etsning. Spesielt når du snakker om hundredels grader.

6 timer siden, Rottenikken skrev:

 Jeg har nettopp tegnet en som jeg har lagt ut for salg som er på 2,75 grader vinkling. Den kan bestilles. Bare send en PM. Les hva som står her om løsningen

2,75 grader. Sånn vil den se ut:

 

Noname.jpg

Kunne tenke meg og høre hvordan du gjør dette, med kontroll på etsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar den ikke ligge lenge. En halv time under kontroll. I dette tilfellet kommer jeg ikke til å etterbehande i det hele tatt. Den er ikke mer ru enn en treflis og blir ikke synelig siden den skal ligge nede i halslomma. Ser ingen grunn til å etterbehandling da. I alle fall har det som jeg har fått fra Shapeways aldri vært et problem. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.