Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bygge et nytt kabinett for å huse en 12" høyttaler som først skal pares med en modda Valve Jr, og på sikt erstattes med et 5E3 byggesett. Jeg har rimelig god tilgang på materiale, og ser at mange av de gamle comboene er bygget i furu. Jeg har og tålelig kontroll på håndverket og tenkte spare meg jobben for å tørke, høvle og justere bordene. jeg har bygget noen kister med fingerskjøt og svanehaler i sammenføyningene, både med rette og med vinklede sider. Det tar nesten kortere tid å lage sammenføyningene enn det tar å tilvirke selve bordene. Når jeg lager kister liker jeg at håndverket synes, derfor er det et poeng å gjøre hele jobben med å høvle og rette bord. Comboen tenke jeg at jeg skulle trekke, og da er det bare den tekniske styrket og holdbarheten som teller.

Jeg kan ikke se noen praktiske problemer med å bruke hobbyplank når man skal trekke det uansett. Snarere tvert i mot er de mer stabile når fukt og temperatur varierer. Nå har jeg lite erfaring med hobbyplank generelt, men er det bare gjort en middels bra jobb med å lime stavene sammen så skal de ikke gå opp i liminga heller.

Senere kan det hende jeg gidder å lage et "kunstnerisk" kabinett som ikke skal trekkes, men jeg pusser opp huset nå og har allerede altfor mange hobbyer/distraksjoner. Er det noen som har noen innvendinger mot hobbyplank?...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ut over at jeg har erfart at slike hobbyplater kan være litt uferdige når det gjelder tørking. Derfor kan det være gunstig å ha de på lager en stund før man bruker dem. Det avhenger selvsagt av at man har et egnet lokale til lagring.

Problemstillingen er jo mindre viktig når du skal trekke dem, men likevel.

Ser for meg at dette er et større problem her på innlandet enn ute ved kysten. Her er det veldig tørt på vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde topp og kabinett i hobbyplater i furu for snart 10 år siden. De har holdt seg helt fine her i Oslo. Som CastorFiber sier, er det nok lurt å gi dem en ekstra tørkeperiode før du setter i gang.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg nok heller brukt kryssfinér, men hobbyplank fungerer nok fint det.

Har også gode erfaringer med bruk av fuktbestandig sponplate til høyttalerkasser. (...og selvfølgelig også MDF, men de er jo ikke så glade i fukt, dersom dette skal være et kabinett som skal fraktes litt rundt.)

Lag gjerne en byggetråd når du kommer så langt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tg1 skrev:

Personlig hadde jeg nok heller brukt kryssfinér, men hobbyplank fungerer nok fint det.

Har også gode erfaringer med bruk av fuktbestandig sponplate til høyttalerkasser. (...og selvfølgelig også MDF, men de er jo ikke så glade i fukt, dersom dette skal være et kabinett som skal fraktes litt rundt.)

Lag gjerne en byggetråd når du kommer så langt :) 

Jeg har "fint" snekkerverktøy som jeg ikke vil ha i nærheten av kryssfinér e.l. :) Treverket går bra, men det limet kan slite hardt. Dessuten synes jeg det er mye enklere å lage fingerskjøter når alle fibrene går i samme retning. Man tilpasser seg fibrene når man jobber, og når de går alle veier så kan det bli litt klabb med klassiske metoder.

Men jeg har vurdert kryssfinér og, først og fremst fordi det er veldig sterkt. Ulempen er at de kan være tunge.

Byggetråd kommer! Nå er jeg snart ferdig med planleggingsfasen. Det vanskelige er å motstå alle impulser og ideer som kommer underveis. Man blir frista til å forandre planene hele tiden... Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha en combo på 2x10" eller 1x12", men jeg kan jo begynne med det ene og så lage det andre som extension. Tror ikke jeg vil bruke penger på mer enn ett element til å begynne med. Litt vanskelig å bestemme seg, men når jeg snakka med Jensen så tipsa meg om at det kunne være verdt å prøve å matche en Jet Tornado med en 5E3. Den mener de kan sørge for litt tightere bass og ikke fullt så skingrende diskant. Vi får se! Det blir bra uansett hva jeg bestemmer meg for, man må bare begynne et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.