Gå til innhold
Affen

Friedman BE-Od/Plexi pedal på budsjett

Anbefalte innlegg

Digger Alice in Chains, og digger lyden gutta fikk på denne videoen 
Jeg bruker samme amp (Vox ac15) og lyden de fikk sammen med Fredman BE Od var knall. Den koster litt, så jeg lurte på om dere har noen anbefaling til andre
vrengpedaler i samme gata, men litt mer lommebokvennlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte min på Finn, kosta fremdeles en god slant, men det var den jaggu verdt. Lenge siden jeg har glisa sånn av en pedal. Jeg ville heller ha spart litt lenger og kjøpt Friedman-pedalen, men det er nå meg :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle disse Andertons-folkene anbefaler jo denne Golden Plexi saken, den koster vel en 500-lapp eller deromkring, men den er dog en one truck poultry. Vet ikke hvorfor jeg skrev det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en XTS Atomic Overdrive som skal ut. Er mange klipp på YouTube, bl. a en demo av Pete Thorn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med WelhavenT, har aldri verken testet eller hørt noen pedal som låter som BE-OD gjør. Har vært skeptisk til pedalvreng hele mitt gitarspillende liv, og BE-OD er den første pedalen som kunne tilfredsstilt meg nærmere 100% som hovedrigg sammen med en pedalplattform-amp. Og som Pete Thorn sa i demoen sin, "probably one of the best distorted recorded tones that I've ever been able to record". 

Endret av Alfi27
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, MAa skrev:

Gleder meg til @WelhavenTblir lei av sin Friedman pedal :) 

Er jeg dum nok til å selge den, skal du jaggu få kjøpe den :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var dum og hørte ikke på dere. Kjøpte en MXR Super Badass og ble superfornøyd ;) Noget mer "moderne" sound på den men du og du den rocker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert fin den óg. 

Liker denne anmeldelsen som viser at pedalen faktisk er ganske allsidig:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Alfi27
      Good day, gentlemen! 
      Som noen av dere sikkert fikk med dere, ble my one and only amp knust av posten (skal selvfølgelig få den fikset), og da det dukket opp en brukt SL67 på en engelsk nettbutikk klarte jeg ikke motstå. Den har vært drømmeamp siden jeg først så demoene til en viss mr Thorn av SL68 og 67, og siden jeg solgte Kemper har jeg hatt lyst å kjøre i totalt motsatt retning: enkanals rett fram rockeamp som kan gi meg alle lydene jeg trenger fra gitaren og et par pedaler. 
      Den er spesifikasjonsmessig veldig lik de gamle Plexiene, og jeg er rimelig sikker på at den er basert på en 68 Plexi. Det eneste som ikke er "vintage korrekt" er (en ganske praktisk) mastervolum på baksiden, som jeg syns fungerer meget bra. Akkurat nå har jeg bare et 1x12" kabinett og teste med, med en stakkars Creamback som jeg ikke tror tåler full spiker fra ampen. Låter i alle fall ikke så fint med master over 8. 
      Fikk ampen på mandag, og førsteinntrykket var egentlig ikke så veldig bra; stilte den inn slik som Pete gjorde i demoen, og bassen var skikkelig flubby og utight. Fant ut ganske kjapt at bass må skrus kraftig ned, i alle fall på dette kabinettet. Det er ported og laget for å låte større enn det egentlig er, så bassresponsen er ganske "hyped". Med volume (gain) på kl 12 låter den spot on AC/DC, rett og slett en skikkelig rå rock n' roll-lyd! Den holder seg også veldig tight opp til ca kl 1 på gainknoben, og den blir litt saggy (men ikke mye) opp til maks gain. Var litt skeptisk til det først, men det er noe eget med å kjøre gain på maks og få litt sag på solospill! Føles og låter annerledes enn noen annen amp jeg har prøvd, og den har MYE gain! Hadde en Marshall 1959 fra 1982 med PPIMV og one wire mod for noen måneder siden, og i stock modus hadde den like mye gain på maks som SL67 har på kanskje 4-5. Jeg tenkte før jeg fikk den at det hadde vært kult med one wire mod på denne, men det er ikke vits i. John må ha vært og triksa litt under panseret, for det skal ikke være mulig å få så mye gain fra to gainsteg.  
      Den har ikke FX-loop, som sikkert vil skremme vekk noen. Kan helt sikkert bestilles med FX-loop fra Suhr, men det blir garantert grisedyrt. For min del gjør det overhodet ingenting, jeg har hatt flere amper med fx loop og aldri tatt meg bryet med å kjøre to ekstra kabler... Selv når jeg har kjørt digitalt har jeg ikke giddet og stille inn delay for lead toner osv, det eneste er at jeg syns det er fint med reverb på clean og da funker det faktisk å kjøre reverb i front og cleane opp på gitaren! Vurderer også å skaffe en Dunlop Echoplex bare for å teste ut, som Pete også har demonstrert at funker nydelig i front. 
      Legger ved bilde og et kort lydklipp, for å gi en idé åssen den låter! 

• Av Alfi27
      God aften i stuen! 
      Etter å ha vært misjonær for Kemper GmbH i et godt år tok det en særdeles uventet vending. Top Jimi kom ut med en profilpakke av en Friedman Brown Eye for ikke så lenge siden, som har en interessant historie bak seg også.
      Det ble først lagt ut en pakke (både studio og merged/DI) av en amp han hadde fått tak i brukt. Etter mye klaging på merged/DI-profilene endte han opp med å fjerne de fra pakken. Relativt kort tid etterpå fikk han tak i en annen Brown Eye, og konstaterte da at den første må ha vært defekt. Han lagde nye profiler og sendte rundt til alle som hadde kjøpt de første, og jeg tenkte at det skulle sinnsykt mye til for at de skulle slå profilene av den "defekte". De gjorde ikke det; de låt ikke i nærheten engang. Profilene av den defekte Brown Eyen vil jeg påstå er den beste gitarlyden jeg har hatt noensinne (selv studioprofilene gjennom kabinett, med teoretisk fjerning av mikk og kabinett). 
      Etter sikkert en måned eller rundt det med å benytte kun Friedman-profilene (og så godt som ingen effekter), og etter å ha lyst til å gå over til en mer tradisjonell rig enda lenger enn det, fikk jeg solgt unna en god del stæsj og klarte å cashe ut for en Friedman Runt 50. Tok ca en uke fra England, og jeg var helt sykt spent etter å ha gitt utallige røramper sjansen mens jeg hadde Kemper, og blitt skuffa nesten hver eneste gang. Den innfridde ikke helt med en gang, men etter å eksperimentere med flere kabinett fant jeg ut at det var kabinettet sin feil. Etter å ha spilt inn amp og kabinett i et par uker (Zilla Ported 1x12" som midlertidig kabinett) ble den bare bedre og bedre, og nå låter den bare helt sinnsykt fett! Cleankanalen er en av de beste jeg har hørt, og lett på nivå med Fender-amper jeg har prøvd. Vrengkanalen uten boost er pur JCM800 som låter skikkelig rock n' roll, og tar pedaler utrolig bra. Med boost på får du ikke like mye mer gain som om du hadde aktivert en Tubescreamer, men voicingen blir mer aggressiv, fjerner litt bunn, får litt mer gain men holder seg fortsatt utrolig lite komprimert selv om det er mye gain i omløp. Jeg har en tendens til å ha skikkelig kraftige honeymoon-faser, men de pleier ikke å vare halvparten så lenge som jeg har hatt denne ampen, så jeg føler jeg kan stå bak det jeg skriver nå.  Står et custom diagonalt 2x12" kabinett fra Zilla og venter på meg på fhs, så det blir bedre bilde av det stacket etterhvert! 
      Det gikk jo bare én vei som sikkert flere av dere fikk med dere, og Kemper stod bare der til pynt... Den ble solgt relativt fort, og jeg var skikkelig bitt av Friedman-basillen. Guess what? Ja, jeg måtte jo ha en mindre amp som matcha det hvite kabinettet jeg har hjemme.  Pink Taco incoming! Der er jeg nok fortsatt i honeymoon-fasen med tanke på at den kom i går, men den er ikke så veldig ulik Runt. Kan vel muligens kalles en over-correction, og gå fra Kemper med praktisk talt ingen grenser for forming av lyd, switching, effekter osv til en en-kanals amp. Tanken med denne var at den skulle fungere som portabel amp, backup for Runt og være en enda mer straight-forward rockemaskin enn Runt som definitivt er mer allsidig. Har eid og testet en del EL84-amper og egentlig aldri likt noen av de særlig godt, men etter å ha lest og hørt overveldende bra anmeldelser/demoer av den klarte jeg ikke å la være. Det første jeg tenkte da jeg åpna den var at det første argumentet mitt falt litt i vasken, for den er ganske stor til å være 20-watter. Ikke noe lunchbox-amp akkurat, men 5 kg lettere enn Runt og kanskje 2/3-3/4 av størrelsen. Det andre jeg tenkte var at jeg tydeligvis har fått en eldre modell, siden de nyere har en treveis gain-struktur switch og min har ikke. Forsåvidt ikke et stort problem siden jeg tross alt ville ha den så enkel som mulig, men det hadde vært fint. Så, hvordan låter den? Den har definitivt mer gain enn Runt, låter feitere, litt mørkere (mer low mid-fokusert) og den låter ikke like åpent når du begynner å dra på med masse gain (på tilsvarende mengder gain er det dog ikke så stor forskjell). Gainknotten har veldig stor rekkevidde, og du har hele spekteret av rockelyder tilgjengelig fra stock Plexi/JCM800 til brølende modda Plexi! Noe av det jeg var mest nysgjerrig på med denne var om den har nok hestekrefter til å holde følge med et hardtslående metalband. Jeg har ikke fått testa det ut i praksis, men jeg målte litt db. Den målingen viste egentlig et sinnsykt rart resultat; 129db, og jeg målte en Marshall 1959 100 watter til 124db på full spiker... Ikke samme cab, rom etc men samme måleapparat (app på iPhonen). Basert kun på det så burde den uten problemer klare det, men skal få testa det ut i praksis snart! Egentlig en ganske syk amp til å være så liten og drevet av en så liten sluttrinnsseksjon, og i motsetning til andre EL84-amper holder den seg like tight på 10 som på 2. Andre EL84-amper jeg har prøvd høres ut som de holder på å gå opp i lufta på 8... 
      Ble visst mer et review enn standard NGD/NAD-tråd, men det er bare å ikke lese det hvis du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle finne det interessant  

• Av Alfi27
      Aften i stuen! Har hatt noen tilfeller av dårlig selvdisiplin i det siste, så da sitter jeg her med ny amp og gitar
      Gitaren har jeg lagt ut bilde av før i Les Paul-tråden, men den fortjener en egen tråd. Fikk den for noen uker siden, men den har vært og fått fikset diverse ting og fikk den tilbake i dag. Det er en Gibson Les Paul Junior DC Custom Shop, som har blitt lakkert på nytt i sort. Sikkert noen som kjenner til denne da den har ligget ute til salg her i hvertfall to anledninger. Den hadde en stygg skade på headstocken og nedslipt hals. Skaden på headstocken er "delvis fikset" (for å være helt ærlig ble jeg litt skuffet da jeg så resultatet, det var ikke så veldig stor forskjell) og halsen er lakkert matt sort. Gitaren er helt sjef, feit hals (men ikke for feit), relativt lett kropp og spiller høyt akustisk. Sort DC Jr er en sjeldenhet så den er ganske unik, tror aldri det ble produsert mer enn et par stykker på 50-tallet i sort men det skal jeg ikke si sikkert. Vet ikke om det er noen her på forumet som lakkerte den, men kanskje noen som vet hvilken farge den hadde originalt?  Jeg har en annen Junior også, og de er faktisk utrolig forskjellige og da spesielt lydmessig. Singlecuten låter mye mer som en Tele med litt mer kjøtt, mens DCen låter mer som en bøkker med litt innslag av singlecoil. Begge har den råe mellomtonen P90 er kjent for men ellers er de veldig ulike. SC har 60's hals og DC har en feit 50's. Så jeg tenkte om det kunne forklare noe, men DC Specialen låter også veldig likt DC Jr og den har 60's hals, så ikke vet jeg
      Ampen er en Fargen Mighty Plex MKII, som jeg tror skal være mer eller mindre samme ampen som Fargen Olde 800 MKII bare 800en er fixed bias mens denne er cathode, og 800 har litt mer gain på 80's modusen. Førsteinntrykket var faktisk ikke så veldig bra, da jeg var veldig bestemt på å prøve den innebygde attenuator/variacen. Jeg har bare innsett at den er nesten ikke brukbar, ampen låter uhorvelig mye bedre uten den på lavt volum. Det som er sinnsykt kult med denne er at du får faktisk helt autentiske Plexi og JCM800-lyder (da den skal ha samme kretsen osv), og du trenger ikke å cranke den til helt syke lydnivåer for å få det heller! Det har alltid vært problemet mitt med Marshall, at de må kjøres så sinnsykt hardt og høyt for å låte sånn de skal låte. Før jeg fikk den trodde jeg at den var litt i Friedman-land, men den er egentlig veldig autentisk Marshall bare den har litt ekstra for å kompensere for poweramp-vrengen du trenger på ekte Marshalls. For å komme noe særlig over klassisk rock trenger den derfor en Tubescreamer eller tilsvarende. Den har en decade-switch som går mellom 60's, 70's og 80's. 80's skiller seg veldig ut med vesentlig mer gain og bunn enn de to andre, mens forskjellene mellom 60's og 70's er mer subtile. Litt som to forskjellige Super Lead-voicinger på en måte. 

• Av CaptainSexy
      Hallo folks. Jeg er på utkikk etter en liten rør combo i Østfold/Oslo området. Er ute etter Marshall Plexi aktig lyd, men vil ikke ha noe fra Fender!
      Har dere noe forslag?
      Maks pris 4000,-
    • Av Bobby Peru
      Omtrent et år siden ble jeg utfordret av en kamerat som lager dokumentarfilmer til å ta skjeen i egne hender: skal vi lage dokumentar om rørforsterkere?

Etter å ha tenkt litt frem og tilbake, kom jeg vel frem til at det måtte bli "boutique" segmentet, da det er her man finner de fargefulle personlighetene :-)

Lang historie kort: vi dro til Los Angeles, leide kameramann og lydmann, og gjorde flere intervjuer. Dan Boul (65 amps), Reinhold Bogner, Joe Morgan m.fl.

Sjekk ut:
      http://www.ampoholic.com/

Vi legger ut flere intervjuer etterhvert.

Dokumentaren er langt fra ferdig - vi har mange tanker og idéer hva vi gjør fremover - og hvis du har noen gode innspill, så hører vi gjerne fra deg.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt, følg oss på facebook eller send oss en epost (eller pm).

Jean
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.