Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skal strengen ligge på nut?


Epningstid

Anbefalte innlegg

Har en stratocaster:

Jeg synes gitaren går ofte out of tune ofte. Spesielt når jeg bruker whammy-baren.

Har kokelurt en del på nettet og lurer på om det er nuten som har for små spor for strengene.
Jeg vet ikke hvordan det skal se ut, så jeg legger ved tre bilder av hvordan det ser ut nå.
Ser dette etter boken ut? Eller burde jeg filt et bredere/dypere spor for alle/noen av strengene?

Jeg har også de der vintage-stemmeskruene som jeg også har sett at noen anbefaler å bytte ut når gitaren går ofte out of tune. Andre sier at det er helt meningsløst å bytte.
Aner ikke hvem jeg skal stole på!

Vil det være en idè å skaffe noen som er helt nye og ikke "vintage"?
 

File_000.jpeg

File_001.jpeg

File_002.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett problem, på to områder. Friksjon, på selve tremolo og/eller oppe ved strengefeste/nøtta.

Jeg lar det være litt streng på dyp E-A-D, og vikler disse oppover på stemmeskruen. Da blir vinkel over nøtta mye mindre, og dermed mindre friksjon over nøtta. På bildet er D streng ganske rett, prøv få A og E til samme vinkel. Bruker heller ikke strengetre.  Smøremiddel eller lowfriction nut (som graphtech) hjelper. Tremolo er eget kapittel. Forøvrig er det greit å bestemme seg for "nullstilling" av friksjon. Jeg drar vibarm bitte litt opp (høyere pitch), og stemmer gitaren til denne bevegelsen. Blir gitar sur under spilling hjelper det stort sett å bare dra armen litt opp, dermed nullstilles stemmingen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

49 minutes ago, skela said:

Gitaren vil holde seg bedre stemt med Graph Tach Sadler men det vil låte litt annerledes. 

Klarer du å beskrive med ord hvordan annerledes? Hører for meg at lyden blir skarpere på et vis?

1 hour ago, SteikBacon said:

Bruker heller ikke strengetre.

Hva er strengetre sin funksjon?

---------

Vil det på noen som helst måte hjelpe å pusse ned sporene? Jeg merker at man må dra med god kraft for å få de lyse strengene ut av sporene. Kanskje dette er meningen? De mørke strengene kan man enkelt lette av sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.