Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe studioutstyr, ønsker innspill på hva jeg bør prioritere


Sorg

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Sorg skrev:

KG C214 er fin-fin allround-mic :) Lånte den av en kompis noen dager, og fikk fine opptak til både vokal og akustisk gitar. Har dessverre ikke råd til selv, men sparer. Ellers merker jeg nå at mitt største hinder for en fornuftig studiohverdag faktisk er (ikke le) en god, stor pult og stor nok dataskjerm. GAS'er på en pult med sånn uttrekk for tastatur (som jeg kan bruke til midi-keyboardet mitt), noen hyller til monitorene mine og plass til både lydkort, stor dataskjerm og Kemperen

Jeg har jo 4 mic'er, men ville du fortsatt prioritert flere mic'er fremfor andre ting?

Hei! Som noen andre poengterte har du andre stormembranmikker, så det er kanskje ikke nødvendig. Men skal du ha deg én god allround mik, så har jeg vært fornøyd med C214 :). Kanskje et dårlig svar på spm. 

Hovedsaklig står jeg egentlig på det første jeg skrev, det viktigste er å ha et bra arbeidsmiljø! Man skal sitte mye i ro og jobbe, og da er det veldig bra med gode flater og behagelig stol! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sarge skrev:

Du skriver ingenting om opptak av perkusjon (trommer og denslags). Det er en krevende øvelse som kan gjøres med alt fra 2 til 20 mikrofoner. Her er det mange teknikker, men jeg ville ihvertfall hatt en god stortrommemikk og en skarptrommemikk (mulig sm57 kan gjøre jobben her) og så satset på stereoparet av kondensatormikker som PerA nevner som overheads.  De krever også gode stativer.

Jeg tror jeg nevnte hva jeg ønsker opptak av i første post. Trommer er ikke noe jeg ser for meg å recorde med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøper stort sett alt utstyr brukt. Når det gjelder lydkort/interface og annen elektronikk så er det nok en fordel å få kvittering med hvis du er bekymra for garanti. Stort sett så fungerer slikt utstyr bra. Men for å snu på det - hvis du får ett interface til halv pris av ny så kan du kjøpe eit til "nytt brukt" dersom garanti ikkje dekker reparasjon...

edit: det er sjølvsagt ein forutsetning at du veit at produktet fungerar når du kjøper det.

Endret av McJostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikker, stativer og slikt er forholdsvis trygt å kjøpe brukt. Interface som ikke er så gamle (som selges f.eks. ved oppgradering) ville ikke jeg hatt så store betenkninger med heller.

Men jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe brukte monitorer, med mindre det var fra folk man vet har behandlet det pent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et par oppfølgingsspørsmål:

1. Ser det er en del preamper som er combo preamp og compressor i ett. Er dette ofte gode løsninger eller bør man ha to separat dedikerte enheter til dette?

2. Hvis jeg skal bruke 25 lapper, vil det være fordelaktig å kjøpe et lydkort som er såpass bra at jeg ikke trenger preamp i tillegg? Eller bør jeg kjøpe et noe rimeligere lydkort og så en god preamp i tillegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du ikke skal spille inn trommer så kan du maksimere en signalgang. Bare spille inn en om gangen. Vil anbefale Slate vms til mic og preamp. Jeg synes også det er veldig deilig å spille inn gjennom en hardware kompressor. WarmAudio76 er å anbefale til det! Hvis du vil ha en high-end 2-channel da/ad konverter og interface er RME adi-2 pro veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer disse to:

https://www.prolyd.no/avdelinger/produkter/mikrofonforsterkere/kanalstripe/rupert-neve-5015-h-mic-pre-og-kompressor-mic-pre-og-kompressor-horisontal-5015-h-p0000002799

https://www.prolyd.no/avdelinger/produsent/rme/rme-fireface-ufxii-arc-kampanje-rme-ufxii-og-arc-usb-ufxiiarc-kampanje-p0000026774

Vil det være noe poeng å beholde min Art Pro MPA II preamp ved kjøp av disse? Den Neve preampen er jo kun mono. Vil Art Pro MPA II kunne låte bra nok til å brukes i tillegg? Vil vel kun være dersom jeg skulle recorde med flere micer samtidig og bruke flere preamper kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.