Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe studioutstyr, ønsker innspill på hva jeg bør prioritere


Sorg

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe en del nytt utstyr, for rundt 25 000 og ønsker innspill på hva jeg bør prioritere:

Dette er utstyret jeg har nå:
- Lydkort MAudio Fast Track Ultra Pro
- Preamp Art pro mpa II
- Neumann tlm102 cardioid p48
- Audio technica AT4047/SV/SM
- Shure SM7b
- Shure SM57
 
Jeg har altså en preamp og lydkort og en 4 mic'er. Jeg kommer antagelig til å kjøpe ny versjon av Cubase uansett. Vil jeg få mest igjen for å kjøpe en enda bedre preamp eller å kjøpe et enda bedre lydkort og fortsatt bruke gammel preamp? Formålet mitt er å kunne gjøre topp kvalitets recording av vokal, gitar, kassegitar og andre instrumenter som strykere og blås. Ønsker altså fullgod kvalitet som kan brukes på utgivelser.
 
Er det Prolyd som gjelder eller steder som 4sound?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKG C214 er fin-fin allround-mic :) Lånte den av en kompis noen dager, og fikk fine opptak til både vokal og akustisk gitar. Har dessverre ikke råd til selv, men sparer. Ellers merker jeg nå at mitt største hinder for en fornuftig studiohverdag faktisk er (ikke le) en god, stor pult og stor nok dataskjerm. GAS'er på en pult med sånn uttrekk for tastatur (som jeg kan bruke til midi-keyboardet mitt), noen hyller til monitorene mine og plass til både lydkort, stor dataskjerm og Kemperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ville eg vurdert å kjøpe brukt utstyr. Når det gjelder utstyr så er nok det utstyret der heilt fint, det du må tenke på er at lydkort/interface har gode drivere slik at du får lav latency ved innspilling samt kor mange inn- og utganger du har behov for. Det er ikkje utstyret i seg sjølv som avgjer om det kan brukes på utgivelser eller ikkje - det viktige er kva som blir spilt inn og korleis det vert behandla (eller ikkje behandla) i etterkant. Ja, sjølvsagt let det bra med ein Neumann U47 inn i ein Neve 1073, men du vil nok bli skuffa over at utstyret aleine ikkje er ein suksessfaktor. Du kan få like bra sluttresultat med ein mikrofon til 1500kr plugga rett i pre-ampen i lydkortet. Det vil nok låte ulikt, men for dei som skal lytte på dette spiller det nok liten rolle kva utstyr det var spilt inn med. Dersom du skal mikse sjølv så ville eg lagt litt kroner i gode monitorer, det får du sannsynligvis mest "igjen" for på sikt. 

 

Hmm, ja, no tolka eg det litt feil sikkert, men eg giddar ikkje slette det eg har skrive. Forstår eg deg rett hvis du allerede har utstyret som er lista opp? I så fall så har du eit greit grunnlag med bra mikrofoner. Kanskje du skulle hatt eit stereopar med "sigar-mikrofoner"? Kanskje ein båndmikrofon eller to? 

Korleis er rommet du spelar inn i? Er det mykje klang? I så fall kan eit refleksjonsfilter vere greitt å ha dersom du ikkje har det frå før.

Endret av McJostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hva slags rom du disponerer.  Selv den aller, aller beste mikrofon koblet til den aller beste preampen vil gjøre lite annet enn å ta opp lyden den mottar.  Har du dårlig kontroll med romakustikken, så er det eneste du oppnår kjempegode opptak av dårlig romakustikk.

Jeg synes utstyret ditt virker fornuftig.  Jeg ville begynt praktisk og funnet ut hvor gode opptak du kan gjøre med det du har og så investert der det kniper mest.  Har du ikke gjort noen akustiske tiltak i rommet, så er jeg 99% sikker på at jeg ville startet der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolyd er for profesjonelle aktører, 4sound for musikere (instrumenter/rekvisita) og hobbyaktører. 

Start med å oppgradere lydkortet. Spar på mikrofonene eller utvid samlingen. Om du trenger preamper eller ikke avhenger av kvaliteten på preampene i lydkort du kjøper. Men vil anbefale at du kjøper et såpass godt kort at preampen blir stående og støve. 

 

Før du går videre må du bestemme deg for foretrukken tilkoblingsformat (som Thunderbolt, USB 3.0 eller et lydkort som støtter flere format). Videre bestemme behov for antall inn/utganger og antall innebygget preamper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Sarge sitt innlegg. Bruk så tid til å eksperimentere med demping, plassering av mikrofoner, gjenstander og så videre. Perfeksjonér kunnskap og erfaring rundt dette.
Du får mye bedre resultater med kunnskap og erfaring rundt rom og plassering enn å handle inn verdens beste mikrofon og preamp, og så bruke ett minutt på å plassere det i et tilfeldig rom.

Husk at det du kan handle for en tusenlapp i dag, ville lydteknikere ha gitt en nesten vital kroppsdel får å få tak i for noen få år siden. Den simpleste Behringermikrofon er bedre enn det utstyret mange av de legendariske LP- platene er spilt inn på, teknisk sett. Det gir deg gode muligheter.

Forøvrig er det fornuftig å tenke tilkoblingsformat, og hvilke merker som typisk oppdaterer drivere til dingsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG C214 er fin-fin allround-mic :) Lånte den av en kompis noen dager, og fikk fine opptak til både vokal og akustisk gitar. Har dessverre ikke råd til selv, men sparer. Ellers merker jeg nå at mitt største hinder for en fornuftig studiohverdag faktisk er (ikke le) en god, stor pult og stor nok dataskjerm. GAS'er på en pult med sånn uttrekk for tastatur (som jeg kan bruke til midi-keyboardet mitt), noen hyller til monitorene mine og plass til både lydkort, stor dataskjerm og Kemperen

Den 16.6.2017 at 11.23, Kossoff skrev:

AKG C214 er fin-fin allround-mic :) Lånte den av en kompis noen dager, og fikk fine opptak til både vokal og akustisk gitar. Har dessverre ikke råd til selv, men sparer. Ellers merker jeg nå at mitt største hinder for en fornuftig studiohverdag faktisk er (ikke le) en god, stor pult og stor nok dataskjerm. GAS'er på en pult med sånn uttrekk for tastatur (som jeg kan bruke til midi-keyboardet mitt), noen hyller til monitorene mine og plass til både lydkort, stor dataskjerm og Kemperen.

Jeg har jo 4 mic'er, men ville du fortsatt prioritert flere mic'er fremfor andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ikkje brukt penger på fleire mikrofonar av samme type (C212 er i samme gata som dei to stormembranmikkene du har, låter kanskje litt ulikt men bruksområde er likt) med mindre du har bruk for å bruke fleire slike mikrofoner samtidig enn du har per i dag. Eg ville prioritert mikrofoner med andre/ulike bruksområder/karakterer som f.eks småmembran kondensator ("sigar-mikker") og båndmikrofoner. Men, som det vart nevnt lenger oppe her, så har du egentlig det som trengs for å gjere gode innspillinger. Du har meir igjen for å eksperimentere med mikrofonplasseringer og veksling mellom dei mikrofonene du allerede har enn å utvide mikrofonparken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2017 at 11.52, sarge skrev:

Du sier ingenting om hva slags rom du disponerer.  Selv den aller, aller beste mikrofon koblet til den aller beste preampen vil gjøre lite annet enn å ta opp lyden den mottar.  Har du dårlig kontroll med romakustikken, så er det eneste du oppnår kjempegode opptak av dårlig romakustikk.

Jeg synes utstyret ditt virker fornuftig.  Jeg ville begynt praktisk og funnet ut hvor gode opptak du kan gjøre med det du har og så investert der det kniper mest.  Har du ikke gjort noen akustiske tiltak i rommet, så er jeg 99% sikker på at jeg ville startet der.

Jeg har et stort soverom hvor jeg studioutstyret. Vi har gjort opptak til preprod der og det funker greit. Når det er sagt, utstyret jeg kjøper nå tenker jeg på skal være til bruk i profesjonell sammenheng, dvs til utgivelser. Og det er ikke slik at det nødvendigvis må brukes hjemme hos meg, vi kan jo også sette opp midlertidige studio på en annen location.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2017 at 11.33, McJostein skrev:

For det første ville eg vurdert å kjøpe brukt utstyr. Når det gjelder utstyr så er nok det utstyret der heilt fint, det du må tenke på er at lydkort/interface har gode drivere slik at du får lav latency ved innspilling samt kor mange inn- og utganger du har behov for. Det er ikkje utstyret i seg sjølv som avgjer om det kan brukes på utgivelser eller ikkje - det viktige er kva som blir spilt inn og korleis det vert behandla (eller ikkje behandla) i etterkant. Ja, sjølvsagt let det bra med ein Neumann U47 inn i ein Neve 1073, men du vil nok bli skuffa over at utstyret aleine ikkje er ein suksessfaktor. Du kan få like bra sluttresultat med ein mikrofon til 1500kr plugga rett i pre-ampen i lydkortet. Det vil nok låte ulikt, men for dei som skal lytte på dette spiller det nok liten rolle kva utstyr det var spilt inn med. Dersom du skal mikse sjølv så ville eg lagt litt kroner i gode monitorer, det får du sannsynligvis mest "igjen" for på sikt. 

 

Hmm, ja, no tolka eg det litt feil sikkert, men eg giddar ikkje slette det eg har skrive. Forstår eg deg rett hvis du allerede har utstyret som er lista opp? I så fall så har du eit greit grunnlag med bra mikrofoner. Kanskje du skulle hatt eit stereopar med "sigar-mikrofoner"? Kanskje ein båndmikrofon eller to? 

Korleis er rommet du spelar inn i? Er det mykje klang? I så fall kan eit refleksjonsfilter vere greitt å ha dersom du ikkje har det frå før.

Ja det stemmer at jeg har. Hva er bruksområdet til de mikrofonene du nevner der?

Dette er bare på soverommet. Som jeg skriver i en annen post, tanken er også at man skal kunne bruke utstyret andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2017 at 12.59, skela skrev:

Prolyd er for profesjonelle aktører, 4sound for musikere (instrumenter/rekvisita) og hobbyaktører. 

Start med å oppgradere lydkortet. Spar på mikrofonene eller utvid samlingen. Om du trenger preamper eller ikke avhenger av kvaliteten på preampene i lydkort du kjøper. Men vil anbefale at du kjøper et såpass godt kort at preampen blir stående og støve. 

 

Før du går videre må du bestemme deg for foretrukken tilkoblingsformat (som Thunderbolt, USB 3.0 eller et lydkort som støtter flere format). Videre bestemme behov for antall inn/utganger og antall innebygget preamper. 

Ja lydkort ser jeg som førsteprioritet. Spørsmålet for meg virker som å være om jeg skal kjøpe lydkort og preamp i tillegg.

Hva må man ut med for et lydkort som har god nok preamp innebygget? Rundt 10 lapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2017 at 11.06, Sorg skrev:

Formålet mitt er å kunne gjøre topp kvalitets recording av vokal, gitar, kassegitar og andre instrumenter som strykere og blås. Ønsker altså fullgod kvalitet som kan brukes på utgivelser.

Hvis fullgod kvalitet er målet, og du kan flytte på deg for å få gode akustiske forhold hadde jeg prioritert følgende:

  • Lydkort med bra preamper og konvertering (Forslag: Motu 8pre, RME Fireface)
  • God lytting - gode monitorer og hodetelefoner + preamp/splitter
  • En helvetes bra ekstern harddisk med god plass som tåler atomkrig
  • Et matchet par med kondensatormikker, så kan du gjøre stereokoblinger på f.eks. små ensembler, kor, piano, perk, etc.
  • Solide stativer som ikke plukker opp gulvstøy
  • Kabler som tåler krig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om opptak av perkusjon (trommer og denslags). Det er en krevende øvelse som kan gjøres med alt fra 2 til 20 mikrofoner. Her er det mange teknikker, men jeg ville ihvertfall hatt en god stortrommemikk og en skarptrommemikk (mulig sm57 kan gjøre jobben her) og så satset på stereoparet av kondensatormikker som PerA nevner som overheads.  De krever også gode stativer.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sorg skrev:

Hva er bruksområdet til de mikrofonene du nevner der?

Bortimot kva som helst, men sigarmikrofonene er ofte fine på akkustiske instrumenter, overheads på trommer (eg bruker ofte Røde NT5 på skarptromme også hvis eg er sikker på at trommis ikkje knuser den), piano, kor  osv. Båndmikrofoner er fine på gitarforsterker, trommer, vokal (og sikkert mykje meir). Det handler egentlig om at de ulike mikrofontypene responderer ulikt og du vil derfor få ein større verktøykasse for å gjere gode opptak - du vil generelt sett  oppleve større forskjell i lyd på ulike mikrofontyper enn ulike mikrofoner innen samme "type". 

Eg er heilt enig med PerA over her - gode poeng :) Når det gjelder dataene/lydfiler/prosjekter så bør du ha gode rutiner for backup. Hvis du ikkje har det så får du det i alle fall etter første gangen du mister prosjekter for kunder... snakker dessverre av erfaring :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.