Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bigsby - a little help!|


Pledrik

Anbefalte innlegg

Jeg har en SG VOS Std som kom med denne saken montert. Er en sucker for Vibrola på SG, så nå er Bigsby'n demontert og Vibrola er under montering. 

Det jeg lurer på er; for meg så ser dette ut som en B7 for LP. Dette klarte jeg på magisk måte å finne ut av ettersom det står "LP" stemplet på den (smart, ikke sant?). Men det står også "EX SHORT" på halestykket, men dette ser rett og slett litt mer heimspikket ut. Vet at de kommer i Short og Long, så dette er vel da en B7 short? Google forteller meg at dette egentlig ikke passer på SG, men her ser det ut som om tidligere eier har snudd den hengslede tappen som skal over remfestet, og frest bort et lite stykke av det som da var "utsiden" av denne for å få den på SGen. Det var også en Vibramate montert. 

Så spørsmålet blir da; er dette en B7 Short, og hva er dette verdt i denne tilstanden inkl Vibramaten? Takker for innspill.DSC05500.jpg.d0cb3173053de5f159eb618620fc5934.jpgDSC05501.jpg.44b3d5dd139497fef03a525e362cc8ab.jpgDSC05502.thumb.jpg.fac44f36ca8ba0d44d8aed10f5fa7738.jpgDSC05503.thumb.jpg.dd1d05d04f26ffaba3b87cf08bf3337f.jpgDSC05504.thumb.jpg.c4fc83e487883782134aefb187f2e672.jpgDSC05505.jpg.13f053187bd0ea00453471ba2ca2438d.jpgDSC05506.jpg.96836dccaf0448ebba1362952bb7046f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengselet som går bak der reimknotten er, er snudd ifht. hvordan den skal være ja. Hvis du snur den, skal den passe både Les Paul og ES-335. Den Vibramate-saken er vel for å kunne montere Bigsbyen uten å borre hull. En ny B7 får du vel for en 16-1700,- og Vibramate for en 500-lapp, så du kan jo prøve med en 1300,- f.eks. med hele kitet.

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Audun skrev:

Hengselet som går bak der reimknotten er, er snudd ifht. hvordan den skal være ja. Hvis du snur den, skal den passe både Les Paul og ES-335. Den Vibramate-saken er vel for å kunne montere Bigsbyen uten å borre hull. En ny B7 får du vel for en 16-1700,- og Vibramate for en 500-lapp, så du kan jo prøve med en 1300,- f.eks. med hele kitet.

Grazie, var vel omtrent det jeg tippet. Får se hva jeg gjør, kan jo alltids være det kommer noe morsomt inn døren som trenger et håndbrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Neil Young, Mick Taylor, Waddy Wachtel m.fl. er eksponenter for Bigsby på LP, så at det funker er det ingen tvil om. :)

Montering av Bigsby (B7) endrer også karakteren til gitaren en smule. Gitaren kan føles noe mer lettspilt pga. stumpere vinkel på strengene over brua ifht. en vanlig stoptail. Noen vil kanskje også merke litt forskjell i gitarens tone. Selv merket jeg meg det første på min ES, men ikke så mye forskjell i tonal karakter.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Audun skrev:

Gitaren kan føles noe mer lettspilt pga. stumpere vinkel på strengene over brua ifht. en vanlig stoptail. 

Har nok lite med vinkelen å gjøre. Den ekstra totale strengelengden gjør strengene mer elastiske, og dermed lettere å frette. Baksiden av medaljen er at man må bende strengene desto lenger for å nå opp til pitch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OsamaFetLaden skrev:

Har nok lite med vinkelen å gjøre. Den ekstra totale strengelengden gjør strengene mer elastiske, og dermed lettere å frette. Baksiden av medaljen er at man må bende strengene desto lenger for å nå opp til pitch.

Om det har lite med det å gjøre, vet jeg ikke om jeg er enig i. Litt samme virkning får man også ved å 'wrappe' strengene rundt stoptail på en TOM bru.Vinkelen blir jo da mindre, men strengelengden blir bare ubetydelig lengre. Og at man må bende lenger? Det kan hende, men det er uansett mindre 'anstrengelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, nikotro skrev:

ES er helt klart finest uten Bigsby ?

Som alt annet. Smak og behag. Om det er finere eller ikke, har jeg ikke bestemt meg for, men jeg synes i hvert fall Bigsby gjør seg bedre utseendemessig på en ES enn en LP. :) Det har vel mest å gjøre med at en Bigsby er en kladdos som blir mindre dominerende på en større gitar.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Audun skrev:

Om det har lite med det å gjøre, vet jeg ikke om jeg er enig i. Litt samme virkning får man også ved å 'wrappe' strengene rundt stoptail på en TOM bru.Vinkelen blir jo da mindre, men strengelengden blir bare ubetydelig lengre. Og at man må bende lenger? Det kan hende, men det er uansett mindre 'anstrengelse'.

Prøv å mål det opp en gang: Kanskje du blir overrasket over omkretsen på 'halen'.

Og en mer elastisk streng er ikke lettere å dra når man må dra den til samme spenning som den mindre elastiske. Tvertimot blir det ofte tyngre fordi man ofte også må bende flere av strengene ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Prøv å mål det opp en gang: Kanskje du blir overrasket over omkretsen på 'halen'.

Og en mer elastisk streng er ikke lettere å dra når man må dra den til samme spenning som den mindre elastiske. Tvertimot blir det ofte tyngre fordi man ofte også må bende flere av strengene ved siden av.

Jeg krangler ikke med vitenskap, hvis det er det dette er, men jeg opplever ikke det på ES'en i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun skrev:

Jeg krangler ikke med vitenskap, hvis det er det dette er, men jeg opplever ikke det på ES'en i det hele tatt.

Du kan teste dette veldig enkelt hvis du har to gitarer med identiske strenger og skalalengde men én med 3+3 og en Fender inline headstock. Høy E må bendes mye lengre på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Du kan teste dette veldig enkelt hvis du har to gitarer med identiske strenger og skalalengde men én med 3+3 og en Fender inline headstock. Høy E må bendes mye lengre på sistnevnte.

Testet nettopp med ES'en og Les Paul som har samme skala, samme headstock og samme strenger. Ingen merkbar forskjell. Med Fender'ne med litt lengre skala og samme strenger, merker jeg det... Såvidt, hvis jeg 'kjenner' godt etter.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.