Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-gitaren om hundre år


AutoMats

Anbefalte innlegg

Jeg tror at gitarene er en plastbit med en haug av knapper, og de knappene kan du stille inn hvilken som helst lyd.

Håper jeg er dø om hundre år så jeg slipper å oppleve de hyper moderne gitarene :D Det blir ikke noe morsomt å spille gitar da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de bli så forandret? Vi er vel ganske konservative når det gjelder gitarer, så jeg tror ikke det kommer til å bli særlig populært med digital-gitarer. Jeg tror fabrikkene kommer til å prøve seg med mange nye metoder og gitarer, men at forbrukerene ikke vil kjøpe dem, og fabrikkene må se seg nødt til å lage de "vanlige" gamle gitarene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, så en fikantet på tv en gang.

fy faen den var fæl! den var stor, shmellfeit, og jeg vedder den var et helvete åspille på, det er noe av det styggeste jeg har sett.

tror vell gitarene ser ganske likens ut som nå, kanskje bare litt mer ekstreme cutawayer? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er viktig at den gitarlyden fortsatt holder seg levende, organisk og kanskje en smule skitten. Den kan kanskje bli enda mer dynamisk.

Det er ting som kunne blitt styrt digitalt:

Truss roden, skruene bak hvor fjærene er festet, broa og ikke minst stemming av gitaren. Kanskje også mikrofonene kunne blitt hevet og senket, blitt kjørt til sidene ved hjelp av motorer. Tremolosystemet har innebygd Tremol-NO (som gjør at man kan gjøre en trem om til en ikke-trem ved hjelp av å skru på en skrue). Den styres også digitalt.

Instrumentkabelen og til og med jackutgangen er selvsagt historie. Lyden overføres trådløst til ampen, som heller ikke har noen jackinngang. Dagens problemer med trådløst er borte. Flere high-end og kabler med dårlig signal kan emuleres om ønskelig.

Det er en touchpad der volum og tone kontrollene er, hvor man kan forme lyden på enda en måte.

Mikrofonvelgeren kan styres ved hjelp av MIDI (eller hva som måtte brukes til å styre riggen). Det samme gjelder all annen elektronikk i gitaren. Dvs. et klikk på en pedal og gitaren kan justere seg for SRV instillinger, John Petrucci, Stanley Jordan, Meshuggah, etc.

Men lyden er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

line 6'ene har jo piezo elns ikke sant? som gjør at gitaren er drit stygg og kan høres ut som mange forskjellige typer gitarer.... Veit ikke helt om denne ideen er noe for meg... En etterligning av en fender strat slår ikke en ekte fender usa strat. Og når ikke gitaren ser ut som en fender en gang... herre gud... Kommer aldri til å kjøpe en line 6... blir liksom et forsøk å etterligne, men de vil aldri bli 100% UANSETT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

line 6'ene har jo piezo elns ikke sant? som gjør at gitaren er drit stygg og kan høres ut som mange forskjellige typer gitarer.... Veit ikke helt om denne ideen er noe for meg... En etterligning av en fender strat slår ikke en ekte fender usa strat. Og når ikke gitaren ser ut som en fender en gang...

Såvidt jeg har forstått er poenget til Line6 at den ikke skal se ut som en Strat, ei heller høres 100% ut som en Strat. Og ja, de har piezo-mikker kombinert med modelleringsteknologien.

Jeg var på tre av Luthmans demonstrasjoner da Variaxen var rimelig ny, og hele tiden understreket de at den ikke er ment å erstatte favorittøksen din, ei heller være 100% lik. Den er ment å være et verktøy, særlig for de som spiller mye ute eller på sessions og trenger flere lydmuligheter uten å ha med seg et arsenal av (veldig dyre) gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.